• Senaste kommentarerna

    • open panel

    SSK-premiären på Mantorp Park

     

    Vårracet på Mantorp Park blev precis den soliga tillställning som alla hoppades på när SSK-serien körde säsongspremiär för 2018. Förarna sken ikapp med solen och bjöd på många underhållande race, där vi även fick se några nya förare på banan.

    Det var framförallt i Renault Junior Cup som vi fick se en del nya förare på banan, några tog licens på testhelgen i april och några tog på mek/sponsorhelgen i höstas. Flera av dom körde riktigt bra och förbättrade sina tider hela tiden. När vi kollade in anmälningslistan såg vi att det var hela 18 förare till start i denna premiär! Riktigt kul att se i denna junior klass, där man får börja tävla redan som 13-åring! Ser lovande ut inför framtiden.

    Elliot Sjögren som bor i just Mantorp körde sin första säsong i klassen 2017 och var snabb redan då, nu är han tillsammans med några andra fjolårsförare favorit till titeln i år. Elliot hade premiärnerverna under kontroll och höll för trycket inför hemmapubliken i kvalet och var snabbast (1:42.526). 2:a Kristoffer Norling, 3:a Linus Holgersson, som också tränat en del på banan då han bor i Mjölby. 4:a blev dagens snabbaste debutant – Filip Bernström som överraskade alla genom att sätta 1:43.570 som bäst.

    Race 1 var spännande i toppen där samma gäng låg och kämpade om pallplatserna tillsammans med fjolårstvåan Anton Bergström nära på femteplats. När röken hade skingrat sig stod Elliot som segrare med Linus som två och Kristoffer som trea. Filip Bernström var återigen snabb och körde in på en hedrande fjärdeplats. Race 2 slutade efter lika mycket spänning exakt samma i topp 3. Elliot före Linus och Kristoffer. Säsongen kunde inte börjat bättre för hemmaförarna!

    Renault Junior Cup. Från vänster: Linus Holgersson, Elliot Sjögren och Kristoffer Norling.

    Renault Junior Cup. Från vänster: Linus Holgersson, Elliot Sjögren och Kristoffer Norling.

    Samuel Johansson från Falkenberg hade ägnat vintern till att bygga ett nytt BMW-monster till SSK Klass 3. Denna BMW E36 GTR var riktigt vass. Samuel var snabbast på kvalet (1:18.945). Regerande mästaren Joakim Carlsson hängde på med Porschen och var nära tidsmässigt tillsammans med Leif Henrik Börstad och Bertil Haglund. Men Samuel knep Pole Position till race 1. Joakim missade att köra in till parc ferme efter kvalet vilket gjorde att man strök hans tid. Jocke fick nu starta sist tillsammans med Anders Conradzon som inte körde något kval då han kom direkt ifrån premiären i V8 Thunder Cars på Ring Knutstorp.

    Samuel visade direkt vart skåpet skulle stå i race 1 där han skapade en lucka tidigt. Jocke och Anders plockade bil efter bil i fältet från sista startruta. Samuel vann premiären i nya bilen och Klass 3-C (den snabbaste klassen). 2:a blev tillslut Joakim som gjorde en snygg uppkörning genom fältet. 3:a Leif-Henrik Börstad. Klass 3-A vann Petter Wejsfelt i en BMW E46. 2:a Mikael Eriksson och 3:a Lars Brandström. Mats Blomqvist, Nissan 200 var ensam i Klass 3-B.

    Samuels kommentar efter race 1:

    – Supernöjd! Bilen går riktigt bra. Nu ska ja ge Jocke en riktig match i race 2. :-) 

    Race 2 började riktigt bra nu när Jocke fick starta från ruta två bredvid Samuel. Bakom fanns nu Anders Conradzon och Leif-Henrik Börstad. Samuel tog starten med Jocke hack i häll. Alla var spända på läktaren för att se kraftmätningen. Men den tog slut efter tre varv då Samuels BMW inte ville vara med längre. Jocke tog över ledningen och höll den in i mål. Jocke vann även Klass 3-C före Anders Conradzon och Bertil Haglund. Petter Wejsfelt vann dubbelt i Klass 3-A före Mikael Eriksson med Robert Persson nu på tredje. Mats Blomqvist vann Klass 3-B.

    Samuel Johansson, BMW E36 GTR.

    Samuel Johansson, BMW E36 GTR.

    I VolvoCupen blev det en historisk helg. För Sanna Andreasson från Gråbo i visade direkt att hon har gjort hemläxan under vintern. Snabbast på testet i sin Volvo 850 före Peter Wiborg och Filipe Skagerfält. I Kvalet var Filipe länge snabbast och mot slutet trodde alla att hans tid skulle stå sig. Men Sanna var inne i depån och kom ut snabbare än någonsin.

    Sannas kommentar efter kvalet:

    – Mekanikerna ändrade däckstrycket och först kändes inte bilen helt OK, men sen tänkte ja bara att nu kör ja max några varv och sätter en tid så får vi se hur långt det räcker. Men det gick ju bra!

    Sanna startade från Pole Position i det första där stillastående start tillämpas. Hon kom iväg bra och kämpade med Filipe Skagerfält och Emil Sonesson i toppen. Men när grabbarna började gör upp om andraplatsen kunde Sanna skapa en lucka och vinna sitt första race i VolvoCupen. Emil fick senare bryta med motorhaveri. Tvåa blev Filipe Skagerfält och trea Pernilla Nyström, som knep sin första pallplats i karriären. Två tjejer på pallen, detta har heller aldrig inträffat tidigare i VolvoCupen.

    I Race 2  var det omvänd startordning på dom sex första. Nu startade Filip Sjögren och Richard Bertilsson i första led, med rullande start. Alla kom iväg bra men Filipe, Richard, Filip och Sanna var det som låg i topp och fajtades, med debutanten William Gunnarsson som skuggade bakom. Dom bjöd publiken på en riktig show när dom skiftade placeringar ett antal gånger under racet.

    Mot slutet låg Filipe i ledning med Sanna som tvåa och Richard Bertilsson som trea. Filipe kunde tillslut korsa mållinjen som segrare. Men under dom tekniska efterkontrollerna hade man synpunkter på Filipes Volvo 940. Filipe diskvalificerades och då stod Sanna återigen som segrare. Två blev nu Richard Bertilsson, som också han tog sin första pallplats i karriären. Debutanten William Gunnarsson slutade trea i sin S40 och tog även han sin första pallplats i klassen under premiären. Bra start för William som bl.a. tävlat i Renault Junior Cup och Legends tidigare.

    Spännande race i VolvoCupen på Mantorp.

    Spännande race i VolvoCupen på Mantorp Park.

    Richard Edberg från Jönköping hade äntligen fått bra snurr på sin Mazda RX-7 och kom taggad till start i SSK Klass 2. Richard överraskade redan på kvalet genom att vara snabbast (1:31.170). 2:a Gunnar Olárs och 3:a Ingvar Nilsson.

    Richard som har rutin från bl.a Renault Junior Cup och VolvoCupen startade från Pole Position och kom iväg bra med RX-7:an. Bakom jagade både Ingvar Nilsson, Anders Svensson, Roger Ekman och Mikael Levander. Olárs kom tyvärr aldrig till start efter problem med sin Vauxhall. Richard höll undan för gubbarna och vann sitt första race i SSK Klass 2. 2:a slutade Ingvar Nilsson och 3:a Anders Svensson.

    Race 2 trodde vi skulle bli lika rafflande. Men nu gav tyvärr fler bilar upp redan från start. Richard Edberg kunde inte försvara sin seger från race 1 och tvingades bryta. Det samma drabbade Mikael Levander, Anders Svensson och Kenneth Svensson. Rutinerade Ingvar Nilsson från Hällefors vann istället i sin Opel Kadett. 2:a slutade Roger Ekman och 3:a Svante Lundkvist. Vi hoppas resten av gänget kommer tillbaka till nästa deltävling på Kinnekulle.

    Richard kör en Mazda RX-7 i SSK Klass 2.

    Richard kör en Mazda RX-7 i SSK Klass 2.

    I SSK Classic Racing, Classic Standard och SSK Klass 1 hade en förare till start vardera. Richard Eriksson vann Classic Racing med sin Volvo 240. Fredrik S Hermelin vann Classic Standard med sin vackra Volvo P 1800 och Ella Benje vann SSK Klass 1 med sin VW Golf. Ella kommer för övrigt köra lite Time Attack under 2018 för att få extra mycket tid i bilen och kanske locka fler tjejer till racingen. Det hoppas vi också.

    Ella Benje i sin VW Golf.

    Ella Benje i sin VW Golf.

    Deltävling 2 avgörs på Kinnekulle ring den 26-27 maj. Välkomna då! OBS fritt inträde!!!

     
    © 2012 SSK Serien (optimerad för Chrome, Safari och Firefox)
    Designed by Emtech