Hjälpsamma team i depån

För dom som aldrig besökt en SSK tävling kan det vara svårt att förstå vad vi menar när vi pratar om ”SSK-andan”. Det menas att här är det inga stängda tält på kvällarna, inga hemligheter. Alla hjälps åt på kvällarna om någon har mekaniska bekymmer. För alla ska vara med på banan dagen efter. Funktionärerna sliter för att arrangemangen ska flyta på och förarna för att bjuda på bra och schyssta race. Riktig ”SSK-anda” alltså!

SSK:s slogan ”svensk racing när den är som bäst” vill vi alltid försöka leva upp till. Även förarna. Här stänger man inte tälten på kvällarna och håller hemligheter för varandra. Alla hjälps åt med tips och trix för att alla ska få tävla dagen efter. För en typisk ”SSK:are” bygger och utvecklar sin bil på egen hand. Då vet man oftast också hur problemen kan lösas.

Att man hjälps åt har vi sett vi flera tillfällen under årens lopp. Bl.a. i Renault Junior Cup såg vi detta under förra året när Alexander Jeppsson parkerade sin Clio i räcket på Kinnekulle. Många hjälpte till för att få bilen på bana igen. I år var det Linus Holgersson som fick problem under testhelgen, då lyfte man upp motorn och fixade problemet. På Mantorp var det Kristoffer Norling som kraschade, men fick god hjälp att komma till start. Underbart att se!

Linus Holgersson får hjälp med sin Renault Clio.
Linus Holgersson får hjälp med sin Renault Clio.

Senast på Kinnekulle var det Ronny Olsson i SSK Klass 3 som hade en dålig koppling på elfläktarna i sin BMW Z4. Motorn koka och toppackningarna gav upp på V8:an. Men teamet från Helsingborg ger aldrig upp. Efter hjälp och stöttning från olika håll kom dom på idén att åka ner till Helsingborg tidigt på lördag morgon och hämta den BMW Z3 som sonen Simon Olsson körde i SSK Klass 3-B 2017. Detta fixade man och kom tillbaka precis innan kvalet. Ronny Berättar:

– Allt började egentligen som ett skämt, men det blev allvar till slut. Ja vill tacka alla funktionärer med personal som har hjälpt mig med vagnbok, registrering och besiktning m.m. Nu blir nog planen att köra Z3:an resten av säsongen, för det gick ju riktigt bra! 🙂

Det gjorde det verkligen. Ronnys första tävling i bilen kunde inte slutat bättre. Han vann båda racen i SSK Klass 3-B!

Denna BMW Z3 kommer Ronny Olsson köra resten av säsongen.
Denna BMW Z3 kommer Ronny Olsson köra resten av säsongen i klass 3-B.

I övriga SSK-klasser såg vi också fantastiska insatser från alla team för att konkurrenterna skulle komma till start. Richard Bertilsson i VolvoCupen fick bl.a. motorhuven på sin Volvo 850 i rutan under testet. Vindrutan klarade sig men andra delar behövde bytas. Man slängde sig då iväg till Tidaholm och fixade nya delar. Richard kunde tack vare detta fortsätta helgen. Sånt gillar vi!!!

Richard kunde fortsätta helgen med sin Volvo 850
Richard kunde fortsätta helgen med sin Volvo 850

Rapport från helgen på Kinnekulle kommer senare…