• Senaste kommentarerna

    • open panel

    SSK på Gelleråsen Arena

     

    Den 8:e september avgjordes den femte deltävlingen i SSK-serien på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga. En intensiv dag med test, kval och två race. Förmiddagen inleddes med ett ihållande hällregn som mot eftermiddagen avtog och samtliga race kunde köras på en upptorkande bana.

    I Renault Junior Cup skulle Anton Bergström satsa allt på att ge Elliot Sjögren en match i poängtabellen inför finalen 2018. Han lyckades bra redan på kvalet genom att sätta snabbaste tid (1:30.506). Efterföljande förare på kvalet var Kristoffer Norling, Linus Holgersson, Elliot Sjögren och Olof Jansson.

    I race 1 var det som vanligt tätt genom i stort sett hela fältet. Anton Bergström satsade som sagt för att ta ytterligare en seger i juniorklassen. Och han lyckades, tvåa blev Kristoffer Norling och trea Elliot Sjögren.

    I race 2 blev det lite väl trångt i starten när fältet skulle ta sig upp genom knixiga esset, Anton Bergström var en av förarna som hamnade utanför banan en kort sekund. Men det räckte för att tappa placeringar, då Anton kom ut längre bak i fältet. Elliot Sjögren gick upp i ledning, följt av Kristoffer Norling, Filip Bernström och Linus Holgersson. Anton började plocka placeringar varv efter varv. Men efter drygt sju varv ville inte clion vara med längre då motorn gav upp och han tvingades bryta. Elliot Sjögren tog en viktig seger på vägen mot titeln 2018. Tvåa blev återigen Kristoffer Norling och trea nu Filip Bernström.

    Vi noterade att Filip Bernström satte nytt banrekord för Renault Junior på Gelleråsen. Niklas Fredholms tid (1:23.499) från 2011 slog Filip med att sätta (1:23.207) i race 2. Ett extra stort grattis!!!

    Elliot Sjögren vann race 2 och leder klassen inför finalen 2018.

    Elliot Sjögren vann race 2 och leder klassen inför finalen 2018.

    Michael Haflidason och Adam Olinson bildade team i VolvoCupen till den här säsongen, där båda kör Volvo S40 – fram tills nu… För Michael har köpt Jan Johanssons tävlingsklara Volvo 850. En bil som han verkligen trivdes bra i. För han överraskade oss alla genom att vara snabbast i klassen redan på kvalet (1:23.743). Emil Sonesson tvåa och Peter Wiborg trea. Haflidason höll för trycket även i efterföljande shootout där han var snabbast och startade därför från pole position i race 1. Där gav Michael inte en millimeter gratis till konkurrenterna och körde därmed hem sin första seger i VolvoCupen. Bra start i nya bilen! Tvåa blev Emil Sonesson och trea Sanna Andreásson.

    I race 2 var det som vanligt omvänd startordning. Nu med Adam Olinson i från ruta 1. Han förvaltade läget bra och höll ledningen ett par var. Men Emil Sonesson var på tårna i starten med sin 850 och stressade på hela tiden. Till slut orkade inte Adam stå emot längre, Emil passerade tog över ledningen. Även Peter Wiborg kom ifatt med sin 855 och passerade Adam. Men sen stod han emot och släppte inga fler förbi sig. Adam korsade mållinjen som trea och knep sin första pallplats i klassen. Framgång för teamet (Michael & Adam) denna helg. Emil Sonesson höll undan för Peter och vann. Därefter blev Filipe Skagerfält fyra och Michael Haflidason femma. Pernilla Nyström i mål som sexa och därmed bästa tjej. I och med att Sanna Andreásson inte blev bättre än sjua i race 2 tog Emil över ledningen i tabellen inför finalen på Kinnekulle den 29:e september.

    Michael Haflidason mot sin första seger i VolvoCupen.

    Michael Haflidason mot sin första seger i VolvoCupen.

    I SSK Klass 2 var det endast fem förare till start denna helg. Rasbo-föraren Gunnar Olárs hade fixat i ordning sin Vauxhall och tog hem segern i race 1 när värsta konkurrenten Anders “strimma” Svensson bröt med sin BMW. Tvåa blev Svante Lundkvist i sin Opel Ascona, hans bästa placering i klassen hittills. Trea blev hemmaföraren Ingvar Nilsson.

    I Race 2 var “strimma” tillbaka. Då såg vi fram emot en kamp om förstaplatsen med Gunnar Olárs. Men nu ville inte Olárs Vauxhall gå istället. Mot slutet tvingades han bryta. Snöpligt! Anders “strimma” Svensson vann. Tvåa igen, Svante Lundkvist och trea Ingvar Nilsson. Roger Ekman var tillbaka i klassen denna helg med sin Honda CRX, men han klippte lite väl mycket gräs och fick bryta race 2.

    "Strimma" och Olárs bröt var sitt race. Men fram tills dess var det kamp om segern...

    “Strimma” och Olárs bröt var sitt race i klass 2. Men fram tills dess var det kamp om segern…

    Petter Wejsfelt körde för att säkra poäng och klassegern i SSK Klass 3A 2018. Han lyckades bra, för han körde i mål som tvåa i båda loppen, vilket ska räcka för seger totalt i klassen. Robert Persson vann dubbelt med Joel Thoren som totaltrea i helgen.

    Petter mot klasseger i 3A 2018.

    Petter mot klasseger i 3A 2018.

    I SSK Klass 3B kom återigen Sören Trygg till start med sin vassa Seat Supercopa. Sören körde även långlopp (sextimmars) på söndagen i NSHC med Bilsportprofilen Jocke “Qvarnis” Qvarnström som en av förarna. Men i SSK körde han själv och det gick bra. Michael Eriksson, Vovlo 240 bjöd på hårt motstånd emellanåt men Sören var trygg i sin Seat och vann dubbelt. Michael tvåa i båda loppen. Samma för Jimmy Pettersson som blev trea i båda loppen med sin Volvo V70.

    Dubbelseger igen för Sören Trygg i B-klassen.

    Dubbelseger igen för Sören Trygg i B-klassen.

    Vi märkte att Bengt Johansson hade vässat klorna på sin AC Cobra i SSK Klass 3C. För han bjöd verkligen upp till kamp mot dominanterna Jocke Carlsson och Samuel Johansson. I race 1 var det lite trångt ner mot kurva ett där några fick ta hjälp av gräset och Samuel tog “escapen” (den gamla bansträckningen). Bengt kom tillbaka genom esset som ledare med Jocke hack i häll, följt av Leif Börstad, Sten Jarl och Ronny Olsson. Den sistnämnde var tillbaka i C-klassen och har nu köpt en V8 Thundercar Camaro, detta var första tävlingen i bilen. Samuel Johansson ångade på från dom bakre leden men plockade bil efter bil. Till slut var han i fatt Bengt Johansson som låg på andraplats och i samband med en varvning smet Samuel förbi och tog över andraplatsen, en placering han höll i mål. Jocke Carlsson vann. Bengt i mål som trea.

    I race 2 var Samuel taggad för att vinna. Det gjorde han också, tog starten och drog iväg… Jocke försökte hänga på men det gick inte den här gången. Han fick nöja sig med att bli två. Bengt återigen i mål som trea. Notera också att Leif Andersson från Årjäng var tillbaka på allvar med sin Sunbeam. Han har testat bilen vid enstaka tillfällen i år, men aldrig tagit sig i mål. Nu fick han ta målflagg två gånger! Ser lovande ut inför 2019…

    Samuel tog revansch i race 2 och vann före Jocke och Bengt.

    Samuel tog revansch i race 2 och vann före Jocke och Bengt.

    I Classic Racing var Ulf Andersson, Richard Eriksson och Jörgen Adlén redo för kamp. Tyvärr tog Jörgen i lite väl mycket i det första loppet och parkerade tidigt sin Ford Escort i räcket vid utgången av start och mål och helgen var dessvärre över… Ulf och Richard fick istället göra upp om pallplatserna. Där Richard tillslut gick segrande ur båda loppen med sin Volvo 240.

    Richard mot dubbelseger i Classic racing.

    Richard mot dubbelseger i Classic racing.

    I Classic Standard kom Benny Pettersson till start med “gula faran” en Volvo 140. Han gjorde vad som krävdes och vann båda loppen…

    Benny i "gula faran".

    Benny i “gula faran”.

    Ella Benje var tillbaka i SSK Klass 1 med sin VW Golf och gjorde precis som Benny. Tog sig i mål och vann dubbelt!

    Ella kör VW Golf i SSK Klass 1.

    Ella kör VW Golf i SSK Klass 1.

    Missa inte finalen i SSK-serien 2018 som avgörs på Kinnekulle ring den 29:e september. OBS!!! Fri entré.

     
    © 2012 SSK Serien (optimerad för Chrome, Safari och Firefox)
    Designed by Emtech