Information om SSK-klasserna

Är du intresserad av att delta i någon av SSK-klasserna följer här kort info om dom klasser som ingår under vårt eget paraply.

SSK Klass 1

SSK klass 1 är tillsammans med juniorklasserna insteget till racing i SSK. Klassen är en billig racingklass med ett reglemente som gör racingen rättvis. Till exempel åker alla på samma typ av däck och har en omräkningsfaktor mellan vikt och hästkrafter som gör att racen blir jämna och spännande. Här är det ett så kallat Grupp N-reglemente som ligger i botten. Det innebär att det är ett standardbilsreglemente där förändringar av bilen är hårt styrda. Det gör det enkelt att förhålla sig till och enkelt att följa.

Celso Silva vann SSK Klass 1 2019 i sin Golf.
Celso Silva vann SSK Klass 1 2019 i sin Golf.

SSK Klass 2

SSK Klass 2 är till för den som vill bygga och utveckla sin bil. Reglementet ger utrymme för en hel del förändringar och modifieringar. Det är till exempel tillåtet att montera valfri motor i en kaross. Däremot skall karossens ursprungliga form och material behållas. En Opel Kadett ska alltså vara och se ut som en Opel Kadett, en BMW 320 som en BMW 320  och så vidare. Sen kan BMW:n vara utrustad med en Wankelmotor. Det är utmärkande för Klass 2! Reglementet bygger på ett förhållande mellan vikt och hästkrafter. Allt för att få bilarnas prestanda så lika som möjligt. Klass 2 kör på enhetsdäck och det är tillåtet att montera aerodynamiska hjälpmedel som spoilers och vingar.

BMW-bilarna var bäst i Klass 2 säsongen 2019.
BMW-bilarna var bäst i Klass 2 säsongen 2019.

SSK Klass 3

Klass 3 är SSK-seriens värstingklass bland standardklasserna, där det mesta är tillåtet ur bilbyggarperspektiv. Intresset för klassen är stort och det kommer bli intressant att följa säsongen 2020. Klassen är uppdelad i A,B och C, där man fördelar bilarna efter ett vikt/effektförhållande. Här återfinns till exempel bilar som BMW, Mercedes, Audi, Volvo, Camaro och Porschar varvat fantasifulla hembyggen.

Jocke Carlsson leder förre Michael Eriksson i modifierade Klass 3.
Jocke Carlsson leder förre Michael Eriksson i modifierade Klass 3.

SSK Classic

SSK Classic är en klass för äldre racerbilar. Klassen är öppen för bilar som tävlat i SSK-serien fram till 1980 men det ges samtidigt dispens för andra äldre racerbilar. Klassen är uppdelad på Classic Racing – för modifierade bilar och Classic Standard – för ej modifierade bilar. Kontakta SSK om du vill veta mer, eller känn dig varmt välkommen till våra tävlingar och träffa de som kör och mekar!

Jörgen Adlén tävlade flitigt i SSK Classic racing under 2019 med sin Ford Escort.
Jörgen Adlén tävlade flitigt i SSK Classic racing under 2019 med sin Ford Escort.

Renault Junior Cup

I SSK kan man köra racerbil redan det år man fyller 13 år! Renault Junior är en fantastisk möjlighet för killar och tjejer som vill börja köra racerbil tidigt. Bilarna är Renault Clio RT med 1,4 liters motorer på ca 85 hk. De väger bara frygt 900 kg så det ger tillräckliga prestanda för att de unga ska känna utmaningen att lära sig hantera sitt fordon. Det tekniska reglementet tillåter nästan bara modifieringar för att höja säkerheten och därmed hålls både bygg- och driftkostnader på en rimlig nivå. För att börja köra behöver man, förutom bilen, ta förarlicens och SSK håller med jämna mellanrum licenskurser. Där får man lära sig all viktig teori och det ingår även praktiska övningar för att man ska förstå grunderna i racing. Alla kurser annonseras under nyheter.

Många Renault Clio-bilar på banan under 2019.
Många Renault Clio-bilar på banan under 2019.

VolvoCupen

VolvoCupen är en väldigt prisvärd racingklass. Utmärkande drag för klassen är att bilarna är enkla att bygga och har suverän driftsäkerhet. Det är riktiga racingbilar utan inredning och de behöver inte besiktas hos Svensk Bilprovning. VolvoCupen (tidigare VOC Racing och Volvo Original Cup) startade som racingklass 1990. Då var basen den gamla 240-modellen. 10 år efter premiären var det dags att släppa in även 740 och 940. Från och med 2005 godkändes den modernare B230-motorn som drivkälla – tidigare var det bara B23 E-motorn som fick användas. 2006 kom den första framhjulsdrivna modellen då bilarna från S40 Challenge togs med. 2009 var det så dags för 850/S70/V70. Till dessa stora och tyngre bilar använder vi GLT-motorn. Men oavsett vilken modell du väljer – då som nu – är tanken att alla bilar ska ha samma förutsättningar och i grunden vara lika snabba.

Volvo 850, 940, S40 och 240 kan du bla få se i VolvoCupen.
Volvo 850, 940, S40 och 240 kan du bla få se i VolvoCupen.

Kontakta SSK om du vill veta mer, eller känn dig varmt välkommen till våra tävlingar och träffa de som kör och mekar!