Rapport från Raceweek 2020

SSK Raceweek avgjordes som vanligt sista helgen i juli på Kinnekulle ring. Men på grund av coronapandemin blev arrangemanget något annorlunda i år. Bland annat så kom inga gästklasser från vårt grannland Norge och man avstod även dom traditionella grill -och dansfester på kvällarna. Men alla deltagare var ändå glada att tävlingarna ändå kunde genomföras på bästa möjliga sätt. Nedan följer en rapport från deltagande klasser.

I SSK Klass 3A planerade Joel Thoren från Mark att fortsätta sitt segertåg efter den lyckade helgen i Falkenberg. Joel började helgen bra genom att vara snabbast på kvalet i sin BMW 328 (55.373). Tätt efter kom Robin Wärlund, BMW E36 och Richard Eriksson, Volvo 240. När race 1 avgjordes på söndagen kom både Joel och Robin iväg bra i starten. Robin lyckades allra bäst och tog ledningen inledningsvis, med en stressande Joel bakom, Efter att Joel stressat Robin ett tag kunde han tillslut hitta en lucka och passera och överta ledningen i klassen. Sen drog han ifrån resten av fältet och Joel tog målflagg som segrare. Robin i mål som tvåa och Richard Eriksson trea.

I Race 2 var det samma scenario i starten, Robin tog ledningen med Joel efter, men nu misstänkte många att det inte stod rätt till med Joels BMW, han tappade mark till Robin i ledning och låg nu trea efter Richard Eriksson, men Richard snurrar av och Joel tillbaka som tvåa. Senare inträffar en krasch mellan två andra deltagare vilket resulterar i att säkerhetsbilen kommer ut och samlar ihop fältet. Då bryter Joel, som senare meddelar att tempen skenade i motorn, så han ville inte ta några risker i det läget. När omstarten senare går så rycker Robin i ledning och säkrar senare segern i race 2. Tvåa denna gång slutar Henrik Sondell, BMW E46. Trea blev återigen Richard Eriksson.

Prispallen i SSK Klass 3A - Race 2. Fr.v 2:a Henrik Sondell, 1:a Robin Wärmlund, 3:a Richard Erksson.
Prispallen i SSK Klass 3A – Race 2. Fr.v 2:a Henrik Sondell, 1:a Robin Wärmlund, 3:a Richard Eirksson.

Björn Axelsson, Ginetta G50 från Nyköping och Peter Eriksson, Ginetta G55 från Flyinge gick en tuff match mot varandra i SSK Klass 3B på Kinnekulle. I Kvalet var Björn snabbast, men i race 1 knep Peter starten och hade en liten, liten lucka i början, men Björn som inte kört sin Ginetta på Kinnekulle tidigare kom ifatt och tag upp kampen om segern. Peter fick tillslut ge sig mot Björn som passerade och drog ifrån i ledning. En supernöjd Björn vann före Peter. Trea i klassen slutade Sören Trygg, Seat Supercopa från Täby.

Till race 2 hade gänget i toppen taggat till ordentligt, och det märktes. Peter tog starten med Björn tätt efter igen. Nu var det svårt för Björn att köra om. Även fast många såg att Björn var snabbare i vissa sektioner. Efter en sammandrabbning uppe i kvarn kurvan där det blev lite för trångt, for båda av banan och fick så stora skador på bilarna att båda tvingades bryta. Säkerhetsbilen fick samla upp fältet och funktionärerna fick dra in båda bilarna i depån. När omstarten gick tog Sören Trygg ledningen och vann race 2 före Jimmy Pettersson, Volvo V70.

Björn Axelsson och Peter Eriksson i var sin Ginetta.
Björn Axelsson och Peter Eriksson i var sin Ginetta.

I SSK Klass 3C laddade Katrineholmaren – Michael Eriksson, Volvo 240 för säsongens första seger. men det skulle inte bli lätt. Michael tog dock starten i race 1 och hade Bo Johansson, Chevron GR8 bakom sig. Men tävlingsledningen såg att Michael gjorde en tjuvstart och gav honom en drive-trought penalty. Bo tog då över ledningen. Men efter en avåkning längre bak i fältet fick säkerhetsbilen komma ut, då körde Bo fel väg efter säkerhetsbilen och fick också en bestraffning med tidstillägg. När fältet släpptes igen började Michael Eriksson köra upp sig genom fältet och låg till slut trea. Simon Olsson, V8 Thundercar hade nu efter konkurrenternas bestraffningar ledningen i racet. Något som höll hela vägen. När målflaggan kom ut kunde man konstatera att en förvånad Simon Olsson vunnit sitt första race i SSK Klass 3C. Tvåa blev till slut Micahel Eriksson, som mot slutet även körde om Ronny Olsson, V8 Thundercar. Ronny i mål på en tredjeplats.

I Race 2 vart det lugnare i starten, men inte i själva loppet. Michael tog ledningen från Pole Position med en flåsande Bo Johansson bakom sig. Så höll dom på hela loppet igenom, Bo jagar och försöker köra om, men det finns inte möjlighet att passera. Michael vinner och tar säsongens första seger. Michaels kommentar efter loppet:

– Så skönt att vinna, och kul att köra. Bo gav mig en riktig fajt om segern. Hans Chevron går snabbt på baksidan av banan och jag har mer pulver under huven på raksträckan, så det räckte idag. Sa en glad Michael efter målgång.

Bo Johansson slutade tvåa och Simon Olsson trea.

Förtydligande: SSK Klass 3 uppdelat i tre underklasser där man delar in bilarna efter ett vikt/effektreglemente. Mer info under klasser på hemsidan.

Simon Olsson från Helsingborg tog sin första seger i Klass 3C med sin V8 Thundercar Mustang.
Simon Olsson från Helsingborg tog sin första seger i Klass 3C med sin V8 Thundercar Mustang.

Malin Hellman från Falkenberg har seger i sikte hela tiden i sin BMW M3 E36 i modifierade klassen SSK Klass 2. Ingen skillnad under Raceweek. Malin var bland dom snabbaste på alla pass, så även i race. Hon vann helgens båda lopp med god marginal till sina konkurrenter. Dubbeltvåa i helgen slutade Hans Fridén, BMW och dubbeltrea slutade Mikael Levander, Opel Kadett. Glädjande att se Amanda Nilsson, Ford Escort från Åtvidaberg bli allt snabbare, och att bilen går en hel helg, det har varit ett stort bekymmer tidigare. Amanda slutade femma och sexa i helgens båda lopp. Jacob Jonsson, Volvo 242 från Åtvidaberg var nykomling i Klass 2 och kommer senast från Legends Racing. Jacob har tillsammans med pappa byggt bilen under vintern och ska utveckla den vidare under året. Se upp framöver!

Malin Hellman är svårslagen i SSK klass 2 just nu.
Malin Hellman är svårslagen i SSK klass 2 just nu.

I VolvoCupen laddar Michael Haflidason Häussler, Volvo 850 stenhårt för att vinna klassen 2020 och att även ta hem hela SSK-serien (SSK-mästare blir den förare som plockar flest poäng, oavsett klass). Michael började helgen bra, kvalade tvåa (1:02.045), endast slagen av fjolårets mästare Filipe Skagerfält, Volvo 940, som inte kör full säsong i år.

I race 1 var det stillastående start. Filipe och Michael tätt iväg, båda körde otroligt jämnt hela tiden med Filipe i ledningen. Sanna Andréasson som tog två pallplatser i premiären låg trea med sin Volvo 850. Tyvärr fick Sanna bryta senare då kopplingen gav upp, men hon kommer igen till nästa deltävling på Gelleråsen Arena. Filipe och Michael följdes åt hela loppet igenom och ställningen stod sig ända till mål. Filipe vann, Michael tvåa och Julia Eliasson, Volvo 850 trea.

Till race 2 hoppades Michael på regn, vilket också var på gång vid denna tidpunkt. Men inledningsvis var det torr bana och då är Filipe oftast snabbast. Men en bit in i loppet kom regnet och då började Michael i sin framhjulsdrivna 850 få lite fördel. Han kunde tillslut köra om Filipe på yttern i kvarn kurvan och ta över ledningen. Senare i loppet kraschar Ulf Borgström och Anders Kjellberg hårt i sista kurvan, förarna var OK efter kraschen men bilarna rejält demolerade. Här kom säkerhetsbilen kommer ut för att samla fältet. Senare när omstarten går har Filipe chansen att köra om och återta ledningen, men Michael håller undan och vinner race 2 före Filipe. Trea denna gång slutar Niklas Angbo, Volvo 850.

Michael efter målgång:

– Så skönt att få vinna igen. Kände att jag var snabbare än Filipe när regnet kom, då kunde jag passera på yttern i kvarn kurvan och hålla undan ända in i mål. Nu leder jag VolvoCupen och SSK totalt. Gött!!!

Prispallen VolvoCupen - Race 2. Fr.v 2:a Filipe Skagerfält, 1:a Michael Haflidason Häussler, 3:a Niklas Angbo.
Prispallen VolvoCupen – Race 2. Fr.v 2:a Filipe Skagerfält, 1:a Michael Haflidason Häussler, 3:a Niklas Angbo.

I ungdomsklassen Renault Junior Cup där förarna är mellan 13-18 år har vi fått se några nykomlingar i år. Bland annat Louise Larsson från Nora, Anton Landberg från Örebro, Eddie Ramirez Eriksson från Värnamo och Siri Hökfelt från Ängelholm. Räkna med att dessa kommer vissa goda resultat redan i år.

I race 1 var det den lite mer rutinerade Kalle Rikardsen som var den snabbaste av dom alla. Kalle tog ledningen och kunde bygga upp en lite, lite lucka till grabbarna och tjejerna bakom. Albin Lennström och Axel Wadsten strax bakom. Albin pressade på hårt för att kunna närma sig Kalle i ledning, men det var svårt, Albin tog sen i lite för mycket och tappade greppet med sin Renault Clio i utgången av start -och målrakan och for hårt in i räcket. Albin mådde bra efter smällen, men bilen är det nog dessvärre färdigtävlat med. Här kom säkerhetsbilen ut och fältet samlades ihop. Det blev många varv i långsamt tempo, men senare släppte man starten med något varv kvar. Kalle Rikardsen vann. Tvåa William Bengtsson och trea Axel Wadsten.

I starten av Race 2 blev det trångt in under bron, vilket resulterade i flera krascher. Här tvingades fler förare bryta på grund av skador på bilarna. Kalle som vann race 1 var en av alla som fick kasta in handduken. Självklart Besviken och många förlorade poäng i serien. Istället klev Axel Wadsten fram och tog över ledningen. Bakom kom debutanten Eddie Ramirez Eriksson och gav Axel en rejäl fajt om segern. Men ställningen stod sig i mål. Axel vann, med en superglad Eddie i mål som tvåa, hans första pallplats för övrigt. Gustav Jansson körde i mål som trea.

Axel Wadsten efter målgång:

– Så nöjd nu efteråt, det var jobbigt. Hade en lucka i början av loppet innan säkerhetsbilen kom ut. Sen var Eddie hack i häl hela tiden. Men helgen gav bra med poäng så nu ligger ja bra till i tabellen.

Axel Wadsten nöjd efter helgen på Kinnekulle.
Axel Wadsten nöjd efter helgen på Kinnekulle.

I Aquila Synergy Cup var det som vanligt inte många millimeter mellan förarna i toppen. Det var positionsbyten nästa varje varv och man skavde på varandra lite för att visa att det inte ska vara lätt att vinna. En förare som klarade av pressen från sina konkurrenter bra var Joel Granfors från Eskilstuna. Joel tog en trippel och vann samtliga tre race i klassen. Elias Adestam och William Wulf var närmast att utmana under helgen.

Joel Granfors i jämn kamp med Elias Adetam och William Wulf.
Joel Granfors i jämn kamp med Elias Adetam och William Wulf.

Inbjudningsklasser till Raceweek var RS och Clubman som normalt sett ingår i Sportvagnsmästerkapet. Magnus Wallén från Stockholm vann RS-klassen i sin Radical PR6 och Stefan Mumm från Svedala vann Clubman i sin Mallock MK 35.

Magnus Wallén vann dubbelt i RS-klassen.
Magnus Wallén vann dubbelt i RS-klassen.

Text: Thomas Nilsson

Bilder: Bengt-Åce Gustavsson och Hannele Börjemo – Racefoto.se