BRA RACING PÅ REKORDVARMT RACEWEEK

BRA RACING PÅ REKORDVARMT RACEWEEK

[twothirds_columns ] SSK arrangerade sin stora sommartävling Raceweek på Kinnekulle Ring. Årets upplaga blev den varmaste i mannaminne. 32 grader uppmättes i skuggan! Det blev ansträngande både för bilar, förare, publik och funktionärer, men alla gladdes ikapp med solen och det blev en fantastiskt trevlig helg.

 

Som vanligt var det bra action i VolvoCupen. Det började med den nervkittlande Fini Shootout där de fem snabbaste från ordinarie kval gör upp om startplatserna. Där briljerade August Krokström 855 med en kraftansträngning som med stor marginal gav Pole Position, bästa startplatsen, till Race 1. Shootouten såg också ett nytt namn i topp. Edvin Hellsten 850  fick till et4I2B5554_600t kanonvarv och knep andraplatsen, ”all time high” för honom! I Race 1 gjorde August processen kort med konkurrenterna efter en bra start och ett felfritt race. Han vann klart med Erik Halvorsen S40 på en lika klar andraplats. Tredje plats tog Jan Johansson 940. I Race 2 startar startar de 8 första från Race 1 i omvänd startordning (bilden). Då blev det Emil R Karlsson 850 som startade i Pole Position, med Anton Eliasson 850 jämte sig. I andra led startade Jimmy Andreasson 850 som också han gjorde ”all time high” då han ganska omgående körde om de två i första startled och ohotad kunde ta sitt livs första seger i VolvoCupen. Han blev också helgens näst bästa poängplockare. Tvåa i racet blev stabile Daniel Malmborg och Jan Johansson tog ytterligare en tredjeplats efter intensiv uppvaktning av August Krokström som kört upp sig från åttonde startrutan.

 

I Renault Junior Cup, som man får köra från 13 års ålder, ledde Klas Ekstrand första racet från start och nästan ända till mål! Heidi RenaultJuniorEkstrandRyrlén låg alldeles bakom honom och stressade tills Klas däck var helt överhettade. I sista kurvan på sista varvet visste hon att han inte hade en chans om hon gjorde ett perfekt spårval. Hennes taktik lyckades till fullo och hon vann med en ynka tiondel av en sekund! Julia Eliasson kom trea. Heidi hade samma taktik för race två, men planerna grusades av att det började regna under racet. Ekstrand kunde vinna enkelt före Ryrlén och Sanna Andreasson.

 

I SSK Klass 3 fick vi även se några av Norsk GT-förarna. I det första heatet ledde   SSK3Sventen Jarl Nilsen länge, men han tvingades släppa ledningen till Håvard Kollen, som vann racet före Nilsen och Martin Sventén (bilden). Det blev samma scenario och samma ordningsföljd i mål även i det andra racet.  De olika klasserna fick följande prispall: SSK Klass 3C: Jarl Nilsen, Martin Sventén och Dag Andersen i race 1 och 2. SSK Klass 3B: Håvard Kollen, Jesper Ojala och Steffen Andre Feet och i andra Kollen, Ojala och Peter Franzén. Heidi Frydenhaug var ensam i Klass 3A. I Classic Racing vann Staffan Olars båda racen medan Jörgen Adlen och Hasse Grönlund turades om på de andra pallplatserna.

 

I Standardvagnsheatet för bilar med mönstrade däck körde Klass 2, Klass 1 och Classic Standard. Klass 2-förarna var snabbast i heatet SSK2AndersSvenssonoch snabbast av dem alla var Ingvar Nilsson som vann före Tim Svensson och Björn Eklund. I det andra racet ledde Tim Svensson inledningsvis, men det blev Anders Svensson (först på bilden) som vann före Nilsson och Tim. Johan Persson var ensam i Klass 1. Gert Severinsson vann båda racen i Classic Standard före Jörgen Karlsson.

 

Superkart körde SM-final. 18 förare var på plats för att göra upp om medaljerna. Stefan Malm kvalade till Pole Position, första startruta. Han brukar alltid vara snabb, men just i SM har han haft ständig otur. Han har jagat SM-guldet sedan 1983, men aldrig lyckats. Skulle det bli hans tur i år? Han tappade lite i starten i första finalen och under bron låg han trea, men redan i Kvarnkurvan hade han återtagit ledningen och sedan var det inget snack! Han vann med 33 sekunder före Mikael Friberg och Patrik Lundgren. 10 SuperkartVejenMalmNilssonminuter innan starten till andra racet gick en tändbox på Stefans kart sönder… Skulle historien upprepa sig ännu en gång? Stefans teamkompisar tänkte snabbt, gjorde en snabb reparation och kopplade om så att den andra tändboxen användes till båda cylindrarna. Knepet funkade och Stefan kunde komma till start. Han ledde andra racet från start till mål och blev äntligen svensk mästare! (I mitten på bilden.) Henrik Vejen startade sist och körde in på andraplats, slagen med 2.5 sekunder. Robin Nilsson kom trea. – Jag är så lycklig. Äntligen fick jag vinna SM. Jag trodde aldrig att det skulle gå vägen. Nu har jag bara ett mål kvar och det är att få vinna EM ännu en gång, gärna i år. Jag kör i Assen redan nästa helg, sa en överlycklig Stefan Malm.

 

I Radical var det bara tekniska problem som satte stopp för att inte Marcus Jönsson kunde vinna med sin PR6. Han ledde första racet RadicalHultenända tills den bakre bottenplattan lossnade. Erik Stillman kunde vinna med sin SR3 före Jönsson och Nicolai Hansen. I andra racet vann Stillman före Jönsson och Hultén. Även här ledde Jönsson, men fick problem med en bränslepump. Radical avslutade racehelgen med att köra långlopp i 40 minuter med ett depåstopp. Det vanns av Hultén före Hansen och bröderna Mattias och Fredrik Moberg, som delade bil.

 

Formel Ford var gästklass från Danmark. De flesta förararna körde på Kinnekulle Ring för första gången och de testade gränserna ordentligt under de fria träningspassen! Det var mycket skruvande i depån, men alla 13 bilarna kunde komma till start i racen. Jan FormelFordJonck  Jönck (bilden) ledde det första racet från start till mål och vann före Frederik Schandorff och Mathias S Kristensen. Jönck ledde även andra racet tills han kanade av banan då det låg sand efter annan avåkning. Kristensen körde i mål som segrare, men diskades eftersom hans bil var för låg. Segern gick därför till Schandorff före Mathias Weinreich Smith och Kasper B Larsen. Det tredje racet vanns av Jönck före Larsen och Schandorff.

 

Vi fick se en hel del norrmän under helgen. Det sattes nya banrekord för nästan alla norska klasser. Shortcar var störst med 22 bilar. De bjöd som vanligt på underhållande körning både på och bredvid banan! Tre förare var i en klass för sig  och i första racet segrade ShortcarSivert Johansen före Martin Barry-Berg och Rune Hansen. Med omvänd startordning för de sju bästa blev det mycket spännande i andra racet. Barry-Berg kunde till sist vinna före Hansen och Johansen. I Shortcar 600, som har mindre motorer, vann Johan Lindström första racet och Malin Blad det andra.

 

I Seven Racing tog Oskar André Sandberg ledningen från Pole Position, men han hade rullat lite innan start och fick en drive through som straff. Han kom ut på banan igen som trea, åtta sekunder bakom täten, och satte in en intensiv jakt på ledarduon. Juniorföraren Henrik Krogstad vann racet endast 0,4 sekunder före regerande mästaren Jörn Martin Aalerud. Sandberg kom trea, endast 2,1 sekund efter i mål. Även Sevenklassen vänder på de sju första till race två och det blev ordentligt spännande innan topptrion hade kämpat sig igenom fältet. Sandberg fick sin revansch då han vann andra racet före Krogstad och Aalerud.

 

Formula Basic har fått ett lyft i år med många nya förare. De gjorde god racingpropaganda med många fina omkörningar. FBasicMoenOlsenSandbergResultatet blev till sist identiskt för de fem första förarna i båda racen med Theodor Olsen (i mitten) som segrare före Dennis Moen och Alf Marius Loe Sandberg.

 

 

 

 

De norska GT-klasserna kom med färre deltagare än vanligt, men de som kom fick mycket körning eftersom de flesta dubblerade med att köra även i SSK Klass 3. Svenskarna ville inte vara sämre så de dubblade med att köra i Norsk GT!

Heatet med GT3 och 4 var störst med 11 bilar. Björn Tvedt vann från Pole Position i GT3 före Jesper Ojala, som gjorde comeback efter fyra år, i en likadan Seat Leon som Tvedt har.
– Det är klart att man känner sig ringrostig, men det var jättekul att vara tillbaka på Kinnekulle Ring och här hittar jag ju ordentligt, sa Ojala som kommer att dubblera framöver med race både i SSK och långlopp. Per Öyvind Seeberg kom trea. Ojala vann det andra racet före Tvedt och Jesper Möller Jensen och i tredje racet vann Tvedt före Jensen och Ojala. I GT4 var det mycket mera kamp omGT4 pallplatserna (bilden). Heidi Frydenhaug vann första racet före Per Stöldal och Andre Linder. I andra vann Linder före Frydenhaug och Stöldal, efter att de hade varit och gnuggat lite mot varandra. I det tredje heatet blev de lite väl närgångna  och det slutade med att Stöldal knuffade Linder av banan och blev diskad. Frydenhaug vann före Kåre Andreas Veim och veteranen Aksel Erik Busch.

 

Det andra GT-heatet bestod av GT1, GT2 och GTF. Frode Alhaug tog en lätt seger i första racet med sin GT2-bil före Thomas Solberg och Martin Sventén. De båda GTF-förarna Steffen Andre Feet och Håvard Kollen var hack i häl. Feet rasade sin motor under fredagens kval och fick åka till Oslo och hämta sin reservmotor, som tyvärr hade 30 hästkrafter mindre än den ordinarie. I det andra racet vann Alhaug, nu med Kollen och Feet precis bakom sig. I GT2 kom Solberg och Sventén på andra och tredje igen. Det tredje racet blev mest spännande. Alhaug var utanför banan på första varvet och fick jaga från sista plats. Anna N Rathe var en tuff tjej att ta sig förbi på den kurviga banan, men hon fick tyvärr släppa bil efter bil. Sventén vann före Solberg och Feet. Alhaug kom trea i GT2 och Kollen kom tvåa i GTF. Rolf Gulbrandsen var den ende som lyckades komma i mål i alla tre racen i GT1. Han körde sin första tävling i sin nya Corvette. Radni Molhampour kom till start med sin helt nybyggda Nissan S15. Dock hade han många tekniska problem under helgen.

 

Nästa tävling är också på Kinnekulle Ring. Racehelg fem, deltävling 9 och 10 körs 23/8.

Länk till SSK-serien på FaceBook
Länk till volvocupen.se med tabell, förarpresentationer och mer info.
Länk till volvocupen på FaceBook
/SSK web [/twothirds_columns] [onethird_columns_last ] [/onethird_columns_last]