MPRE bygger S60 till VolvoCupen

Micke Pettersson (MPRE) bygger Volvo S60 till VolvoCupen.

Mikael Pettersson är en välkänd profil både när det gäller rally och racing. Och i SSK-serien har vi sett honom i många år, och då framför allt i VolvoCup-gänget där han varit engagerad. Dom senaste säsongerna har han även supportat dottern Frida Pettersson som tävlat i Renault Junior Cup. Något som han kommer fortsätta med under 2017.

Men nu är ett nytt projekt på gång för VolvoCupen och här berättar Mikael lite om arbetet som pågår just nu. 

När nu Volvo S60/V70N är tillåtna ville jag bygga en Volvo S60 till VolvoCupen, säger Micke angående det nybygge till klassen som pågår i verkstaden. Målet är givetvis att kunna få bilen färdig till säsongen 2017 men det får ta den tid som krävs. Teamet bakom bygget är utöver Micke själv givetvis Micael Hen och kanske lite överraskande Jan Johansson.

Janne har som nybliven pensionär nu mer fritid och kommer att köra bilen när det är dags.

– Ska bli spännande att göra comeback 2017 efter uppehållet 2016 och dessutom med en framhjulsdriven bil, säger Janne.

Bilen ifråga är en Volvo S60 -02 som inköptes av Micke redan hösten 2015 från inte helt obekante Richard Hansson. Han lade vantarna på bilen något år tidigare då den stod mer eller mindre okörbar med motorproblem hos Volvo i Kinna. Den hade gått ca 26 000 mil och är i gott skick sin ålder till trots.

MPRE
Mikael jobbar på sin Volvo S60.

Motorstyrsystemet är utmaningen med att bygga på S60/V70N då detta är av fabrikat Denso. Kunskapen kring Denso är betydligt mindre känd än exempelvis Bosch som finns på bland annat 850/S/V/C70. Ett flertal personer kontaktades och någon/några försöker nu komma in i programvaran för att kunna förändra bränsle, tändning och varvstopp för att bilen ska kunna matcha övriga bilar i klassen.

Även elsystemet i övrigt på dessa bilar är av ett modernare snitt än hittills använda bilar i klassen. Detta kommer också att kräva visst klurande för att finna en enkel och fungerande lösning.

Chassiet är beträffande framvagnen väldigt lik 850/S/V/C70 medan bakvagnen är helt annorlunda med en uppbyggnad med multilänk. Kontakter togs redan i höstas med ett antal leverantörer för stötdämpare och fjädrar. Kent Heijel på KH Motorsport valdes då han aktivt medverkat till design och tillverkning och han kommer att stödja utvecklingen genom viss support på banorna.

MPRE 2
Buren på plats…

Arbetet med karossen påbörjades i slutet av oktober genom att inredning m.m. plockades ur för montage av bur. Buren är från Finess och denna monterades smidigt av DA Motor i Wallhamn/Tjörn under december. Under januari plockades hjulupphängningarna ned och för stunden pågår montage av bakvagn med ingående komponenter. Målet är att under februari få bilen på hjul igen med KH Motorsports stötdämpare och fjädrar. Under mars månad är förhoppningen att kunna lösa motorstyrning och elsystem i övrigt, men som tidigare beskrivet är detta arbete svårt att tidsätta.

Målet är givetvis att vara ute på banan för test under april månad men om detta kan vi bara drömma om i nuläget.

Ha det bra alla racingsugna!

/ Micke Pettersson med team