• Senaste kommentarerna

    • open panel

    SSK:s historia

    SSK är en av Sveriges äldsta racingklubbar. Klubben bildades 1955 som en ren sportvagnsklubb men har sedan 1971 drivit den egna SSK-serien och även varit den tongivande racingarrangören i Sverige.

    Långt innan STCC arrangerade SSK SM i racing, såväl i standard som formelbil. Därmed har SSK genom en rad år lett racingens utveckling i Sverige.

    Stockholms Sportvagnsklubb är medlem av Svenska Bilsportförbundet och är därmed även en viktig del av Svensk idrott som organiseras genom Riksidrottsförbundet. Det innebär också att vi har förpliktigat oss att följa de bestämmelser och regler som Svenska Bilsportförbundet beslutar.

     

    Sedan 1971 har man kört SSK-serien som omfattar runt sex – åtta deltävlingar varje år på de flesta av landets banor. Serien har allt sedan starten samlat över 200 förare varje år. Tävlingarnas popularitet förklaras bland annat av de låga avgifterna. SSK-seriens motto är “rolig racing till rimlig kostnad”. SSK-serien är mästerskapet där det är förarprestationen och inte pengarna som bäddar för framgångarna. Det går inte att “köpa” sig till seger.

    Flertalet av Sveriges “stjärnor” inom racing har en gång börjat sin karriär i SSK-serien. Bl.a. Stefan “lill-lövis” Johansson, Ronnie Peterson, Jan “Flash” Nilsson, Kenny Bräck, Mattias Ekström, Björn Wirdheim. Plus många fler som är på gång idag…

     

    Milstolpar i SSK:s verksamhet :

    1955 – Stockholms Sportvagnsklubb bildas i Stockholm.

    1968 – Byggstart för Kinnekulle Ring.

    1969 – Första racerbilen på banan. Sten Axelsson från Stockholm testar den 1 juli banan med sin Porsche 908 och banan slutbesiktigas. Den 26 juli arrangeras en hemlig tävling. Funktionärerna skall tränas inför invigningen och 1 000 personer ser den hemliga tävlingen där Jan Behlande segrar.

    1969 – 13 000 betalande ser invignigsloppet på Kinnekulle Ring, där bland annat Ronnie Peterson segrar.

    1969 – Sveriges första permanenta halkbana invigs den 1 oktober på Kinnekulle Ring.

    1971 – SSK´s ordförande Robin Shorter startar SSK-serien och Ronnie Peterson sätter nytt banrekord på Kinnekulle Ring  med 50,2 sek.

    1973 – Götene MK arrangerar EM i formel 2 och segraren Jochen Mass sätter nytt banrekord på Kinnekulle Ring med 47,50 sek.

    1974 – Kinnekulle Ring får ytterligare en attraktion, nämligen rallycrossbanan.

    1974 – SSK introducerar Super Star Camaro Cup.

    1975 – Första tävlingsåret med Camaro Cup som då hette Woodhead Super Star Cup. Vinnaren av den första tävlingen var Bo “Emma” Emanuelsson som även blev klassens första mästare.

    1976 – SSK tar över driften av Kinnekulle Ring.

    1979 – EM-tävling i formel 3 med bland annat Alain Prost och Tommy “Slim” Borgudd. Segrar gör Richard Dallest, Frankrike. Borgudd kommer 3:a.

    1981 – SSK och Falköpings MK arrangerar Sveriges första folkracetävling på Kinnekulle Ring. En publikfri provtävling hade arrangerats tidigare i Västerås. Men detta var en offeciell premiär som vanns av Anders Pettersson, Fägre MK,  i en Volvo PV.  Bosse Pettersson tar över ordförandeskapet i SSK.

    1984 – Kinnekulle trafikövningsplats ekonomiska förening tar över anläggningen.

    1989 – SSK introducerar Formel Opel Lotus.

    1990 – Ny asfalt läggs på den 2073 meter långa Kinnekulle Ring, som därmed blir snabbare än någonsin. Niclas Jönsson sätter det nu gällande banrekordet med sin Formel 3. Efter 17 år raderas Jochen Mass gamla rekord ut och det nya lyder 47,41 sek!.

    1991 – SSK introducerar tillsammans med Svenska Bilsportförbundet Renault 5 Junior Cup, en racingklass för juniorer från 15 år och upp till och med 18. (Not: 2014 är åldersgränsen 13 år.)

    1994 – 25-års jubileum för Kinnekulle Ring. Det markeras med en jubileumstävling.

    1996 – Peter Albertsson från Götene anlade Gokartbanan som är utformad som en mini-Kinnekulle Ring. Samma år startar STCC och de flesta av deltagarna kommer från SSK-seriens klass 3 (Etab Data Cup).

    1999 – Stora startfält i alla klasser. Men SSK klass 1 (Fyndbörsen Cup) växer mest och efter hård fight vinner Thomas Andersson, Hyllinge MS serien och blir även SSK-mästare.

    2002 – Ny asfalt på Kinnekulle Ring. SSK tar över driften av JSM – Volvo S40 Challenge.

    2003 – Bosse Pettersson lämnar ordförande postenoch John Graff tar över. SSK får utmärkelsen Bilsport Special Award som utses av förlag Albinsson & Sjöberg tillsammans med Svenska Bilsportförbundet. Start av SSK Classic, för de historiska bilarna i SSK-serien.

    2004 – Renault Junior Cup byter kaross från gamla R5.an till nyare Clio RT.

    2005 – Mattias Ekström, Sveriges DTM-stjärna, gästar Kinnekulle Ring under evenemanget “en dag på racerbanan” och kör uppvisning med sin Audi A5. SSK klass 3 för nytt liv när man samarbetar med norska Special Saloon, som då blir Yokohama Scandinavian Cup.  Camaro Cup Återvänder till SSK-serien för en säsong.

    2006 – Volvo Original Cup tar in S40-modellen i serien. (gamla JSM S40 Challenge).

    2007 – John Graff  avgår som ordförande och Mikael Carlsson tar över posten. Volvo Original Cup blir en renodlad SSK-klass. Byter namn till VOC Racing.

    2009 – Efter bara två år lämnar Mikael Carlsson SSK som ordförande och Mikael “Laban” Ericsson tar vid. Formula Basic tillkommer som SSK-klass. Volvo 850 tillkommer som modell i VOC Racing.

    2011 – SSK-serien firar 40-år!

    2013 – Kinnekulle Ring får ny asfalt under hösten.

    2014 – VOC Racing byter namn till VolvoCupen.

    2015 – Efter några år med få startande får Renault Junior Cup nytt liv. Hela 15 startande till premiären på Mantorp Park!

    2016 – SSK-serien firar 45-år!

     

     

     

    © 2012 SSK Serien (optimerad för Chrome, Safari och Firefox)
    Designed by Emtech