• Senaste kommentarerna

    • open panel

    Renault Junior Cup

    I SSK kan man köra racerbil redan det år man fyller 14 år! I vissa fall även från det år man fyller 13. (Kontakta SSK för besked om dispens, om du är 13.) Renault Junior är en fantastisk möjlighet för killar och tjejer som vill börja köra racerbil tidigt. Bilarna är Renault Clio RT med 1,4 liters motorer på ca 85 hk. De väger bara frygt 900 kg så det ger tillräckliga prestanda för att de unga ska känna utmaningen att lära sig hantera sitt fordon.

    Genom åren har många namnkunniga förare fostrats i Renault Junior, till exempel Mattias Ekström som nu kör DTM i Tyskland, Edward Sandström och Alexander Graff som båda blivit Svenska Juniormästare i JTCC och som nu gått vidare i sina racingkarriärer.

    Det tekniska reglementet tillåter nästan bara modifieringar för att höja säkerheten och därmed hålls både bygg- och driftkostnader på en rimlig nivå.
    För att börja köra behöver man, förutom bilen, ta förarlicens och SSK håller med jämna mellanrum licenskurser. Där får man lära sig all viktig teori och det ingår även praktiska övningar för att man ska förstå grunderna i racing. Alla kurser annonseras under nyheter.

    Kontakta SSK om du vill veta mer. Eller känn dig varmt välkommen till våra tävlingar och träffa de som kör och mekar!

    Angående startnummer
    Kolla på Serieresultat 2020 vilka nummer som användes under förra säsongen. Dessa nummer är automatiskt bokade till efterföljande
    säsong (tillsammans med 1,2 och 3 som reserveras för dessa placeringar i resultatet).

    Tillkomna nya nummer 2021:
    4 Harley Karlsson
    20 Felicia Karlsson
    62 Alexander Björk
    69 Kristoffer Norling
    72 Klingström

    Om ni vill reservera ett nummer skicka ett mail till sekretariatet

    Se mer info på www.renaultjuniorcup.se


    Förtydligande kring reglemente:
    Efter en förfrågan kommer en förtydligande avseende hjulupphängning.
    Generellt gäller.
    2 ALLMÄNT
    Allt som inte enligt följande bestämmelser anges som tillåtet, skall vara original och obearbetat. Till grund ligger
    Grupp N-reglementet samt SBFs Tekniska Regler (TR).
    Det som inte uttryckligen är tillåtet i detta reglemente är att betrakta som förbjudet.


    Detta innebär att det inte är tillåtet att ändra original hjulupphängnings punkter.
    Inga asymmetriska bussningar, ej filade monterings hål, flytta infästnings punkter, förändrade hål/bultar mm

    Notera också: Eventuell prestandaskillnad mellan växellådsalternativen kan kompenseras med vikt kompensation

    Nuvarande reglemente

    Uppdaterat med info kring bärarmar och alternativa växellådor.

    Tekniskt reglemente Renault Junior Cup 2021-2023_utg4


     


     

    © 2012 SSK Serien (optimerad för Chrome, Safari och Firefox)
    Designed by Emtech