• Senaste kommentarerna

    • open panel

    VolvoCupen

    VolvoCupen är en väldigt prisvärd racingklass. Utmärkande drag för klassen är att bilarna är enkla att bygga och har suverän driftsäkerhet. Det är riktiga racingbilar utan inredning och de behöver inte besiktas hos Svensk Bilprovning.

    VolvoCupen körs sedan 2007 under SSK:s flagg.

    VolvoCupen (tidigare VOC Racing och Volvo Original Cup) startade som racingklass 1990. Då var basen den gamla 240-modellen.
    10 år efter premiären var det dags att släppa in även 740 och 940. Från och med 2005 godkändes den modernare B230-motorn som drivkälla – tidigare var det bara B23 E-motorn som fick användas.
    2006 kom den första framhjulsdrivna modellen då bilarna från S40 Challenge togs med.
    2009 var det så dags för 850/S70/V70. Till dessa stora och tyngre bilar använder vi GLT-motorn.
    2014 bytte klassen namn till VolvoCupen och man införde ett antal förbättringar i hur man genomför sina tävlingar. (Shootout på kvalet, rullande och stående start samt ett heat med omvänd startordning.)

    Oavsett vilken modell du väljer – då som nu – är tanken att alla bilar ska ha samma förutsättningar och i grunden vara lika snabba.

    Vill du köra en registrerad VO rallybil går det också bra. Du kör samma tävlingar men tävlar poängmässigt bara mot andra registrerade Volvo Original rallybilar; 240, 740 eller 940.

    Har du teknikfrågar rörande VolvoCupen kan du kontakta Mikael ”Lången” Petterson, 070 524 60 09.
    Har du frågor om reglemente eller tolkningar, kontakta SSK Teknik.

    www.volvocupen.se

    Angående startnummer

    Kolla på Serieresultat 2020 vilka nummer som användes under förra säsongen. Dessa nummer är automatiskt bokade till efterföljande
    säsong (tillsammans med 1,2 och 3 som reserveras för dessa placeringar i resultatet).

    Tillkomna nya nummer 2021:
    – 19 – Benny Pettersson

    Om ni vill reservera ett nummer skicka ett mail till sekretariatet

    Gällande reglemente

    Tekniskt reglemente 850 2021-2023 utg1
    Tekniskt reglemente RWD 2021-2023 utg1 revB
    Tekniskt reglemente S40 2021-2023 utg1
    Tekniskt reglemente S60 2021-2023 utg1

    Tidigare reglemente


    Tekniskt reglemente VolvoCupen 850 S60 2018-2020_utg5

    Tekniskt reglemente VolvoCupen RWD 2018-2020_utg4

    Tekniskt reglemente VolvoCupen S40 2018-2020_utg3

    Tekniskt reglemente VolvoCupen 850 S60 2018-2020_utg4

    Tekniskt reglemente VolvoCupen RWD 2018-2020_utg3

    Tekniskt reglemente VolvoCupen 850 S60 2018-2020_utg3

    Tekniskt reglemente VolvoCupen 850 S60 2018-2020-utg2

    Tekniskt reglemente VolvoCupen RWD 2018-2020-utg2

    Tekniskt reglemente VolvoCupen S40 2018-2020-utg2

    Tekniskt reglemente VolvoCupen 850 S60 2018-2020

    Tekniskt reglemente VolvoCupen RWD 2018-2020

    Tekniskt reglemente VolvoCupen S40 2018-2020

    tekniskt-reglemente-volvocupen-850-s60-2015-2017-utg-6b

    tekniskt-reglemente-volvocupen-s40-2015-2017-utg-5a

    Tekniskt reglemente VolvoCupen RWD 2015-2017 utg 2

    Tekniskt reglemente VolvoCupen 850 S60 2015-2017 utg5

    Tekniskt reglemente VolvoCupen S40 2015-2017 utg4_M

    Tekniskt reglemente VolvoCupen 850 S60 2015-2017 utg4a

    Tekniskt reglemente VolvoCupen S40 2015-2017 utg3

    Tekniskt regl VolvoCupen 850S70S60 2015-2017 utg 3

    Tekniskt regl VolvoCupen 850-S70-S60 2015-2017 utg 2

    Tekniskt reglemente VolvoCupen S40 2015-2017 utg2

    Tekniskt reglemente Volvo Cupen FWD 2012-2014 utg 3c

     

    Tekniskt reglemente VolvoCupen RWD 2012-2014 utg 3c
     

    Tekniskt reglemente VolvoCupen S40 2012-2014 utg 4

    Tekniskt reglemente VOC S40 2012-2014 utg 2

     

    Tekniskt reglemente VOC RWD 2012-2014 utg 2
     

    Tekniskt reglemente VOC 850 2012-2014 utg 2
     

    Tekniskt reglemente VOC S40 2012-2014 utg 1 Rev A
     
    Tekniskt reglemente VOC 850 2012-2014 utg 1 Rev A
     
    Tekniskt reglemente VOC RWD 2012-2014 utg 1 Rev A


    © 2012 SSK Serien (optimerad för Chrome, Safari och Firefox)
    Designed by Emtech