Spännande Sportvagnshelg på Kinnekulle Ring

[imageeffect type=”framelightbox” align=”alignright” width=”” height=”188″ alt=”Dennis Strandberg” url=”https://ssk.concil.nu/wp-content/uploads/2013/05/DennisStrandbergGinettaG40.jpg” titleoverlay=”yes”]

Stockholms Sportvagnsklubb arrangerade årets Sportvagnshelg tillsammans med Sportvagnsmästerskapet och Ginetta GT5. Dryga hundratalet bilar tävlade i det fina försommarvädret. I Ginettaklassen har man i år tagit in den nya G40-modellen jämte den gamla G20-modellen. Dansken Morten Dons kom till Kinnekulle med gott självförtroende efter dubbelseger i premiärtävlingen på Anderstorp för ett par veckor sedan. Här tog han pole och han vann första racet. Hans teamkamrat är gamle SSK-mästaren Anders Gustavsson, som mycket väl känner till alla egenheter med Kinnekulle Ring. Han hade dock en tung dag då han blev inblandad i ett par incidenter och fick bryta första loppet. Rookien Dennis Strandberg blev tvåa och Jeff Steinmetz kom på tredje plats totalt och först i G20-klassen. I andra racet var det Stavros Tentis som var snabbast i väg från andra led! Gustavsson startade sist, men var snart uppe på tredje plats. Han kämpade mot sin teamkamrat och hamnade tyvärr utanför banan igen och fick bryta… Dons förivrade sig och körde av under bron, men han kom upp på banan igen och kunde köra i mål som tvåa, bakom Strandberg som tog sin första seger någonsin. Tentis kom trea med sin G20.
[hozbreak]
[imageeffect type=”framelightbox” align=”alignleft” width=”” height=”188″ alt=”” url=”https://ssk.concil.nu/wp-content/uploads/2013/05/ClubmanpallenR2.jpg” titleoverlay=”yes”]

De snabbaste bilarna denna helg såg vi i RS och Clubmanheatet. Daniel Röjsel vann båda racen enkelt med sin Radical. Emelie Liljeström kom tvåa i båda racen. I första racet kom Stefan Mumm på tredjeplats och han vann därmed Clubmanklassen. Hans Johansson kom trea i andra heatet och därmed hade vi en pall med bara Radicalförare. Svein Langholm vann Clubmanklassen. Det var första segern i den bil som han har hållit på och utvecklat de senaste åren, en Bodin Mk12.
[hozbreak]

[imageeffect type=”framelightbox” align=”alignright” width=”” height=”188″ alt=”Modsport” url=”https://ssk.concil.nu/wp-content/uploads/2013/05/CobraBenganModsport.jpg” titleoverlay=”yes”]

I Modsport gjorde Bengt Johansson comeback efter sex års frånvaro. Han lämnade banan efter en motorbrand i Anderstorp, men nu var han tillbaka och de gamla mästartakterna satt i, för han vann båda racen före Björn Davidsson. Peter Eriksson och Stefan Pfister delade på tredjeplatserna.
[hozbreak]
[imageeffect type=”framelightbox” align=”alignleft” width=”” height=”188″ alt=”Roadsport” url=”https://ssk.concil.nu/wp-content/uploads/2013/05/ThomasLarssonRoadsportB.jpg” titleoverlay=”yes”]

I Roadsport A&B-heatet turades teamkompisarna Jonas Jansson och Toni Berggren om att vinna A klassen medan B-klassen vanns båda gångerna av Joachim ”Lotus” Osbeck. Men det vi kommer att minnas från racet är nog ändå Thomas Larssons våldsamma oljebrand. – Det såg värre ut än det var. En oljeslang från oljekylaren brast och sprutade oljan direkt på grenröret. Motorn klarade sig, men det behövs lite sanering, sa Larsson efteråt.

I Roadsport C var fjolårsmästaren Andreas Halbig tillbaka efter en otäck bilolycka i vintras. Han missade kvalet och fick starta sist i första finalen. – Jag skall bara ta det lugnt och känna mig för. Jag är här för att ha roligt, sa Halbig innan start. Som väntat var det där med att ta det lugnt snart glömt när väl hjälmen hade kommit på plats. Han körde upp sig till femte plats i racet. Nykomlingen Rikard Niva vann med fjuttiga fyra tusendelar före Marcus Fabricius. Kent Heijel kom trea. I år vänder man på de sex första inför andra racet i Roadsport C. Halbig hamnade därför i första startledet! Magnus Ohlsson stod i pole och han ledde racet inledningsvis, men Halbig tog sig snart förbi och han vann andra racet före Ohlsson och Niva.

[hozbreak]
[imageeffect type=”framelightbox” align=”alignleft” width=”” height=”188″ alt=”Mackan och Jimpa” url=”https://ssk.concil.nu/wp-content/uploads/2013/05/MarcusLarssonJimmyErikssonVOC.jpg” titleoverlay=”yes”]

Av SSK-klasserna var som vanligt Volvoklassen störst och här fick vi se den gamle mästaren Richard Hansson återvända. Han var inför helgens tävling helt obesegrad i en Volvo, men han var ödmjuk inför uppgiften då han inte kört en meter sedan i fjol. Tyvärr fick vi aldrig se honom lägga sig i tätfighten denna gång, då han hade problem med elektroniken i sin bil, som aldrig ville gå riktigt ok. Marcus Larsson stod i pole, men det var Jimmy Eriksson som var snabbast iväg. Larsson körde taktiskt och väntade några varv innan han satte in stöten och övertog ledningen från Eriksson. Larsson kontrollerade sedan loppet till mål, men han hade Eriksson i ryggen hela vägen hem. August Krokström kom trea. Scenariot blev snarlikt i andra racet och vi fick se samma prispall igen.

[imageeffect type=”framelightbox” align=”alignright” width=”” height=”188″ alt=”John Emanuelsson” url=”https://ssk.concil.nu/wp-content/uploads/2013/05/RenaultJuniorR2.jpg” titleoverlay=”yes”]

I Renault Junior Cup stod Niklas Fredholm i pole, men Anton Eliasson var snabbast iväg i starten. Fredholm kunde dock återta ledningen efter några varv och han tog sin tredje seger på raken! John Emanuelsson kom tvåa och Eliasson kom trea. Det blev samma inledning av andra racet. Eliasson försökte återta ledningen, men han bromsade på sig och for av banan. Han höll sånär på att dra med sig Fredholm, som fick tvärnita. Emanuelsson tog vara på situationen och vann sin första seger någonsin före Fredholm och Heidi Ryrlén.

[imageeffect type=”framelightbox” align=”alignleft” width=”” height=”188″ alt=”Renaultpallen” url=”https://ssk.concil.nu/wp-content/uploads/2013/05/RenaultJuniorPallenR2.jpg” titleoverlay=”yes”]

[hozbreak]
I klass 3 var far och son Wärnbring i en klass för sig själv, men det var ändå inte självklart att de skulle vinna. De hade alla möjliga problem med bilen hela helgen med allt från bultar som lossnade till elfel. Pappa Hans körde första racet. Han drog i väg som en avlöning, men mitt under racet stannade plötsligt bilen. Han fick igång den igen och kunde ändå vinna till sist före Peter Eriksson och Leif Andersson. I andra racet körde Johan Wärnbring och då gick det undan värre. Kombinationen många hästkrafter, bra väghållning och sist men inte minst en duktig förare gjorde att han vann med 37 sekunder före Eriksson och Andersson.

Richard Hansson hade med sig sin JTCC-Clio, som han körde i klassen 3A. Han var den ende som tog sig i mål, så dessa var hans enklaste segrar någonsin! Han lovade att komma tillbaka med Volvon och köra resten av säsongen.

I SSK Classic blev det en brödrakamp mellan Staffan och Gunnar Olárs. Staffan var snabbast i första racet, men han tvingades bryta andra racet. – Det var svårkört idag då jag hade en plastventil som låg och for runt mellan pedalerna. Ibland var den under kopplingen, ibland under bromsen. Jag tappade koncentrationen lite och var av ett par gånger, men till sist var det något som gick sönder så jag fick parkera, sa Staffan.

I klass 2 kommer vi i år att få följa en syskonkamp mellan Malin Hellman Johansson och Tim Svensson. Första ronden gick till Malin, som vann båda racen före Ingvar Nilsson. Tim kom trea i första racet och Björn Eklund kom trea i andra. För Tim var det premiär med bakhjulsdrift och det tar nog ett par race innan han har fått upp tempot till max.

I Classic Standard vann Bosse ”Röfärgar´n” Söderqvist båda racen och i Klass 1 tog Ove Ring en dubbelseger.

Nästa tävling i SSK-Serien körs redan den 8:e juni i Falkenberg.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se