Sten Jarl satsar på SSK-serien

Sten Jarl från Helsingborg med sitt företag Jarls Bilservice AB, satsar med hela 6 bilar i SSK-serien 2016!

Sten som länge varit aktiv inom svensk banracing kommer själv köra en BMW M3 ALMS V8, ett unikt exemplar på dom svenska racingbanorna. Resten i teamet kommer, som det ser ut i dagsläget köra dessa bilar:

Martin Jarl – BMW M3 E46.

– En Panoz GT är på gång, hinner vi få hem den, så kör vi med den. Meddelar Sten.

Ronny Olsson – BMW Z4 GTR V8.

Simon Olsson – BMW Z3 M Cupé.

– Det finns fler bilar i teamet, men det klarnar efter test på Knutstorp i april. Plus att vi har två hyrbilar för dom som önskar. Fortsätter Sten.

Samtliga bilar kommer köras i SSK Klass 3.

SSK Sten Jarl

Sten Jarl har en lång karriär inom racing. Han började redan 1977 (tog licens på Kinnekulle). Sen körde han BF Goodrich / Vreidstein Cup 1977-1978. Här berättar Sten själv om sin karriär:

– En höjdpunkt under åren 77-78, var Formel 1 på Anderstorp -78. Robin Shorter, då ordförande i SSK, hade på något vis fått till ett race mellan F1 tidsträning, warm up och race. Vad jag kommer ihåg så var det dom 30 första bilarna som fick köra. Tror vi var runt 70-80 st som fick köra två kvalheat innan. Så det var tufft att komma med.

– 1978 startade jag företaget Jarls Bilservice efter att gjort färdigt lumpen. Racebilen såldes 1979, men det sög i racetarmen, så vid sidan av detta körde jag MC på gata, men även Motorcross. Har kört Gotland Grand National 2 gånger. 1989 och 1990.

– 1990-91 byggde vi en 8-timmars bil på en BMW 2002, bilen var snabb men tillförlitligheten var si och så. Fick blodad tand, så började köra förarkurs på Nurburgring 1994. Sedan har jag varit där minst en gång om året, är väl uppe i 800 varv nu!

– 1994 byggde vi en BMW M3 med 3,6 liters M5 motor för race i BMW Cupen. Fick ut ca 375 hk, bilen gick fint och vi vann dom tävlingar vi körde i Cupen.

– 1996 ringde Bosse Jonasson och sa att jag kunde väl prova M3:an i Special Saloon. Så blev det. Totalt trea i nordiska mästerskapen, och i svenska tror jag det blev en 5:e plats totalt.

– 1997 fick jag nys om en BMW M3 DTM evo 2 -92 som stod med skjuten motor i hamnen i Hong Kong. Köper bilen och ny motor från BMW Motorsport. Kör GT-serien och BMW Cup med den, tyvärr blev den uppklassad till stora klassen i GT, men slutade totalt 5:a 1998. 1999 körde jag bara sporadiskt, då jag tyckte det blev för mycket när dom ändrade reglementet i GT-serien under pågående säsong. Bilen såldes senare.

– 2002 inköptes monsterbilen BMW Z3 med Formula 1 motor, 1500cc, 723 drivhjulshästar med knapp i ratten med 2 hekto ladd till 800 drivhjulshästar. Enda bilen jag har kört som spann i över 300 km/h. Men eftersom GT-serien lades ner fanns det ingen klass att köra den i, så den såldes.

– 2007 hämtade jag en Viper GTS fabriksbil i USA – som gått i speedvision. Körde Nordic Supercar med den. Blev som bäst 3:a 2009. Även Nordic Supercar läggs ned, så då blir det lite Modsport i SPVM i stället. Under 2008 hämtar jag hem en gul BMW M3 GTR som jag kör med i SPVM. Den bilen har jag även tävlat med i år, både i SSK och SPVM.

– 2014 säljer jag Vipern, köper då istället den BMW M3 ALMS V8 som jag ska tävla med i år. 2014 blev inget bra år, mest bara strul med denna bil. Under 2015 tävlades det inget alls med den. Körde den gula M3 GTR till seger i SSK Klass 3C istället. Ett bättre år!

– Inför 2016 satsar jag på att komma till start med den blå BMW M3 ALMS GTR i SSK-serien. Då är cirkeln sluten kan man säga. Den anda jag upplevde i SSK som 19-åring, och inte hade en susning om något annat, den lever kvar. 39 år efter är ett gott betyg till SSK. Tack vare SSK andan!

/Sten