Alexander Jeppsson från Tomelilla inledde tävlingsåret i karting på bästa tänkbara sätt. I premiären av klassiska Klippan Cup tog han hem segern i klassen junior 125. Men nu väntar nya utmaningar i Renault Junior Cup 2016.
- Namn: Alexander Jeppsson
- Ålder: 14 år
- Bostadsort: Tomelilla
- Klubb: I karting – Kristianstads kartingklubb. I racing – Tomelilla motorklubb.
- Intressen: Motorsport, innebandy och tennis.
Du är en framgångsrik kartingförare, hur gammal var du när du började köra?
– Jag började köra cadetti när jag var åtta år gammal. Sen gick jag över till klassen Micro när jag var nio år.
Vad väckte ditt intresse för motorsport?
– Pappa tävlade i Rallycross och det tyckte jag var skitcoolt. Jag fick prova en kompis go-kart och blev frälst.
Vilka klasser i karting har du tävlat i?
– 2011: Cadetti
– 2012: Micro
– 2013: Junior 60
– 2014: Junior 60
– 2015: Rotax Max Junior
– 2016: Rotax Max Junior
Du vann nyligen premiären av Klippan Cup, berätta lite om den tävlingen?
– Helgen började tufft i Rotax Max Challenge på lördagen. Jag lyckades ta mig i mål som fyra i förfinalen, men fick tidstillägg i både förfinal och final och slutade på en 20:e plats. På söndagen körde jag i klassen junior 125. Kvalade fyra i tidskörningen med endast sex hundradelar från 1:an. Efter tuffa men roliga fighter drog jag det längsta strået och tog hem årets första seger!
Du ska köra Renault Junior Cup 2016, vad fick dig att välja den klassen?
– Jag ser Renault Junior som en perfekt instegsklass med bra konkurrens. För mig som nybörjare är det bra med en standardklass med få inställningsmöjligheter, så jag kan fokusera på körning istället för material.
Du tog licens under testhelgen, hur upplevde du kursen?
– Jag tyckte den var intressant och mycket lärorik. Jag hade duktiga instruktörer. Det var bra att vi fick mycket körtid på banan tillsammans med våra instruktörer.
Hur var det att sitta i en riktig tävlingsbil för första gången?
– Det var kul att få testa min bil efter allt hårt arbete de senaste månaderna. Det var en utmaning då det skiljer mycket mot en kart. Med framhjulsdrift, växlar och fjädring. Krävs en annan körstil. Men den största skillnaden är nog vikten, vilket märks framförallt i inbromsningarna.
Vad blir det svåraste att lära sig?
– Min största utmaning tror jag blir att ställa om reflexerna från bakhjulsdrift till framhjulsdrift. Jag är van vid att hantera en sladd med karten, men jag får jobba på ett annat vis med bilen som känns fel för mig.
Vad tyckte du om Kinnekulle ring?
– En väldigt rolig bana därför att den är teknisk.
Vad har du för målsättning under första året i Renault Junior?
– Mitt mål är att vinna SM i karting och Sveriges tuffaste karting serie Rotax Max Challenge. Därför är min målsättning i Renault Junior Cup, att komma tillstart i fem deltävlingar (Mantorp 6-7 maj, krockar med kartingen). Mitt mål är att kunna prestera varvtider som är i närheten av de rutinerade. Jag är här för att lära.
Vad är drömmen att få köra?
– Min dröm är att möta världens bästa förare, om det är i Formel 1, DTM eller Rallycross VM spelar mindre roll.
Har du någon förebild?
– Min förebild är Mattias Ekström.
Vem vinner Renault Junior Cup 2016?
– Jag har inte hunnit studera mina konkurrenter än, så jag håller på min teamkompis Eric Nilsson, men han kan nog få en tuff början som rookie, han också! 🙂
Renault Junior Cup kan man köra från 13 till 18 års ålder.