Mikael Levander siktar på topp 4

Mikael Levander lockades till SSK Klass 2, för här får den som vill bygga och utveckla sin egen bil. Reglementet ger utrymme för en hel del förändringar och modifieringar. Det är till exempel tillåtet att montera valfri motor i valfri kaross. Reglementet bygger på ett förhållande mellan vikt och hästkraft. Allt för att få bilarnas prestanda så lika som möjligt. – Bra prestanda till vettig peng, som Mikael säger själv!

IMG_0059-4
Mikael Levander trivs i SSK Klass 2
  • Namn: Mikael Levander
  • Ålder: 43 år
  • Jobbar på: Arbetsledare på Skanska Asfalt
  • Bostadsort: Stenstorp
  • Klubb: SSK
  • Tävlingsbil: Opel Kadett
  • Intressen: Meka och köra racing
  • Favorit verktyg: Spärringsnyckel
  • Det bästa du vet: Fint väder och en bil som går bra
  • Det värsta du vet: Brutna tävlingar

 

Du har tävlat i SSK-serien under ett antal år, men när började du med banracing egentligen?

– Jag började med racing 1996.

Har du tävlat i något annat än racing?

– Innan racing körde jag folkrace mellan åren 1989 till 1996, ca 90 tävlingar.

Vad fick dig att välja SSK-serien och Klass 2?

– Fick tips av en arbetskamrat, vid namn Hasse Johansson som körde på den tiden. Han pratade sig varm om SSK Klass 2 och hela serien. Provade och blev fast!… Sen tycker jag klassen är bra, för man kan konstruera en hel del själv och man kan få bra prestanda till en vettig peng. Men framförallt är det bra sammanhållning i SSK Klass 2, alla hjälps åt och får man problem så är hjälpen inte långt borta!

Vilket är ditt bästa resultat i SSK Klass 2 hittills?

– En andra plats.

Du jobbar själv som asfaltsläggare, vilken är Sveriges bästa bana?

– Måste säga Kinnekulle, som jag har varit med och asfalterat om!

Vad är viktigast för att få en så bra racingbana som möjligt?

– Beläggningen ska vara tät för att få maximalt fäste.

Har du någon drömbana som du skulle vilja tävla på?

– SPA i Belgien!

Drömbilen att få köra?

– Audi R18 på bana.

Om du fick välja fritt, vilken racingklass skulle du köra?

– DTM

Om vi pratar om din egen tävlingsbil, har du uppdaterat den tills i år?

– Japp, ett nytt insprutningssystem, samt nytt avgassystem.

SSK Mikael Levander
Mikael Levander i sin Opel Kadett

 

Vad är målsättningen för säsongen 2016?

– Komma topp 4!

Vilken blir din tuffaste konkurrent i år tror du?

– Svårt att säga!?…

Vad är det sista du kollar innan du rullar ut till start?

– Att huven är låst!

Till slut! Vilka slutar topp 3 i SSK Klass 2 2016?

  1. Anders ”Strimma” Svensson
  2. Malin Hellman
  3. Kommer nog bli en kamp mellan Tim Svensson och Ingvar Nilsson

Ett som är säkert är att 2016 kommer bli en spännande säsong!!!

Hälsningar Mikael