Per Gustavsson trivs i SSK Klass 3

Per Gustavsson tävlar i SSK Klass 3, som är en modifierad klass där det mesta är tillåtet ur bilbyggarperspektiv. Man får alltså att bygga bilen efter egen fantasi och utveckla den efter dom möjligheter man har. Något som passar Per riktigt bra, då han gillar att bygga på sin BMW och mäta sina krafter på banan.

Andra tävlingshelgen för SSK & SPVM på Kinnekulle.
Mekanikern Dan Konradsson t.v och Per Gustavsson kollar in konkurrenterna inför ett race.

Namn: Per Gustavsson

Ålder: 44 år

Bostadsort: Laxå (i skogen mellan Svartå/Laxå)

Jobbar på: Skyllberg industri AB

Klubb: Karlskoga MF

Tävlingsbil: BMW E36 GTR

Intressen: Teknik

Favorit verktyg: Verktygsskåpet (med alla verktyg)

Det Bästa racing minnet: När man började lita på greppet i slicksdäcken!

Det värsta racing minnet: När en rejskollega spydde ner långloppsbilen med en timme kvar att köra.

Andra tävlingshelgen för SSK & SPVM på Kinnekulle.
Per´s BMW E36 GTR in action!

Du har tävlat i ganska många år nu, men när började du egentligen?

– Av Svenska bilsportförbundet sanktionerade tävlingsformen Lådbil 1983 🙂

Du många tävlingsbilar har du avverkat under dessa år?

– Tror det är 8 st tävlingsfordon.

Vad är det bästa med racing tycker du?

– Kamratskapen och en helt otrolig kämpaglöd på och bredvid bana!

Vad fick dig att välja SSK-serien?

– Proffsiga arrangemang, bra funktionärer och den bästa speakern!

Du tävlar i SSK Klass 3, vad tycker du om den klassen?

 – Bästa klassen så klart! Roligt med många olika typer av bilar, som ger publiken en spektakulär upplevelse. 

Vilket är ditt bästa resultat hittills i SSK Klass 3?

– Total etta 2011 & 2012!

Din bil har du byggt själv, är du nöjd med den som den är nu, eller kommer du vidareutveckla den mer?

– En tävlingsbil blir aldrig klar! Man måste utveckla och förbättra hela tiden. Konkurrenterna ligger inte heller på latsidan och resultaten kommer inte gratis. Teamet och jag älskar att bygga och tävlandet är ett sätt att mäta hur bra vi har gjort vårat bygge.

Vad är det viktigaste att tänka på när man bygger ny tävlingsbil tycker du?

–  Hållfasthet och långsiktighet.

Är du nöjd med säsongen 2016 hittills?

– Nej det kan jag inte säga. Efter vinterns uppdateringar av motorn har det där med hållfasthet och långsiktighet på chassiet fått sig en törn, då allt går sönder hela tiden. Nu senast exploderade växellådan t.e.x.

Andra tävlingshelgen för SSK & SPVM på Kinnekulle.
Per gör sig redo för race.

Vad är målsättningen med säsongen 2016?

– Ha kul på och bredvid banan!

Vem är din tuffaste konkurrent 2016?

– Leif Henrik Börstad.

Vilken är din favorit bana?

– I Sverige är det Kinnekulle, men av alla jag kört på så är ”nya” Rudskogen i Norge den bästa.

Vem vill du inte åka sida vid sida med under bron på Kinnekulle?

– Ingen speciell… Ingen kanske!

Har du någon drömbana du vill tävla på?

– Spa Francorchamps i Belgien.

Drömbilen att få köra? 

– Någon av nutida GT3 banracer.

Om du fick välja fritt, vilken racingklass skulle du då köra? 

– Blancpain 24H GT Serie.

Vad är det sista du kollar innan du rullar ut till start?

– Oljetemperatur på motor och låda.

Vilka slutar topp 3 i SSK Klass 3-C 2016?

– Leif Henrik Börstad är väl en stark gissning till första platsen, men ännu kan vad som helst hända på alla platserna.

– Skulle också vilja rikta ett speciellt tack till Dan Konradsson som alltid ställer upp och hjälper till på alla möjliga och omöjliga sätt!

/Per