Klassiska Raceweek arrangerades traditionsenligt på Kinnekulle ring sista helgen i juli. Även i år var det fullt i depån när många sevärda klasser gjorde upp på den tekniska banan som många tycker om. En del norska förare gästade också Raceweek, där flera, framförallt från Norsk GT gästade SSK´s egna klasser för att utmana. Något som uppskattades. Det bjöds som vanligt också på grill -och dansfest, som satte lite extra glöd på stämningen till denna racingfestival.
SSK Klass 1: Detta var under många år SSK-seriens ”huvudklass” med många startande, där det ibland fick köras både A- och B final. I dag står flera av bilarna runt om i landet utan att användas, men vi hoppas att en dag få se dom på banan igen.
Ella Benje var tyvärr enda startande i SSK Klass 1 under Raceweek, men hon kämpade på mot förarna i SSK Klass 2, när hon fick plats i deras startfält istället. Hon gjorde det bra även fast Ella´s Golf är standard jämfört med Klass 2 förarna. Men Ella klagade över dåliga bromsar efter race 1. Något som man förbättrade till race 2. Där hon fick köra mot sig själv för att förbättra sina tider. Vilket hon gjorde. Efter lite justering av inställningar och bromsar fick hon 1.04.744 som bästa tid. Inte illa! Till nästa deltävling ska hon förbättra inställningarna ytterligare för att pressa ner tiderna ändå mer.
SSK Klass 2: Raceweek är årets höjdpunkt för många, och då laddar man gärna lite extra. Något som killarna i SSK Klass 2 också var pressade till. För annars skulle Malin Hellman skapa ett rejält försprång i tabellen. Malin´s bror, Tim Svensson är den som ligger närmast tillhands att utmana i tabellen. Men Tim´s Opel Manta var inte lagad efter haveriet på Falkenberg senast, vilket gjorde att Kenneth Svensson fick låna ut sin Opel Kadett. Bilen var inte helt i ordning till helgen, men man jobbade med den under hela fredagen för att komma till start. Tim kom ut till kvalet på lördagen utan att ha kört en meter i bilen. Men han var ändå snabb och försökte hänga på topp 3. Men det var Malin som knep Pole Position med tiden 1.00.174 som bästa. Ingvar Nilsson och Mikael Levander var tätt efter. Thor Engebretsen är ny i klassen i år, men fick ge upp tidigt med motorhaveri i sin Chrysler Neon. Även Richard Edberg och Hans Fridén fick ge upp med diverse problem. Race 1 vann Malin i sin snabba wankel-BMW med Ingvar Nilsson på andra och Tim Svensson på tredje. I race 2 var Ingvar bättre med i starten och tog ledningen med Malin och Tim efter. Ingvar fick kämpa länge, men Malin är svår att slå i år, så hon tog sig förbi och kunde tillslut även vinna race 2 före Ingvar och Tim.
Malin Hellman leder SSK Klass 2 på 380 poäng, tvåa Tim Svensson på 250 poäng och trea Mikael Levander på 224 poäng.
SSK Klass 3: I Muskelbilsklassen fick vi se en tuff kamp. Där förare från bl.a V8 Thunder Cars och Norsk GT gästade Raceweek för att ge alla en match. Dom norska förarna försökte tidigt utmana, men svenskarna var snabbast, med framförallt många BMW-förare i topp. John-Erik Öberg har haft en motig säsong hittills, och det började även motigt med en del sammanstötningar som gjorde att mekanikerna fick lappa ihop hans ovanliga BMW M1. Men Öberg var taggad till tusen inför race 1 och gjorde en bra start, där han tog ledningen och satte också snabbaste tiden, 53.773! Öberg vann med Sten Jarl på andra, som även han haft en jobbig säsong med mycket strul i sin BMW V8 ALMS. Vi hoppas att bilen går bättre nu resten av säsongen! Anders Conradzon -BMW var också med långt upp i fältet, liksom Jesper Ojala – Seat som verkligen fått riktig snurr på bilen och utmanade dom allra snabbaste under helgen. Många trodde att förarna från SM-klassen V8 Thunder Cars skulle vinna lätt, men dom fick kämpa ordentligt för att hänga med. Liksom alla andra…
SSK Klass 3-A vann Otto Tjäder i sin Renault Clio med Fredrik Hedberg på andraplats i sin Porsche 944. Trea blev Ingemar Linuzon – Audi S2. Denna Audi är egentligen byggd för långlopp, men Ingemar kör sprintlopp som extra träning, något som går riktigt bra. Jesper Ojala vann SSK Klass 3-B med Gert Severinsson på andra -och Peter Franzén på tredjeplats. I SSK Klass 3-C vann John-Erik Öberg med Sten Jarl på andraplats och trea blev Anders Conradzon.
I race 2 vann återigen Otto Tjäder SSK Klass 3-A nu med Lars Brandström på andraplats som äntligen är tillbaka i sin gamla Ford Sierra. Trea blev Ingemar Linuzon. Jesper Ojala vann också dubbelt i SSK Klass 3-B men nu med Peter Franzén på andra -och Gert Severinsson på tredjeplats. I SSK Klass 3-C blev det ett spännande race 2. Här gjorde Christoffer Bergström en bra start i sin Camaro. Bakom fightades Öberg, Toni Persic och Martin Jarl om andraplatsen. Efter en avåkning blev det saftey car, då försvann det försprång som Bergström hade. Öberg som fortfarande låg tvåa kunde nu utmana dom sista varven. In på mållinjen låg dom nästa sida vid sida, men Christoffer Bergström var ett hårstrå före och kunde vinna med John-Erik Öberg som tvåa. Hemmaföraren Toni Persic från Lidköping körde in som trea. Snabba norrmannen Leif-Henrik Börstad fick bryta, men toppar fortfarande tabellen med sin Lotus Elise.
SSK Classic: Här fick vi se ett gäng förare som var tillbaka på banan. Bl.a Ulf Andersson i sin alltid lika välpolerade Volvo 142. Men den som var snabbast bland dom klassiska bilarna var Gunnar Olàrs som gjorde comeback i en Opel Kadett. Han vann race 1 före Hasse Grönlund och tabelledaren Jörgen Adlén. Joacim Gillberg gjorde debut i sin Volvo, men tvingades bryta. I race 2 blev det rejält manfall. Där endast två förare tog sig i mål. Hasse Grönlund vann med Gunnar Olàrs på andraplats. Vi hoppas att resten fixar sina bilar så vi ser dom på banan i nästa deltävling, som även den avgörs på Kinnekulle.
Renault Junior Cup: Bland juniorerna har Filip Sandström varit nästintill omöjlig hittills i år. Så nu var konkurrenterna pressade att ta viktiga poäng i jakten på Filip i tabellen. Men Julia Eliasson överraskade många och var riktigt snabb under tester och kval. Även Emil Sonesson var snabb, han som ligger bakom Filip i serien. Samtliga juniorer fick även ta emot ett stipendium från Brith Eklöf´s minnesfond. En fond som är till för att gynna juniorer inom svensk racing.
I kvalet var Emil Sonesson snabbast och startade från pole i Race 1. Han var snabbast iväg men bromsade på sig och då var Filip Sandström som vanligt snabbt förbi, men Emil Sonesson var snabbt uppe och utmanade igen om segern. Men kampen slutade med att Emil tappade igen i en sen inbromsning när han skulle attackera Filip, som bromsade tidigare än vad Emil räknat med. Emil halkade ner till en femteplats. Vilket också blev hans placering i mål. Isac Aronsson knep andraplatsen och Julia Eliasson äntligen tillbaka på allvar när hon gick in som trea.
I Race 2 tog Filip starten men jagades återigen av många förare. Emil Sonesson startade längre bak men körde upp sig till tredjeplats. Senare dog motorn för Emil som tappade en rad placeringar innan den startade igen. Ett problem som även tidigare drabbat Emil. Vi hoppas teamet kan hitta felet. Filip vann igen med Isac Aronsson som två. Men denna gång gick Adam Olinson in som trea.
Filip Sandström leder tabellen på 764 poäng. Tvåa är fortfarande Emil Sonesson på 536 poäng och trea Isac Aronsson på 486 poäng.
VolvoCupen: Här hade Fredrik Wiborg byggt ny Volvo 855 efter kraschen i Falkenberg. Nu skulle han plocka viktiga poäng i jakten på ledaren Edvin Hellsten. Fredrik började också bra, snabbaste tid i Fini-Shootout på 1.03.137. Vilket gjorde att han startade från pole position i race 1 där det är stillastående start. Fredrik kom iväg bra i race 1 och kunde tillslut skapa en lite lucka. Detta blev en bra revansch för Fredrik som vann med Edvin Hellsten på andra -och Stian Theodorsen på tredjeplats. I race 2 är det omvänd startordning, vilket bäddar för en del intressanta omkörningar. Det blev det även den här gången. Filipe Skagerfält – Volvo 940 gjorde en kanonstart och låg länge på tredjeplats, med många jagandes vilt bakom. När fighten fortsatte kunde ledaren Erik Halvorsen i sin ny folierade Volvo S40 dra ifrån och säkra förstaplatsen. Bakom kom nu Bröderna Hellsten ifatt Skagerfält, som fick ge vika. Edvin Hellsten gick in som tvåa efter Erik Halvorsen med brorsan Oskar Hellsten på tredjeplats.
Edvin Hellsten leder fortfarande VolvoCupen på 640 poäng. Tvåa är Fredrik Wiborg på 622 poäng. Trea är Erik Halvorsen på 594 poäng.
I Övrigt bjöds det på sevärd racing i Formel Basic och Norsk GT. I framförallt GT-klassen fick vi se många svenskar på pallen då detta var en ren inbjudningstävling för denna klass, därför kom det tyvärr inte många norska ekipage till Raceweek.
Under lördagen bjöds det på ett tretimmarsrace när ERCup körde sitt långlopp. Klassen kör normalt sextimmar, men nu var det något nedkortat. BOHICA racing som hade en tuff helg på Falkenberg senast gick ut hårt. Teamets BMW och alla depåstopp gick riktigt bra och man hade inga större problem. Man ledde från start till mål och körde 161 varv. GRATTIS säger vi! Tvåa blev Citius Motorsport med 160 varv. Trea blev 2 fast 4 you på 159 varv.
Superkart körde sina två SM-race under helgen och det blev en ny titel för den regerande mästaren Stefan Malm från Malmö. Men han hade bra motstånd av Järfälla-förare Emil Gustafsson som länge låg bakom Stefan i race 1. Men Stefan vann och satte en bra tid på 52.206! Emil in som tvåa, och Mathias Bergkvist trea. Race 2 började bra, men se kom regnet som ställde till det rejält för förarna. Många körde också av. Men Emil Gustafsson kunde hålla sig på banan och vinna före Stefan Malm med Thomas Neretnieks nu på tredje. Men poängen räckte och Stefan Malm kunde återigen plocka hem SM-titeln.
Vi tackar alla för Raceweek 2016!
Nästa deltävling i SSK-serien avgörs också på Kinnekulle ring den 2-4 september. Välkomna!