Mekhelgen lockade nya förare

På sedvanligt sätt avslutades SSK-säsongen med Mek- och Sponsorhelgen på Kinnekulle ring. Här passade flera förare på att köra några sista varv innan tävlingsbilen ställs in för vintervila. Etta antal förare tog också licens under helgen, flera av dom kommer vi att se i Renault junior Cup 2017. I övrigt testades det för fullt för dom som också ska byta klass till nästa år. Vi följer med intresse deras fortsatta racingkarriär!

Stockholms Sportvagnsklubb lägger nu ännu en säsong till handlingarna i vår långa historia och blickar fram emot 2017. Vi vill tacka all för i år, med ett extra stort tack till alla funktionärer som ställer upp i våt och torrt och även till Bengt-Åce på Racefoto för att återigen levererat perfekta bilder under säsongen. 

Mekracet på Kinnekulle Ring
Nya aspiranter tog racinglicens under Mekhelgen.

Den 8-9 oktober avslutades SSK-säsongen på Kinnekulle ring med den klassiska Mek- och Sponsorhelgen. Hit kommer alltid ett gäng förare som vill köra några sista varv innan säsongen definitivt är över, men också bjuda sponsorer, mekaniker och funktionärer på en åktur som dom sent ska glömma. Under mekhelgen brukar SSK också anordna en licenskurs för dom som vill börja tävla i racing, så gjordes det även i år. Elva stycken tog racinglicens och glädjande för oss är att flera av dom kommer köra i SSK-serien under 2017. Majoriteten av dom i Renault Junior Cup.

Mekracet på Kinnekulle Ring
Renault Junior Cup växer ytterligare till 2017 med nya förare på startlinjen.

Renault Junior Cup har under många år varit en plantskola inom svensk racing, där många duktiga förare har startat sina karriärer. Så kommer det garanterat att förbli under många framöver. För till säsongen 2017 kommer vi få se ett nytt gäng med ungdomar som vill utmana och testa på hur det är att köra ”riktig” tävlingsbil. Men redan under licenskursen var dom snabba runt Kinnekulle, så det ser verkligen lovande ut inför nästa år. Flera av dessa ungdomar har kört karting tidigare och vet vad som krävs för att vinna, men det återstår att se om dom även kan göra det i den här klassen!?

Intresset för Renault Junior har ökat rejält dom senaste åren. Detta tack vare att man kan börja tävla redan från det år man fyller 13 år ( kontakta SSK för besked om dispens, om du är 13 år ). Klassen är en fantastisk möjlighet för killar och tjejer som vill börja köra racerbil tidigt. Bilarna är Renault Clio RT med 1,4 liters motorer på ca 85 hk. De väger endast drygt 900 kg, så det ger tillräcklig prestanda för att de unga ska känna utmaningen i att lära sig hantera sitt fordon. Något som årets förare gjorde riktigt bra!

Mekracet på Kinnekulle Ring
Isac Aronsson är en av flera som tar klivet från Renault Junior till DS3 Cup 2017.

Flera av årets toppförare i Renault Junior Cup kommer ta klivet till nordiska Citroen DS3 Cup 2017. Detta som likt Renault Junior är en enhetsklass där alla tävlar med identiska bilar, kommer att bli ännu tuffare nästa år med omkring 20 bilar på startlinjen. Emrik Smedberg från Växjö har hittills varit den enda svenska föraren i serien. Men han kommer inte att fortsätta i klassen 2017, då han ser fram emot nya utmaningar. Men Isac Aronsson (bilden), har köpt Emrik´s bil och hade den med till mekhelgen. Isac körde många varv för att lära känna bilen, och efter att man justerade lite på inställningarna kände han sig mer och mer ”hemma” i den.

Förutom Isac Aronsson kommer också Erik Bertilsson och årets SSK-mästare Filip Sandström ansluta till DS3 Cup 2017. Serien har tidigare tävlat i Danmark och Norge, men nu med flera svenska förare i startfältet kommer man med all säkerhet att köra en deltävling på Ring Knutstorp, men man jobbar också på att få köra ett race ihop med SSK-serien under 2017.

DS3 Cup är en relativt prisvärd klass där alla tävlar med support av Citroen. Man kör Citroen DS3 som är försedd med 1,6 liters Turbomotor som ger en effekt på ca 220 hk. En 6-växlad låda och man kör på Michelin S8L Slicks. Minivikten är 1120 kg tävlingsklar. Acceleration: 0-100 på ca 6.5 sek.

Vi önskar dom svenska förarna lycka till i DS3 Cup 2017!

Mekracet på Kinnekulle Ring
Ronnie Brandt testar sin Volvo S60.

En annan förare som testade inför 2017 var Ronnie Brandt, som försökt få ordning på sin Volvo S60 tidigare, men inte lyckats. Samma bil tävlade Ronnie med i STCC under S 2000 reglementet. Men nu ska han försöka ge sig in i SSK-serien om den nya motorn fungerar som det är tänkt. Ronnie berättar:

– Vi hade en sugmotor i tidigare, samma som vi körde med i STCC. Men den körde jag sönder under ett test här på Kinnekulle för ett par år sedan. Sedan dess har vi pantat burkar och nu sitter det en Volvo T5-motor under huven. Bara hoppas att den håller…! Gör den det är tanken att åka i SSK Klass 3 under 2017.

Mekracet på Kinnekulle Ring
Martin Sventén testade också sin Volvo.

Martin Sventén från Göteborg var en annan förare som testade friskt under helgen. Martin som i år kört en Ford Mustang i SSK Klass 3, hade lämnat den hemma för att även han testa en ny motor i sin Volvo. Denna Volvo 242 (bilden) som han tidigare tävlat med i Klass 3, är ett riktigt vild djur. Martin har kört ifrån både Porsche, Ferrari och jaguar med den bilen och har ingen respekt för dom där mer fabriksbyggda tävlingsbilarna som brukar gästa klassen med jämna mellanrum.

Martin är en duktig racerförare och har rutin från både långlopp och riktiga supercars i bl.a Swedish GT. Men han gillar även att utveckla sin fordon mellan säsongerna. Något vi sett prov på tidigare. Den Ford Mustang som han tävlat med i år har bara blivit snabbare och snabbare, och flera förare har fått se bagageluckan under året. Men till nästa säsong är tanken att Volvon ska ut igen och ge samtliga Klass 3-åkare en rejäl match.

Detta ser vi farm emot!!!

Stå ut i vintermörkret så ses vi till våren med nya friska tag för säsongen 2017!