Stockholms Sportvagnsklubb har länge jobbat för att skapa en attraktiv racingserie som ska passa de flesta bilar och plånböcker. Detta har gjort att många har provat och även stannat kvar i någon av SSK-klasserna för att utmana om den åtråvärda SSK-titeln, där den förare som har flest poäng oavsett klass koras som mästare. SSK jobbar också ständigt med att hålla hög klass på sina arrangemang, något som förarna brukar ge bra feedback på. Nu siktar vi på att göra en lika bra säsong med flera intressanta gästklasser under racehelgerna 2017!
Under 2016 fick vi se ett rejält lyft i flera av våra egna SSK-klasser med många startande vid varje deltävling. Förarna hade ofta en bra kamp om pallplatserna och det var tät ända in i det sista när säsongen summerades. Filip Sandström från Västra Frölunda blev SSK-mästare 2016 efter en strålande säsong i Renault Junior Cup.
VolvoCupen gjorde en storsatsning inför säsongen 2014 där man knöt an till flera samarbetspartners som tillsammans fick upp intresset för klassen. Flera nya förare har anslutit under dessa år och det har varit jämna race med både stillastående start och omvänd startordning. Till 2017 är det några nya förare på gång som vill utmana om titeln. Och det kommer garanterat bli en nya förare på tronen i VolvoCupen nu när årets mästare Edvin Hellsten byter klass till nästa år.
I SSK Klass 3 har vi också haft en stor ökning av förare under några år. Klassen är uppdelad i A, B-och C, och bygger på ett vikt- och effektförhållande där dom snabbaste då kör i C-klassen. Under årens lopp har Klass 3 lockat många norska förare, som tyvärr var något färre i år. Men dom svenska förarna var betydligt fler, där bl.a Sten jarl från Helsingborg gjorde comeback på allvar i SSK och gav sig in i kampen direkt. Sten fick tyvärr en del problem med sin BMW under året, men vi räknar med att han är rejält revanschsugen till nästa säsong. Den norrman däremot som körde alla tävlingar och gjorde det riktigt bra, var Leif-Henrik Börstad i en Lotus Elise. Börstad vann den tyngsta C-klassen och han hoppas på nya fina race under 2017. Där flera andra förare också nu vässar klorna för att vara med och fajtas om titeln under nästa år.
I SSK Klass 2 har vi haft ett stadigt antal förare som kämpat på mot den snabba Malin Hellman från Tranås som också vann klassen totalt i år. Malin och hennes team jobbar även med att marknadsföra klassen, och det har givit ringar på vattnet. För till nästa år räknar man med att sex nya förare ska komma till start! Där även 2015-års mästare Anders ”Strimma” Svensson finns med i spekulationerna. Om Anders kommer kan det bli en mycket intressant säsong. Då kampen mellan BMW- och Opel förarna kan fortsätta i SSK Klass 2. I SSK Classic har vi också ett stadigt antal förare som kämpat på under några år i sina klassiska tävlingsbilar. Men flera av dom hade tyvärr en del tekniska problem under året och det blev ganska tunt i startfälten i mellan åt. Men vi hoppas att dom knyter näven och kommer igen nästa år, då även årets mästare – Jörgen Adlén tänker köra sin 31:a säsong i sin högerstyrda Ford Escort. Detta ser vi fram emot…
Renault Junior Cup är en klass som fostrat många talanger genom åren. Och under 2016 har vi sett ytterligare nya förare som garanterat kommer gå långt i sina karriärer. Några av dom är redan klara för den danska klassen Citroen DS3 Cup 2017.
Renault Junior Cup är öppen för ungdomar mellan 13-18 år och detta ger bra möjligheter för dom som vill ta steget från bl.a karting till riktig standardbil. Klassen hade ganska få deltagare under några år, men har fått ett nytt uppsving igen. Och under mekhelgen på Kinnekulle i höstas tog hela 7 stycken! racinglicens och har gett klartecken för start i klassen till 2017. Vi tycker det är extra roligt att denna ”talangfabrik” fortsätter att fostra morgondagens racingstjärnor som vi säkert kommer få se mer av i framtiden.
Under nästa år kommer vi i SSK fortsätta med att skriva här på hemsidan och i sociala medier för att öka intresset för serien och resten av våra SSK-klasser. Hoppas vi ses på racingbanorna under 2017!
Kalender för SSK-serien 2017
- SSK 1 – Mantorp Park 6-7 maj
- SSK 2 – Kinnekulle ring 27-28 maj
- SSK 3 – Falkenbergs Motorbana 17-18 juni
- SSK 4 – Kinnekulle ring (Raceweek) 28-30 juli
- SSK 5 – Karlskoga Motorstadion 2-3 sept
- SSK 6 – Kinnekulle ring (final) 23-24 sept