Gillar du att trimma och utveckla din tävlingsbil är SSK Klass 2 en perfekt klass för dig. Här får alla möjlighet att mäta sina krafter mot varandra och efter egna idéer försöka utmana sina konkurrenter genom att få bilen att gå så fort som möjligt. Reglementet ger möjlighet att montera valfri motor i valfri kaross, däremot skall karossens ursprungliga form och material behållas, delvis för att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Dom senaste åren har det varit stor Opel och BMW-dominans i klassen, men det kanske kan bli ändring på det i år. Vågar du utmana…!?
Reine Bergström från Hällefors var nästintill oslagbar i SSK Klass 2 i början av 2000-talet när han tog många segrar i sin snabba och välbyggda Peugeot 205 GTI. Då jagades han av bland annat av Jörgen Hansson från Höganäs och Enar Viktorsson från Uddevalla som båda körde BMW. Reine gjorde senare comeback i klassen med en nyare Peugeot 206, och var lika snabb i den.
Efter Reines dominans har det varit Opel och BMW-förare som har prenumererat på förstaplatserna. Senast 2016 när Malin Hellman från Tranås vann totalt i en BMW M3. Malin har hört till topp 3 under ett antal år och kommer garanterat ge sig in i kampen om totalsegern även under 2017. Då hon med all säkerhet kommer jagas av flera snabba Opel-förare. Bland annat Tim Svensson från Tranås, Mikael Levander från Stenstorp, Svante Lundqvist från Grönnäs och trogne Ingvar Nilsson från Hällefors. Dom förare som vi förväntar oss lite mer av i år är norske Thor Engebretsen som tyvärr fick avbryta förra säsongen med ett motorhaveri i sin Chrylser Neon. Även Richard Edberg från Jönköping som tidigare kört både Renault Junior och VolvoCupen gjorde Comeback i SSK-serien 2016. Denna gång i en Mazda RX-7. Richard kan bli en farlig utmanare när bilen går 100%. Teamet har byggt om bakvagnen och kommer testa om det går bättre i år.
Under 2016 gav flera förare klartecken att dom kommer till start i SSK Klass 2 under 2017. En av dom är 2015-års mästare Anders ”strimma” Svensson från Linköping, som givetvis vill ta tillbaka titeln i sin BMW E 46. Även Björn Eklund från Eskilstuna kommer tillbaka med sin Opel Ascona och har monterat nya delar i sin motor. Hans Fridén från Anderstorp kommer köra så mycket han hinner i sin BMW, då han även är mekaniker i STCC blir det svårt att hinna med en hel säsong i SSK-serien.
Ryktet säger också att Gunnar Olárs från Alunda kommer göra comeback i SSK Klass 2 med sin Vauxhall. Gunnar hade planer på att köra redan under 2016, men bil och motor blev aldrig klar, så nu hoppas vi på att det ska gå undan igen. Mattias Thern håller också på att färdigställa sin BMW E 30. Vi får se om han hinner komma ut på banan i år. Även Emil Roman Karlsson från Lidköping hoppas vi på att få se på banan i år, även han kör BMW.
Fler förare kan vara på gång till SSK Klass 2. Så det ser riktigt intressant ut inför säsongen 2017.
Mer info på www.ssk2.se