Martin Sventén från Lindome gillar som flera andra att utveckla och modifiera sina tävlingsbilar. Men Martin har fördelen att han nu kan välja mellan två olika fordon, Ford Mustang och Volvo 240. Dom senaste åren har han tävlat sporadiskt i olika serier. Men Martin trivs bra i SSK-serien och när han väl gästar oss brukar det gå undan. Många vill att han kör sin brutala Volvo 240 igen. Återstår att se om den kommer ut på banan i år. Uppdaterad är den iallafall.
Martin tävlar i SSK Klass 3 som är uppdelad i A, B och C, där man delar in bilarna efter vikt/effekt. Här har vi sett den största ökningen av startande bland SSK-klasserna under dom senaste säsongerna. Flera av förarna som tidigare tävlat i SSK börjar nu hitta tillbaka. Vilket är riktigt kul. Blandningen av olika bilar är något som uppskattas av publiken, där man kan få se allt från snabba Porsche-förare till en rad andra V8-monster som bland annat BMW, Lotus, Pontiac och Corvette. Det brukar ofta vara täta race bland dessa förare, därför kommer det ofta förare från andra serier som vill få lite extra träning och mäta sin krafter. Bland annat har vi sett V8 Thunder Cars-förare på banan vid flera tillfällen.
2016 vann Thomas Larsson, Porsche SSK Klass 3-A, Jesper Ojala, Seat vann SSK Klass 3-B och Leif-Henrik Börstad, Lotus vann SSK Klass 3-C.
Martin Sventén hade inget med topplaceringarna att göra förra året då han inte körde hela säsongen. Men vi med flera andra hoppas att få njuta av hans framfart lite mer under 2017.
Här ger Martin svar på några av dom frågor som våra följare har:
Hej Martin, hur ser planerna ut inför säsongen 2017?
– Inget är bestämt ännu. Jag har lite olika grejor att välja på, men har inte förbundit mig till något ännu. Det är en fas i livet då mycket annat är viktigt och jag tar racingen lite som den kommer. Det får inte bli för jobbigt eller gå ut över allt annat, samtidigt som jag är mån om att hålla igång det.
Är du nöjd med dom race du körde i SSK under 2016?
– Jag är alltid nöjd med SSK :). Det är så härligt med alla eldsjälar och alla de som så osjälviskt ställer upp för att vi andra ska kunna få köra racerbil.
Är den Ford Mustang du kör i SSK Klass 3 ett eget projekt eller är den fabriksbyggd?
– Det är en fabriks bil från Ford. Chassie nr 13 av en första serie på 15 st bilar som togs fram för Grand AM Cup. Jag tror att totalt byggdes ca 60 bilar under årens lopp om man räknar med en del privatbyggda. Bilen ägdes av det framgångsrika privat teamet Black Forrest som vann över fabriksteamen. Jag har varit med om att importera den till Europa och göra anpassningen för GT4. Denna modellen av Mustangen var den första som var med och lade grunden till GT4 och bilarna kom då på samma sätt från USA.
Du testade din Volvo 240 under mekhelgen på Kinnekulle i höstas, får vi se den på banan under 2017?
– Jag hoppas det. Testet var en del i utvecklingen av bilen som pågår just nu. Den ska få en ny motor, andra hjul och en rad andra små uppdateringar för att bli snabbare. Volvon är lite av en favorit, men om jag inte hinner klart så kan jag alltid ta ut Mustangen i stället. Stel bakaxel det också…
Vi har sett dig till och från under några år i SSK, men hur länge har du hållit på motorsport egentligen och vad har du mer kört för bilar?
– Jag körde min första biltävling i SLC 8h långlopp 2001. Utöver 240:n och Mustangen så har jag bland annat kört Ferrari 360 och 430 Challange, Lotus Exige V6, BMW e30, Opel Kadett, Corvette C7, Volvo Amazon. Sen har jag utan att tävla testkört en hel del bilar på bana där det mest udda nog är Koeningsegg.
Vilket gillar du bäst, utveckling eller köra bilarna?
– Det är 50/50.
Vilken är din favoritbana?
– Hmm, svårt att säga. Av det lilla jag kört utomlands så gillar jag SPA och Laguna Seca mkt. I Sverige så är ju Raceweek på Kinnekulle med 240:n något som alltid lockar och som vi brukar försöka hinna med varje år, så det kan väl kallas en form av favorit kombo 🙂
Har du någon drömbil som du skulle vilja tävla med?
– Har inte tänkt på det, men nya FORD GT verkar fin :). Sen gillar jag stuket på Mercedes SLS AMG GT3, så den hade varit kul att testa.
Tycker du tävlingshelgerna fungerar bra i SSK serien?
– Absolut!
Finns det något vi kan förbättra?
– Ibland så hade det varit bra om testpassen var lite längre för att kunna prova lite mer olika inställningar på bilen. Det hade också varit fint om det gick att städa banan lite oftare under helger när det är mycket körning.
Kanske tidigt för dig att svara på om inget är spikat, men har du någon målsättning inför 2017?
– Att köra det jag hinner och hålla racingen vid liv.