Halvvägs in i säsongen var det nu äntligen dags för sommarens stora höjdpunkt – Raceweek på Kinnekulle ring. En fartfylld fest med massor av racing, dans, god mat och trevligt folk. I år bjöds det på ett fullspäckat program med några riktigt stora startfält, där bl a Citroen DS3 Cup gjorde sitt första Sverigebesök.
Flera av SSK-klasserna ställde upp med extra många startande denna helg, där förarna verkligen fick kämpa för att få kliva upp på prispallen. I VolvoCupen bjöds det återigen på ”maximal racing – minimal kostnad”. Här laddade alla extra hårt i grundkvalet för i den här tävlingen var det äntligen dags för Shootout igen, där topp 5 går vidare för att sätta sitt supervarv. Dom som gick vidare var Emil Sonesson, Daniel Raatikainen, Richard Bertilsson, Julia Eliasson och Filipe Skagerfält. Där Julia och Richard gjorde personbästa. Daniel Raatikainen lyckades bäst med sitt supervarv på den våta banan och satte 1:07.620, följt av Filipe, Emil, Julia och Richard.
I race 1 var det som vanligt stillastående start. Där Emil, Daniel och Filipe kom iväg riktigt bra, bakom skuggade Stian Theodorsen, Pernilla Nyström och Håkan Malmborg. Efter halva racet kunde topp 3 skapa en lucka ned till resten av fältet där alla fick kriga om sina positioner i klassen. Emil Sonesson kunde efter hård uppvaktning tillslut vinna före Daniel och Filipe.
I Race 2 var det omvänd startordning på topp 6, där Pernilla och Håkan nu startade från första led. Men Stian och Daniel som fanns bakom var snabbt iväg nu när det var rullande start och hängde på. Efter några varv var det riktigt tätt i toppen, Håkan ledde före Stian, Pernilla och Daniel. Men Stian var inte nöjd med en andraplats, så mot slutet satte han in stöten på Håkan och tog över ledningen. Daniel hade också bra fart in i det sista och körde om och in som 2:a med Håkan som 3:a. Alla 15 förare kunde fullfölja där Magnus Hasselström och Henrik Hjörund var tillbaka i klassen denna helg.
Tummen upp till tjejerna Pernilla, Sanna och Julia som levererade bra tider och placeringar under helgen. Grabbarna kommer få det tufft framöver…
Förarna i årets upplaga av Renault Junior Cup blir bara snabbare och snabbare – det visar varvtiderna. Då ska vi inte glömma bort att flertalet av förarna är debutanter i år! Michael Haflidason som har kört i klassen tidigare satte nytt banrekord på Falkenbergs Motorbanan där deltävling 3 avgjordes. Skulle det även hända här på Kinnekulle?…
I race 1 var det tätt och några förare bytte nog färg med varandra när kampen om placeringarna skulle avgöras. Eric Nilsson från Broby som toppar tabellen, gjorde precis vad som behövdes och vann. 2:a Elliot Sjögren och 3:a Michael Haflidason. Adam Olinson satte snabbaste tid i race 1 (1:07.632) och fick därför starta från pole position i race 2 med Michael vid hans sida. Adam gjorde en bra start och kopplade greppet, men även Eric kom iväg bra och kunde senare ta över ledningen när Adam tvingades att bryta. Eric ökade nu tempot för att skaka av sig konkurrenterna, och det lyckades han med rejält!!! Eric satte nytt banrekord för klassen (1:04.942)! Han hade även bra avstånd ned till 2:an Elliot Sjögren som kom in ca 6 sekunder efter Eric. Anton Bergström från Eskilstuna gjorde sitt bästa resultat i klassen och fick kliva upp på prispallen för första gången som 3:a.
Vi lyfter på hatten för alla juniorer som bjöd på två riktigt bra race i helgen!
Vi jobbar för att det ska komma fler bilar i SSK Klass 1, och denna helg var det faktiskt fler till start. Gänget fick som tidigare köra tillsammans med VolvoCupen, vilket kan ställa till det lite emellanåt. Ella Benje från Huskvarna som brukar vara snabb i sin f.d JTCC-Golf, hade även nu bra fart. Men i race 1 hade hon lite närkontakt med en VolvoCupare, vilket resulterade i att hon kom utanför banan och var nu sist i klassen. Bilen fick lite stryk, men Ella kunde fortsätta och körde upp sig till en andraplats. När ett varv återstod var Ella ikapp ledare Kjell Karlsson som på slutet missade en växel, vilket gjorde att Ella försökte köra om, men Kjell var ett hårstrå före i mål (0.090 sek) och vann före Ella. 3:a blev Jan O Gustavsson från Åby som var tillbaka i SSK Klass 1 med sin Golf GTI. I race 2 fick Ella lite friare spår och kunde vinna med ca 8 sekunder till godo ned till resten av gänget. 2:a slutat nu Jan O Gustavsson och 3:a Kjell Karlsson.
Några förare i SSK Klass 2 fick haveri på Falkenbergs Motorbana senast, vilket gjorde att det blev något färre denna tävling. Gunnar Olárs som gjorde comeback i år med sin Vauxhall var snabbast på kvalet som kördes i regn (1:10.562), före Malin Hellman (BMW) och Hans Fridén (BMW).
När det drog ihop sig till race hade BMW-förarna taggat till ordentligt, nu när bana äntligen var torr. Gunnar hade inte mycket att sätta emot när Malin tillslut kom upp i stötfångaren och skulle passera. Gunnar fick ge sig, men försökte nu istället ge Hans en fajt om andraplatsen. Han lyckades ganska länge, men efter ett tag kunde Hans Fridén också köra om och ta hem andraplatsen. Gunnar 3:a. I race 2 försökte nu Mikael Levander (Opel) ge sig in i kampen om pallplatserna. Mikael låg länge topp 3, men efterhand kom konkurrenterna förbi och det blev samma resultat i det andra heatet. Dubbelseger till Malin, Hans 2:a och Gunnar 3:a.
I SSK Classic brukar vi se lite härlig racingnostalgi. Så även denna gång. Reine Carlsson från Rabbalshede var tillbaka i SSK-serien med en helt nybyggd Volvo PV. Bilen har Reine byggt på under 4 år och den hade inte körts en meter innan Raceweek drog igång. PV:n är från 1963 och utrustad med en 2,4 liters Volvomotor på ca 238 hk. Bilen är under utveckling och kommer garanterat gå fortare när allt är inställt till 100%
I race 1 var Hasse Grönlund snabbt iväg med sin skönsjungande Volvo 343. Men Ulf Andersson som jagade i sin Volvo 140 hade siktet inställt på seger och när han kom tillräckligt nära Hasse smet han förbi och tog över ledningen. Ulf gjorde inga misstag och vann med Hasse på andraplats och Reine kunde köra in som 3:a. Till race 2 kände Reine att han inte ville riskera för mycket eftersom PV:n inte är inkörd ordentligt, så han stod över detta race. Men det blev samma visa denna gång, Hasse snabbast i starten med Ulf efter. Denna gång var Jörgen Adlén tillbaka med sin högerstyrda Ford Escort. Jörgen försökte ge gubbarna en fajt om segern, men det räckte inte idag. Ulf kunde tillslut ta över ledningen och vann dubbelt före Hasse på 2:a och Jörgen på 3:e plats.
I SSK Klass 3 hade vi max antal startande i början av veckan. Men några föll tyvärr bort innan allvaret hade börjat. En av dom var Kjell Frykås som var tillbaka i Klass 3 med sin unika Ford Anglia från 1965. Kjell som kört mycket Time attack och Gatebil var snabb på tester och träning. Men när det var dags för kval kom regnet och där fick dom snabbaste bilarna problem, även Kjell. Han fick en 9:onde bästa tid (1:03.372), men efter målgång parkerade han bilen in i räcket på slutet av start -och målrakan och helgen var tyvärr över. Teamet meddelade att dom lägger ner resten av säsongen och satsar på 2018 istället. Snabbast i regnet var Leif-Henrik Börstad i sin Lotus (1:00.392), följt av Samuel Johansson (BMW) och Anders Conradzon (BMW).
När det var dags för race var bana torr och nu kunde dom snabbaste bilarna Klass 3-C utmana på riktigt. Joakim Carlsson från Huddinge körde upp sig genom fältet med sin Porsche 968 och tog inom kort över ledningen. Men efter en miss i kvarnkurvan körde han av och Samuel Johansson kunde ta över ledningen med Conradzon efter. Joacim kom tillbaka igen och körde på nytt upp sig genom fältet och kunde passera Conradzon på sista varvet och slutade 2:a. Samuel vann och Bengt Johansson körde i som 3:a med sin AC Cobra. Otto Tjäder (Renault Clio) vann Klass 3-A före Lars Brandström (Ford Sierra) och Petter Wejsfelt (BMW). Petter gjorde för övrigt debut i SSK-serien. Klass 3-B vann Simon Olsson (BMW) före Mats Blomqvist (Nissan) och Ronnie Brandt (Volvo S60).
I Race 2 var det inga konstigheter utan Joakim Carlsson vann hela heatet och Klass 3-C före Samuel Johansson och Bengt Johansson. I Klass 3-A vann Otto Tjäder igen före Lars Brandström och Petter Wejsfelt. I Klass 3-B vann Simon Olsson också dubbelt nu före Niklas Johansson och Anders Kjellberg.
I Övrigt gjorde Superkart sitt traditionella inhopp under Raceweek. Tyvärr blev det inget SM i år då dom var alldeles för få. Men dom som ställde upp gjorde det bra och bjöd på show. Jerker Netzler vann det första före Thomas Neretnieks och Fredrik Rindås. Race 2 vann Fredrik, när dom andra fick problem. Jerker körde in som 2:a och Thomas 3:a.
Citroen DS3 Cup gästade Raceweek och körde sitt första race i Sverige. Här har vi också tre svenska förare i år, Isac Aronsson, Erik Bertilsson och Filip Sandström. Alla tre har tidigare kört Renault Junior Cup i SSK-serien. Filip har haft en bra start i den nya klassen och tog sin första seger när klassen körde på Ring Djursland tidigare. Det följde han upp med att även vinna race 1 här på Kinnekulle. 2:a Morten Jespersen och 3:a Jonas Lynge. Här hade Filip lite tur det sista när det blev saftey car, för Morten var nära att gå förbi när det var några få var kvar. Race 2 vann Jonas Lynge före Morten Jespersen och Filip nu in som 3:a istället. Filip fick också ta emot ett stipendium från Briths minnesfond på 10.000 kr. Pengar som kommer gå till en fortsatt satsning på DS3 Cup där Filip kommer att köra även 2018.
Formel Ford gjorde ett försök att starta en klass i Sverige igen. Tyvärr kom det bara två förare. Dan Rene Larsen vann dom båda racen före Thomas Johansson.
Formula Basic är en norsk klass som bjuder på tätt racing. Här vann Lars Solheim dubbelt. I det första slutade Daniel Kroken 2:a och Anders Eriksrud 3:a. I race 2 kom Edward Sander Woldseth 2:a och Daniel Kroken 3:a efter Solheim.
Ginetta GT5 Challenge var tillsammans med SSK Klass 3 dom största klasserna under Raceweek 2017, om vi tittar till antal startande. Här vann Anders Gustavsson det första racet före Emil Dose och Niclas Harbig. Race 2 vann Sebastian Arenram nu med Anders Gustavsson på 2:a och Otto Gullberg på 3:e.
Tack till alla som återigen gjorde Raceweek till en riktig fest!
Nästa race i SSK-serien: Gelleråsen, Karlskoga den 2-3 september.