Femte deltävlingen i SSK-serien avgjordes på Gelleråsen i Karlskoga. Där förarna fick köra i väldigt omväxlande väder med stora utmaningar som följd. Det var torra förhållanden på förmiddagens tester och kval, men sen slog det om fullständigt och det blev ösregn större delen av dagen.
I Renault Junior Cup var några förare besvikna att det inte blev någon friträning under fredagen, då bana var uthyrd. Detta hade varit den bästa chansen för dom nya förarna i klassen att få lära sig banan riktigt bra. Istället fick dom lägga allt krut på lördagsmorgonens test, som tyvärr fick rödflaggas efter en avåkning. Så därför blev kvalet nu en riktig prövning.
Mästerskapsledande Eric Nilsson som tävlat på banan tidigare gick inte helt oväntat ut hårt och satte 1:22.820 tidigt i kvalet. Den tiden stod sig och Eric var givetvis nöjd. Tvåa i kvalet blev överraskande nog Kristoffer Norling som gjorde sitt bästa resultat hittills i år. Trea blev Elliot Sjögren, följt av Anton Bergström och Alexander Jeppsson.
Junior-gänget bjuder alltid på bra race, så inget undantag denna gång, även fast dom ställdes inför stora utmaningar i regnet. Eric Nilsson körde behärskat och tog hand om ledningen, följt av Elliot Sjögren, Anton Bergström, Alexander Jeppsson och Linus Holgersson. Precis som en del förare i dom övriga klasserna var det inte lätt att hitta rätt utgång på start- och målrakan som man har kortat av något tills i år. Dom som lyckades bäst kunde tillslut skapa en lucka och knipa pallplasterna. 1:a Eric Nilsson, 2:a Elliot Sjögren och 3:a Anton Bergström, som återigen fick kliva upp på pallen efter framgången under Raceweek.
Anton som passade på att träna på banan veckorna innan tävlingen satte snabbaste tid i race 1 (1:29.518) och fick därför starta i Pole position i race 2. Bakom fanns Elliot, Alexander och Eric, som skuggade efter starten, där många tog det lugnare dom första varven för att inte riskera något i regnet. Det var tätt i toppen där det blev många omkörningar när alla fick upp bättre fart. Michael Haflidason som startade från fjärde led plockade placeringar, men det gjorde också Kristoffer Norling som likt Anton tränat på Gelleråsen eftersom detta är närmsta banan. En som tjänade på kamperna i fältet var ledande Anton som kunde få lite behövligt andrum i emellanåt. Michael och Kristoffer kämpade med Alexander Jeppsson och Linus Holgersson om andra- och tredjeplatsen. Men tillslut fick vi ett avgörande och Anton Bergström från Eskilstuna som också tävlar för Karlskoga Motorförening tog sin första seger i Renault Junior Cup. 2:a i mål blev Michael Haflidason och 3:a Kristoffer Norling, som tog sin första pallplats i klassen. Även denna gång riktar vi en stor eloge till ALLA juniorer som skötte sig med bravur trots svåra förhållanden.
VolvoCupen fick som många andra klasser köra kvalet på en torr bana. Här var förarna var ordentligt laddade. Flera av dem förbättrade sina tider varv efter varv och när grundkvalet var över så såg topp fem ut som följer; Håkan Malmborg, Emil Sonesson, Sanna Andreasson, Daniel Raatikainen, Stian Theodorsen. Något som är riktigt kul att se är att tjejerna fortsätter att hävda sig. Denna gång var det Sanna som visade grabbarna att hon är att räkna med! Efter Shootout såg slutgiltiga startuppställningen inför Race 1 ut såhär: Håkan, Daniel, Sanna, Stian och Emil. Emil fick tyvärr avbryta kvalet precis innan Shootouten med trasig motor och missade således båda racen, men har lovat att komma igen till finalen.
När förarna gjorde sig redo för race 1 kom skyfallet som dränkte hela Gelleråsen. Starten blev försenad och det var ett tag osäkert om det ens skulle gå att köra. Som bekant har VolvoCupen stående start i första racet men denna gång blev det några varv bakom Safety Car, sedan släpptes fältet och racet var igång. Håkan hade fördelen att vara först och på så sätt slippa vattensprayen från framförvarande bil. Där bakom hängde Daniel på bra och lät inte Håkan vila. Bakom honom var det sedan väldigt händelserikt med en del avåkningar och luriga förhållanden. Två som bevisligen hanterade det riktig bra var Julia Eliasson som körde upp sig från 12:e startruta till en sjätteplats och Filipe Skagerfält som tog sig från nionde till tredje. Pernilla fick dessvärre bryta efter att ha gått ihop med Sanna Andreasson i slutet av rakan och blivit stående vid sidan av ingången till första sväng. Sanna kunde fortsätta men Safety Car kom då ut och sedan blev racet rödflaggat på grund av de dåliga förhållandena. Både Pernilla och Sanna klarade sig bra med endast lite stela muskler. Topp tre i mål blev således Håkan Malmborg, Daniel Raatikainen och Filipe Skagerfält.
Mellan Race 1 och 2 lättade regnet och det såg först ut som det regnat färdigt. Återigen började det regna när förarna stod i line up, men denna gång var det måttligare och racet kunde köras utan hinder. Med den omvända startordningen som används i VolvoCupens andra race, där vi denna gång vände de första sex, stod nu Julia Eliasson i pole position. Hennes första i Volvocupen! Bredvid sig hade hon Jan Johansson och bakom följde Stian Theodorsen och Filipe Skagerfält i andra led. Daniel Raatikainen och Håkan Malmborg stod i tredje. Både Daniel och Stian gjorde bra starter och tog sig längst fram i fältet direkt. Där bakom var det desto tightare mellan Julia, Jan och Filipe där det till slut stod mellan Jan och Filipe som låg jämsides igenom fyra kurvor i fajt om tredjeplatsen. Den fighten gick Filipe vinnande ur.
I täten riskerade Stian ingenting utan bevakade sin andraplats som i förlängningen säkrade totalsegern i VolvoCupen 2017. Stort grattis till Stian Theodorsen som konsekvent kört riktigt bra under året och därmed åker hem till Norge som serievinnare 2017 med en deltävling kvar att köra.
I SSK Klass 1 var det återigen kamp mellan Ella Benje och Kjell Karlsson, där båda kör var sin fd. JTCC-Golf. Första racet var riktigt jämt där Ella och Kjell byte placeringar med varandra flera gånger och bjöd publiken på riktigt bra racing trots att dom bara var två i klassen denna gång. Kjell kunde tillslut vinna men Ella var inte långt efter. I Race 2 var det till en början jämt, men Ella var nu snabbast i regnet och tog revansch. Hon vann med bra marginal (över 25 sekunder) ned till Kjell Karlsson som inte hade mycket att sätta emot denna gång.
Gunnar Olárs kom taggad till Karlskoga med sin Vauxhall för att ge gänget i SSK Klass 2 en fajt. Han satte full fart redan på kvalet, där han inte sparade på krutet. Gunnars bästa tid blev 1:16.807. Bakom blev det följande ordning: Ingvar Nilsson, Malin Hellman, Svante Lundkvist, Mikael Levander och Kenneth Svensson.
I Race 1 kom alla iväg bra, där SSK Klass 2 startade en bit bakom förarna i SSK Classic. Till en början var det jämt, men efter ett tag kunde Gunnar Olárs skapa en lucka som till slut blev en uppvisning där Gunnar kunde vinna med över 6 sekunder ned till 2:an Malin Hellman, BMW. 3:a blev Svante Lundkvist som blir allt snabbare och snabbare i sin Opel Ascona. Men Mikael Levander kämpade på bra och körde in som 4:a i sin Opel Kadett. I race 2 blev det samma resultat i topp 3, skillnaden blev bara att Malin var närmare Gunnar i mål. Nu bara 1.7 sekunder efter. Längre ner i fältet såg vi att Ingvar Nilsson äntligen fått i ordning på sin Opel Kadett och kunde köra in som 5:a.
Förarna i SSK Klass 3 hade det besvärligt i regnet med alla sin hästkrafter, men även med sikten då många längre ned i fältet fick släppa av på tempot för att överhuvudtaget se något i regnsprutet från bilarna framför. I Kvalet var det en jämn kampen om bästa tiden. Joakim Carlsson i sin Porsche 968 hade ett tag snabbaste tid, men mot slutet kom norske Leif-Henrik Börstad ut på ett snabbt varv med sin extrema Lotus och satte 1:07.426. Joakim och även Samuel Johansson i BMW försökte slå tiden, men det blev för mycket trafik så dom fick aldrig någon riktig chans. Börstads tid stod sig i det 20-bilar starka startfältet. Topp 5 kvalet: Leif-Henrik Börstad, Joakim Carlsson, Samuel Johansson, Bengt Johansson och Jesper Ojala.
I Race 1 misslyckades Börstad i starten där Joakim Carlsson kom iväg allra bästa och ledde, men bara fram tills Eje´s kurva där han bromsade för sent och fick ta en extra sväng innan han kom ut längre ned i fältet. Samuel Johansson tog över ledningen med Bengt Johansson efter. 3:a låg Börstad. Det blev en del omkastningar i fältet och tyvärr en del avåkningar också. Joakim började nu plocka placeringar och närmade sig topp 3. Mot slutet kom han ifatt Börstad på 3:e plats och stressade på ordentligt. Detta lönade sig, för Börstad gjorde en miss och Joakim kunde köra om och upp på 3:e plats. Ställningen stod sig i mål. Samuel Johansson vann SSK Klass 3-C före Bengt Johansson och Joakim Carlsson. I SSK Klass 3-B var det rejält manfall. Endast Martin Sventén tog sig i mål med sin Ford Mustang. I SSK Klass 3-A gjorde Kent Heijel comeback i SSK med en Mazda MX5. Kent gjorde det på bästa sätt och vann race 1 före Filip Sandström och Otto Tjäder.
I Race 2 var det inget snack. Joakim Carlsson satte fart redan från start och gjorde inget misstag denna gång. Han vann SSK Klass 3-C före Leif-Henrik Börstad och Samuel Johansson. I SSK Klass 3-B var det fortfarande ont om förare, men Simon Olsson tog sig nu i mål på 2:a plats med Martin Sventén återigen som segrare. I SSK Klass 3-A var nu Otto Tjäder snabbast och vann i sin Renault Clio före Kent Heijel och Filip Sandström.
Gubbarna i SSK Classic ställde upp med tre bilar denna helg. Ulf Andersson var snabbast på kvalet i sin Volvo 140. Bakom kom Jörgen Adlén, Ford Escort och Reine Carlsson, Volvo PV. Jörgen fick problem och kom aldrig ut till race 1, där Ulf tog hand om ledningen från start till mål. Reine som kom 2:a utvecklar fortfarande sin Volvo PV och har inget med toppstriden att göra i år.
Reine valde att stå över race 2 för att spara på PV:n till framtida race. Jörgen kom nu till start i stället och tog upp kampen med Ulf. Något som han gjorde riktigt bra. Jörgen lyckades hålla undan och vann. Ulf kom in som 2:a med dålig sikt då endast en vindrutetorkare fungerade. Något som förklarade den något lägre farten i race 2.
Missa nu inte SSK-finalen på Kinnekulle den 23:e september! OBS fritt inträde!!!