Intervju med MPRE om VolvoCupen

Mikael Pettersson från Mölndal är en välkänd profil både när det gäller rally och racing. Förutom att han driver sitt egna företag MPRE (Mikael Pettersson Racing Equipment) är han också engagerad i SSK-serien där vi har sett honom i många år, och då framför allt i VolvoCup-gänget där han har mycket kunskap att dela med sig av till oss som arrangör och alla tävlande. Nu håller han på att bygga en Volvo S60 till klassen, här berättar han om projektet och vad som händer i klassen inför 2018.

Hej Micke, hur är läget i VolvoCupen inför 2018, vi har hört att det är några nya förare på gång?

– Det ser bra ut inför 2018. Vi har bara en som aviserat att han ska sluta köra hos oss och planerar att köra i SSK Klass 2 istället. Flera ny förare har inhandlat S40-bilar som varit till salu en tid. Just nu känner ja bara till tre bilar som är till salu, en S40 och två 850.

Kommer 2017-års mästare Stian Theodorsen att fortsätta?

– Ja, han kommer att köra en Volvo 240 som gått i Volvo Original/SSK i många år och har bl a körts av Janne Johansson.

Stian byter ut sin vinnar-S40 till en 240 2018.
Stian byter ut sin S40 till en 240 2018.

Vad är det som lockar förare att köra i just VolvoCupen tror du?

– Det är en bra klass med bilar som är okomplicerade att bygga och serva och kan köras utan större kostnader.

Du jobbar ju också med ditt egna företag MPRE. Berätta lite om det och vad ni är inriktade på?

– Vi bygger Volvo-bilar i olika stadier till tävling (rally/racing) och även för gata samt tar fram utrustning och delar till detta.

Har du själv haft någon karriär inom banracing?

– Jag sålde min rallycrossbil sommaren 1993, en Volvo 240 Turbo Grupp A som jag körde SM och EM med för att jobbet på Volvo tog för mycket tid. Men det funkade inte, ja ville ju ha någon bil att tävla med, så när sedan Benno Andreasson som vi hyrde hos började köra Volvo Original Racing tänkte ja, varför inte! Ja köpte en bil och körde min första racingtävling i SSK på Falkenberg 1994. Körde sedan med några framgångar som bl.a nordisk mästare i backe 2001 och nordisk mästare i racing samma år. Sedan tog tekniker jobbet för klassen och firman för mycket tid så vi fick lägga ned körningen.

Du har ju ett S60-projekt på gång till VolvoCupen, kan du ge en lägesrapport?

– Ja och Janne Johansson håller på att ta fram en så enkel S60 som vi kan med så lite elektronik kvar i bilen som möjligt. Det är ju att börja på ett blankt papper med detta bygge eftersom det inte är mer än motor och låda som passar utan att modifiera bilen. Men det mesta vet vi nu hur det skall göras så det finns gott hopp om att vi ska kunna komma igång till 2018, med Janne som förare.

Micke med S60-projektet.
Micke med S60-projektet.

Om fick välja fritt då, vilken Volvomodell skulle du då bygga om för banracing?

– En 4WD XC90 med V8 och senaste karossen kan nog bli en rolig bil att köra, men alldeles för svår och dyr att bygga om till VolvoCupen. 🙂

För dom som inte vet, vilka volvomodeller är idag godkända för VolvoCupen?

– Vi får köra med S40, 240/740/940 serien, 850/S/V70 serien och den senast godkända bilen är S60.

850-modellen är populär i VolvoCupen.
850-modellen är populär i VolvoCupen.

Vilken tävling ser du mest fram emot under 2018?

– Alla som kör SSK säger Västkustloppet med STCC som nästa års stora grej, men SSK Raceweek är inte dåligt det heller.

Har du någon förhandsfavorit till titeln i VolvoCupen 2018?

– Kan vi hoppas på en tjej till 2018 tro!? Vi hade ju 3 st i klassen i år och de kommer nog taggade till 2018. Annars kan det bli vem som helst av all som kör, för så jämnt är det!

Tack Micke, vi ses till våren!?

– Japp, det gör vi!