Sventén kör vass Volvo 240 igen

SSK-serien består av många duktiga bilbyggare och Martin Sventén är en av dom. 2017 vann han SSK Klass 3-B med en Ford Mustang. Men till 2018 kommer han efter lite påtryckningar tillbaka med en uppdaterad Volvo 240 och kör extrema SSK Klass 3-C. En bil som han körde ifrån det mesta med senast det begav sig. Blir intressant att se om den är lika snabb eller kanske snabbare i år!? Här följer en liten rapport om Martin och hans kunnande i bilbyggande.

Namn: Martin Sventén

Ålder: 40 år

Bostadsort: Lindome

Yrke: General Manager – Accurate Technologies Inc

Klubb: Hyllinge MS

Tävlingsbil: Ford Mustang och Volvo 240

Tävlingsklass: SSK Klass 3

Aktuell: Kommer tillbaka med en vass Volvo 240 2018

Martin Sventén – Detta är en kille som kan det mesta. Det hantverksmässiga kunnandet som syns i allt han har tillverkat ses framförallt på hans bilar i elektronik och loggsystem som för övrigt är hans profession.

Köra bil kan han och blev mycket berömd för sina dueller med Porschar, Ferrari och Corvetter senast han tävlade med denna Volvo 240. (se bild nedan)

Martin leder här ett race i Norsk GT med sin Volvo 240.
Martin leder här ett race i Norsk GT med sin Volvo 240.

Kunnandet i chassidynamik är det heller inget fel på. Martin har dessutom en stötdämpardynamometer så han kan prova stötdämpare själv. Han har haft vänligheten att hjälpa flera förare i SSK-serien, bland annat Ulf Andersson i SSK Classic:

– Erfarenheterna från Martins prövningar har jag tagit till mig av, framförallt är det två saker som är anmärkningsvärda; för mycket rebump och för lite bump. 🙂 Justeringarna om det finns sådana är många gånger olika så att komma till en vettiga set-up blir ofta svårt. Det gäller många gånger nyinköpta dämpare vars prislapp ger en förväntan på bättre kvalitet! Berättar Ulf.

Martins stötdämpardynamometer.
Martins stötdämpardynamometer.

Martin gillar att utveckla sina bilar och berättar om sitt samarbete med Dullinger i Österrike som bygger stötämpare:

– Skickar man alla uppgifter; Stötdämparutväxling, vikter och infästningsmått så får du tillbaka ett paket som du bara kan montera och du får justeringar som är lätta att nå samt provningsprotokoll så att du vet hur stor dämparkraften är på dom olika knäppen. Kör du sönder så att dämparna måste repareras fixar dom det snabbt, till och med under säsong. 🙂 I paketet ingår fjädrar.

Ulf Andersson igen:

– För mig var det ett lyft att få hjälp med dämpning och rätt fjädersättning. Jag får ut mer av bilens potential.

Martin Sventén laddar för fullt inför säsongen och kommer med fler uppgraderingar på sin Volvo 240. Nästa projekt är nytt turbosystem i T5-motorn och större hjul ska det bli. Vi ser med förväntan fram emot dom första testerna.

Martin uppgraderar sin Volvo 240 inför säsongen.
Martin uppgraderar sin Volvo 240 inför säsongen.

 

Sventén kör vass Volvo 240 igen

SSK-serien består av många duktiga bilbyggare och Martin Sventén är en av dom. 2017 vann han SSK Klass 3-B med en Ford Mustang. Men till 2018 kommer han efter lite påtryckningar tillbaka med en uppdaterad Volvo 240 och kör extrema SSK Klass 3-C. En bil som han körde ifrån det mesta med senast det begav sig. Blir intressant att se om den är lika snabb eller kanske snabbare i år!? Här följer en liten rapport om Martin och hans kunnande i bilbyggande.

Namn: Martin Sventén

Ålder: 40 år

Bostadsort: Lindome

Yrke: General Manager – Accurate Technologies Inc

Klubb: Hyllinge MS

Tävlingsbil: Ford Mustang och Volvo 240

Tävlingsklass: SSK Klass 3

Aktuell: Kommer tillbaka med en vass Volvo 240 2018

Martin Sventén – Detta är en kille som kan det mesta. Det hantverksmässiga kunnandet som syns i allt han har tillverkat ses framförallt på hans bilar i elektronik och loggsystem som för övrigt är hans profession.

Köra bil kan han och blev mycket berömd för sina dueller med Porschar, Ferrari och Corvetter senast han tävlade med denna Volvo 240. (se bild nedan)

Martin leder här ett race i Norsk GT med sin Volvo 240.
Martin leder här ett race i Norsk GT med sin Volvo 240.

Kunnandet i chassidynamik är det heller inget fel på. Martin har dessutom en stötdämpardynamometer så han kan prova stötdämpare själv. Han har haft vänligheten att hjälpa flera förare i SSK-serien, bland annat Ulf Andersson i SSK Classic:

– Erfarenheterna från Martins prövningar har jag tagit till mig av, framförallt är det två saker som är anmärkningsvärda; för mycket rebump och för lite bump. 🙂 Justeringarna om det finns sådana är många gånger olika så att komma till en vettiga set-up blir ofta svårt. Det gäller många gånger nyinköpta dämpare vars prislapp ger en förväntan på bättre kvalitet! Berättar Ulf.

Martins stötdämpardynamometer.
Martins stötdämpardynamometer.

Martin gillar att utveckla sina bilar och berättar om sitt samarbete med Dullinger i Österrike som bygger stötämpare:

– Skickar man alla uppgifter; Stötdämparutväxling, vikter och infästningsmått så får du tillbaka ett paket som du bara kan montera och du får justeringar som är lätta att nå samt provningsprotokoll så att du vet hur stor dämparkraften är på dom olika knäppen. Kör du sönder så att dämparna måste repareras fixar dom det snabbt, till och med under säsong. 🙂 I paketet ingår fjädrar.

Ulf Andersson igen:

– För mig var det ett lyft att få hjälp med dämpning och rätt fjädersättning. Jag får ut mer av bilens potential.

Martin Sventén laddar för fullt inför säsongen och kommer med fler uppgraderingar på sin Volvo 240. Nästa projekt är nytt turbosystem i T5-motorn och större hjul ska det bli. Vi ser med förväntan fram emot dom första testerna.

Martin uppgraderar sin Volvo 240 inför säsongen.
Martin uppgraderar sin Volvo 240 inför säsongen.