Franzén ger sig in i SSK Klass 3-C

Peter Franzén har tidigare tävlat i både SSK Klass 2 och SSK Klass 3-B med sin Nissan 200. Men till 2018-års säsong har han skrämt upp bilen rejält och ska nu ge sig in i kampen med som snabbaste bilarna i SSK Klass 3-C. Detta blir en rolig utmaning för Peter som jobbat hårt med utvecklingen av bilen. Här följer en liten rapport.

Namn: Peter Franzén

Ålder: 66 år

Bostadsort: Ormkärr, Södra Stockholm

Yrke: Teknikutvecklare på 3nine i Nacka

Klubb: SSK

Tävlingsbil: Nissan 200

Tävlingsklass: SSK Klass 3

Aktuell: Ny motor och uppflyttning till Klass 3-C

Peter för traditionen vidare att kunna få en bil att prestera snabba tider, för SSK´s historia är kantad av duktiga bilbyggare som med små medel kan prestera fantastiska resultat. Vi vill kalla detta SSK´s själ.

Peters Nissan 200 har utrustats med krängningshämmarsystem som är av egen idé och tillverkning, han har via hydraulik kunna ansätta hårdheten med lättmanövrerade reglage som kan ge bilen perfekt balans på alla underlag. Han har en direkt återföring via två manometrar för att veta var han är och det är även kopplat till det nya loggsystemet. Med detta kan han lätt ställa en grundsetup för varje bana och underlag.

Peter har valt att ha kvar grundkonceptet med McPherson fram och multilink bak men utvecklat det med framflyttade och nedflyttade undre kulbult i framvagnen för att få caster och ett vettigt rollcenter. Bak har han valt att ha motstyrning när bilen rollar i sväng. Även rollcentrat bak har han varit noggrann med. Peter har hjulpotentiometrar bak så att det går läsa ut hur mycket downforce den nya och större bakvingen ger och lite räknande kan han se bilens rollvinkel. Ett nytt och bättre styrservo har monterats, större och bättre frambromsar har monterats även bromskraften loggas, styrvinkel loggas likaså. Peter har lyckats att förena ett genomarbetat chassi med lätt vikt, 1000 kg.

Den stora nyheten är motorbytet till en 3,5 liters V6a från TTA-konceptet som Peter tror ska ge 400 plushästar. Ultramotor skall ha ett stort tack för sin medverkan, säger Peter. Den sekventiella växellådan från Sellholm fanns med från 3-B. Detta kräver mer fäste vilket Peter möter med att gå upp till 18 tums hjul.

Peter har meriter med Ford Escort på 70 och 80-talet med flera framskjutna placeringar och i klass 2 kunde vi se honom i en Lancia Abarth i början av 2000 talet. Nissanen har Peter haft ca 10 år med början i klass 2 där han tillhörde eliten. Peter hade önskan att åka fortare, Duratec motorn på 1840 cc byttes till en större variant på 2300 cc och klass byte till 3-B. Där Peter var bland de snabbaste.

Nu är vi framme vid årets uppdatering och ånyo klass byte nu till Klass 3-C.

Vi kan nog påstå att Peter är en av dessa besjälade bilbyggare SSK har framfött, förvisso är det inte med små medel, bygget har kostat en del.

Som ni förstår är Peter en mycket kompetent chaufför och det skall bli mycket intressant att följa honom under säsongen i den mest konkurrensutsatta klassen SSK klass 3-C.