Ronny Olsson skiftade från BMW till V8 Camaro och gick över till SSK Klass 3C. Dels för att få mer tid bakom ratten och inte i garaget, men också för att han ville köra en bil som är byggd för racing från början. Läs hela intervjun med den glada Helsingborgaren där han även berättar om sitt team T4F racing.
Namn: Ronny Olsson
Född: 1960
Bostadsort: Helsingborg
Klubb: Hyllinge MS och SSK
Yrke: VD
Tävlingsklass: SSK Klass 3C
Tävlingsbil: V8 Thundercar Camaro
Äter helst: Ostbågar
Dricker gärna: Öl och vin
Tre viktigaste prylarna: Mobiltelefonen, hatt och bilen
Hej Ronny, vi har avverkat två race på årets säsong, är du nöjd med din insats hittills?
– Ja, det går allt bättre och bättre.
Hur har uppladdningen varit inför årets säsong, tränat mycket på gym?
– Nej! Försökt få ihop bilen. Försöker gå 10000 steg eller cykla minst 1 mil om dagen.
Du och din son Simon Olsson körde ju tidigare BMW, varför bytte ni till V8 Thundercars?
– Kul bil som är byggd för racing från början. För min del så ville jag köra en bil som fungerade i alla lägen utan att skruva o laga. Vi har kvar båda BMW-bilarna och ska få ihop Z4:an från grunden igen. V8:an har nu stålcylindrar och ska snart monteras ihop. Z3:an är till salu.
Är det stor skillnad att köra dessa V8-monster jämfört med BMW?
– Inte stor, men det är en annan körstil som krävs.
Vem har mest tävlingserfarenhet, du eller Simon?
– Simon. Han är duktig. Vi tog licens samtidigt och hans Z3:a gick i alla väder. Min Z4:a gick nästan aldrig. Två totala motorras och småfel som lagades efterhand. Dessutom kvaddade jag också med den några gånger. Mycket tid i garaget mindre på banan.
Ni har tidigare gjort inhopp i V8 Thundercars, blir det något i år?
– För min del så tror jag inte det. Jag är inte snabb nog. Vi behöver nog bli sponsrade i så fall.
Ni är anmälda som team T4F. Berätta vad teamnamnet står för och varför ni valde just det namnet?
– T4F racing började som ett bolag med import av livsmedel från Balkan. Tyvärr så dog Rosita som var drivande i detta. Då var vi 4 st. Nu har vi ändrat inriktning i bolagen men behåller namnet T4F – Team 4 Food.
När gjorde du tävlingsdebut (år och klass)?
– 2014 i Roadsport med en BMW M3 E36.
Hur har du utvecklats som förare, jämför med tidigare år?
– Blivit lugnare bakom ratten.
Vad behöver du träna mer på?
– Hitta apex och få flyt i körningen.
Vad väckte ditt intresse för motorsport?
– Bl a Ring Knutstorp på 70-talet som jag växte upp vid. Sen hade jag motorcyklar från det jag var 16 år.
Vilka är dina främsta racingmeriter?
– Om jag har några 🙂 så är det 3:a i SSK Klass 3C 2016 och samma placering i Klass 3B 2018.
Vilken är din favoritbana och varför?
– Svårt, men Ring Knutstorp är kul. Tyvärr kör jag inte där så ofta.
Vilket föredrar du, stillastående eller rullande start?
– Rullande, för att då kommer fler i mål tror jag. Men stillastående är kul det också.
Hur laddar du upp inför race?
– Borde chilla, men vankar ofta omkring i depån strax innan.
Är du lugn eller aggressiv bakom ratten när du kör?
– Har varit aggressivare. 🙂
Vad gör du helst när du är ledig?
– Är inte det så ofta men vara med familjen naturligtvis, pyssla med bilarna är också trevligt!
Har du någon förebild inom motorsporten?
– Ingen speciell, men Ronnie Pettersson verkade vara en god förebild.
Vilken racingklass är drömmen att få köra?
– Den jag kör i nu. Blir jag bättre så kanske någon Porsche Cup?
Vad är målsättningen i år 2019?
– Köra snabbare!
Vem tror du blir SSK-mästare 2019?
– Samuel Johansson.
Vilken klass tävlar du troligen i 2025?
– Oldtimers! 🙂 Ha ha ha. Nä, hoppas ja fortsätter i SSK Klass 3C.