Det blev succé för det 66:e Västkustloppet. Med storpublik på ca 6000 i kanonväder med bland annat SSK-seriens klasser som bjöd dom tillresta på dramatik i många rafflande race. Men ingen tävling utan FMK:s funktionärer med personal som gjorde ett kanonjobb. Ett stort tack till er alla.
Vi börjar med att rapportera om helgen i VolvoCupen. Här har vi i år fått se några nya förare till start och till Falkenberg fick vi se ytterligare en, nämligen Roger Risberg från Göteborg som tagit över William Gunnarssons Volvo S40. Roger gjorde sin blott andra helg på en racerbana och slutade sjua och åtta i helgens race. Bättre placeringar är att vänta. I toppen av VolvoCupen var det Michael Haflidason (Volvo 850) som var snabbast på helgens kval (53.302), därefter kom Filipe Skagerfält (53.639), Ulf Borgström (54.312) och Niklas Angbo (54.634).
I Race 1 var det fajt från start till mål, då även om flera placeringar i fältet. Michael Haflidason tog starten och fick kämpa ordentligt med sin 850 för att hålla tvåan – Filipe Skagerfält bakom sig. Filipe sa vid prisutdelningen att han hade bättre fart på vissa partier på banan med kom aldrig om. Dessa två förare bytte garanterat färg med varandra några gånger under racets 15 intensiva minuter. Trea i mål blev Kareby-tjejen Julia Eliasson som pressade sin Volvo 850 riktigt bra denna helg. Julia fyllde dessutom 18-år denna just idag.
I Race 2 var det precis lika tätt i toppen mellan Filipe Skagerfält och Michael Haflidason. Men denna gång med omvänd situation då Michael istället fick jaga. Skepplanda-föraren Michael Haflidason som toppar tabellen i VolvoCupen gjorde vad han kunde men fick nöja sig med en andraplats i mål.
– Jo, just nu är ja väl inte jätteglad för en andraplats, men helgen gav bra med poäng i mästerskapet där ja fortfarande leder och det är totalsegern som hägrar i år. Sa Michael efter race 2.
Filipe höll undan och vann race 2 med sin Volvo 940. Julia Eliasson var superglad efter att återigen fått kliva upp på pallen som trea inför tillresta supportrar. Värt att nämna är också att det sattes nytt banrekord för Volvocupen i helgen av Filipe Skagerfält i sin Volvo 940 med en tid på 52.927.
SSK Klass 1 körde tillsammans med Volvoförarna, där vann Celso Silva Goncalves dubbelt med sin Golf. Även Classic Standard var med i detta race och här tog Staffan Jonsson två segrar med sin Ford Escort 1300 MK1.
Om Filipe och Michael hade två tuffa race i VolvoCupen så var det precis samma läge mellan Ingemar Linuzon (Audi S2) och Joel Thoren (BMW 328) i SSK Klass 3A. Joel hade laddat hårt för att vara med och slåss om seger inför storpubliken och lyckades bra. I race 1 var han och Ingemar i ett klass för sig och drog ifrån fältet efter några varv. Ingemar Linuzon från Kinna kunde ta ledningen och pressa på med sin Audi. Joel jagade med sin BMW, men kom aldrig till ett bra läge innan målgång. Ingemar vann med Joel som tvåa. Trea slutade Petter Wejsfelt i en BMW E46 330i.
Alexzander Kristiansson från Vessigebro gjorde debut i Klass 3A med en nybyggd BMW E36, men hade det tidvis struligt och tog sig endast i mål i race 2.
Ingemar och Joel hade om än tuffare fajt i race 2. Dom körde jämsides flera gånger, men tillslut blev det för trångt i genom chikanen och båda bilarna fick yttre skador. Trots detta kunde båda fortsätta. Ingemar hade ledningen med Joel tätt efter. Ingemars Audi tappade fart mot slutet och då passade Joel på att passera och tog över ledningen. Den ledningen höll han i mål. Ingemar slutade tvåa, Petter Wejsfelt återigen trea. Joel leder fortfarande tabellen.
I SSK Klass 3B var Michael Eriksson från Katrineholm lika snabb som vanligt i sin turbomatade Volvo 240 och vann dubbelt. Tvåa i båda loppen sluttade Stefan Wettervik i en Seat Supercopa. Niklas Helsingius Måneschiöld gjorde debut i klassen med en Ginetta G50 men parkerade den illa i buren på baksidan efter S:et i samband med en varvning. Vi håller tummarna för att Niklas kommer tillbaka.
Samuel Johansson från Falkenberg var taggad för att vinna dubbelt i SSK Klass 3C inför hemmafansen. Han gjorde vad som krävdes i kvalet där han var snabbast i sin BMW E36 GTR (45.159). Tätt efter kom Jan Brunstedt (45.373), Joakim Carlsson (45.817) och Leif Börstad (46.106).
I Race 1 var Samuel snabbast från startplattan och drog upp ett rejält tempo, ett tempo som var nästintill snabbare än motorcykelklassen. Tvåa var Joakim Carlsson och trea Jan Brunstedt. Janne fick efter ett tag upp tempen i däcken och tog sig förbi Jocke upp på andraplats. Då började jakten på Samuel, en jakt som många följde med spänning. Samuels bromsar började ge sig mot slutet och var även av banan vid minst ett tillfälle. Janne närmade sig och hade läge att attackera Samuel. Men då det var dags för varvningar krokade Janne ihop med en konkurrent och for av banan in i muren med sin Audi R8. Helgen var där över för team Brunstedt då skadorna på bilen var för stora. Ett tråkigt slut för Janne som firade sin 70-årsdag i samband med Västkustloppet. Troligtvis kommer dom fixa i ordning bilen och kommer då tillbaka till Karlskoga, där Jan Brunstedt i så fall kör sin sista tävling i karriären.
Jocke Carlsson fick också bryta race 1 med tekniska problem på sin Porsche 968. Samuel vann då med en betryggade lucka till tvåan Leif Börstad. Trea blev Leif Andersson som kör en ovanlig Sunbeam GT44.
Race 2 blev uppvisning för Samuel Johansson som tog ledningen och höll den in i mål. Jocke var tillbaka med sin Porsche 968 men då detta var första racet för säsongen och med ny växellåda i bilen kunde han inte riktigt matcha för seger denna helg, men slutade dock tvåa i detta race. Trea blev Ronny Olsson från Helsingborg som var nöjd efter ett bra race i sin Thundercar Camaro.
– Äntligen en pallplats, ett var ett tag sen. 🙂 Tar tid att komma tillrätta med bilen, plus en del strul med maskineriet. Simons Mustang får vi inte alls att gå. En riktig skit helg för han. Men vi kommer tillbaka till Raceweek på Kinnekulle. Kanske med en annan bil!? Vi får se. Sa Ronny efter helgen.
I Classic Racing såg vi det största startfältet i klassens historia. Här fick publiken njuta av historiska bilar som Chevrolet Camaro, Ford Escort BDA, Ford Capri, Opel Ascona och Datzun 240Z. Anders Berger från Bengtsfors kom till start med sin alltid lika snabba Ford Escort RS 1600. Anders var ”värst” i race 1 och vann med en distans på ca 6.7 sek ned till tvåan som blev Greger Pettersson i sin Chevrolet Camaro. Hemmaföraren Tomas Hall slutade trea med sin Ford Escort BDA.
Anders Berger vann även race 2. Nu med Tomas Hall som tvåa, då Greger Pettersson tvingas bryta med punktering på sin Camaro. Claes Andersson gjorde en fin körning med sin välpolerade Opel Kadett GTE och gick i mål som trea.
I SSK Klass 2 var Malin Hellman redo att ta sig an sin ”nya” hemmabana då hon ganska nyligen flyttade till just Falkenberg. Malin hade laddat för kval och det märktes då hennes BMW M3 E36 med wankelmotor eldade på rejält runt Falkenbergsbanan. Malin satte en tid på 51.125 som räckte till pole position. Efter Malin kom Richard Edberg, Mazda RX-7 på 51.447 och Gunnar Olars, Vauxhall på 51.492.
Malin tog starten i race 1 och hade Richard Edberg tätt efter. Men Malin lyckades hålla undan och vinna. Rickard tvåa i mål och Gunnar Olars trea.
I race 2 var det kamp om platserna utanför pallen och då kunde Malin dra ifrån och få en lucka på nästa 2,3 sek ned till tvåan Rickard Edberg. Bakom dessa var det tufft, några gånger för tufft, då det tilldelades tidsbestraffningar i några fall. Hans Fridén från Anderstorp höll undan från incidenter med sin BMW och fick en lucka till konkurrenterna och tog sig i mål som trea.
I SSK:s ungdomsklass Renault Junior Cup bjöds det på många positionsbyten till publikens stora förtjusning. Axel Wadsten från Västerås hade gjort hemläxan och gjorde sitt bästa kval någonsin genom att få starta från pole position. När starten för race 1 gick var det tajt i toppen mellan nyss nämnda Axel, Filip Bernström, Olle Jansson och Alexander Coskun. Vi ska dock tillägga att det var lika tajt om alla placeringarna i fältet. Filip Bernström som toppar tabellen var även denna gång bäst i race. Filip körde upp sig i ledning och höll undan för jagande Olle och Axel och vann race 1. Olle i mål som tvåa och Axel nöjd i mål som nöjd trea.
– Jo, riktig bra, vi har haft problem med bromsarna på min Clio så detta var bra. Nu hoppas ja på fler pallplatser! 🙂 Sa en glad Axel Wadsten efter race 1.
I race 2 fick Axel jubla ändå mer. För här gjorde han garanterat sitt livs race när han tog i så mycket han orkade mot konkurrenterna Filip Bernström, Olle Jansson, William Bengtsson, Alexander Coskun och Kalle Rikardsen. Axel som tävlar för SMK Västerås Karting vann race 2 och var givetvis superglad. Tvåa i mål efter bra kamp slutade Filip Bernström och trea efter en stark uppkörning i fältet slutade William Bengtsson.
Citroen DS3 Cup Sweden körde två race under helgen med nio förare till start. Några från Norge och Danmark gästade klassen denna helg. Erik Bertilsson vann det första loppet förre Eric Nilsson, med den regerande SSK-mästaren Elliot Sjögren som trea. Bertilsson vann även det andra loppet, nu med Kristian M. Saetheren som tvåa och Isac Aronsson som trea. Dansken Kenn Bach gjorde här ett kanonrace, men fick tyvärr bryta med punktering.
Aquila Synergy Cup bjöd som fler gånger tidigare i år på två fantastiska race med många bejublade omkörningar. Benjamin Frislund gjorde helgens – kanske årets uppkörning. Efter att ha fått en drive through körde han upp sig genom fältet och passerade bil efter bil. I samband med en Saftey Car-situation fick han åter kontakt med fältet och kunde där ta upp kampen om segern – igen! Benjamin körde om Joel Granfors och William Wulf mot slutet och vann. Joel tvåa och William trea. Race 2 vann William Wulf med Benjamin Frislund som tvåa och Viking Svensson slutade trea.
Peter Sundfeldt gästade klassen denna helg och skulle göra ett reportage. Men tyvärr krokade han ihop men en konkurrent redan i starten av race 1 och helgen var över. Vi hoppas han kommer tillbaka, så han får visa vad han går för.
Nästa evenemang: Raceweek på Kinnekulle den 27-28 juli. Vi ses där!!!