Kinnekulle ring 50 år

1971 startade SSK-serien och firar 50 år säsongen 2021. Men redan 1969 invigdes Kinnekulle ring och firar 50 år 2019. För er som inte känner till historien kommer en kort resumé om banan här.

Söndagen den 10 augusti 1969 invigdes en mycket märklig motorsportanläggning i Sverige, nämligen Kinnekulle ring. Det märkliga med denna anläggning är att den inte förändrats enda meter under decennierna.

Anläggningens skapare, dåvarande markägaren Håkan Knutsson och tillika disponenten på Brattefors Kalkbruk, såg chansen att göra något bestående av det gamla skifferbrottet i Kinne-Kleva – by i Götene Kommun.

– Det var väl någon gång i mitten av 1960-talet jag började fundera på en motorbanan, har Håkan Knutsson berättat tidigare för SSK.

– Det var jag och veterinär Löfstedt i Skara som började tala om en möjligheterna att bygga en bana i brottet. Löfstedt hette Fritiof i förnamn och var känd som stor sportbilsentusiast. Bland annat minns många skaraborgare honom från veterinärsutryckningar. Han körde en Mercedes 300 SL, modellen med ”måsvingedörrar”.

– 1967 tog planerna fastare form. Vi satte oss ner och skissade på hur anläggningen skulle kunna se ut, har Knutsson berättat för oss.

I detta läge hade också Gustav Larsson i Götene MK invigts i projektet.

– Dessutom tog vi kontakt med Bertil Lundberg i Laxå. Det var väl han och jag som ritade själva banan, minns Håkan Knutsson.

Bertil Lundberg var vid denna tid styrelseledamot i Svenska Bilsportförbundet och några år senare , 1971, skulle han bli vald till förbundsordförande.

Banskiss Kinnekulle ring. Enda banan i Sverige som är intakt sedan den byggdes.
Banskiss Kinnekulle ring. Enda banan i Sverige som är intakt sedan den byggdes.

Det märkliga med Kinnekulle ring är att banan byggdes, så att säga, nedifrån botten på ett gruvbrott, så att publiken kunde se tävlingarna uppifrån. Idéen var genialisk och männen bakom banskissen lyckades få till en 2,072 meter lång slinga genom att dra upp banan på brottets kant.

När banan stod klar framåt sommaren 1969 kunde man också skämtsamt säga ”nu ligger banan på oljan”! Det motsatta förhållandet är som bekant ett stort problem för alla racerförare.

Drygt 20 år tidigare, under andra världskriget, hade denna plats utgjort Sveriges oljereserv. När vårt land var avskuret på grund av kriget, utvann staten olja ur Kinnekullebergets skiffer. Oljeverket var i drift fram till strax efter kriget. Bland annat försörjdes svenska flottan med olja från Kinnekulle.

Invigningsloppet 1969 hade en speciell höjdpunkt, nämligen Formel 3-matchen mellan Reine Wisell från Motala och Ronnie Peterson från  Örebro. 13.000 människor kom till Kinnekulle ring denna söndag. Bland annat för att få se våra två internationella stjärnor. Det blev också en match som hette duga, över 24 varv. Båda förarna var i ledning flera gånger. Inför sista varvet hade Ronnie täten, men det var ytterst nära när Reine smet förbi i allra sista kurvan före målgång. Ronnie hade även banrekordet en kort period 1971, som då löd på 50,2 sekunder.

Ronnie Peterson kom för nya duster med Reine i samband med invigningen av Sveriges nya motorbana Kinnekulle Ring.
Ronnie Peterson kom för nya duster med Reine i samband med invigningen av Sveriges nya motorbana Kinnekulle Ring.

Den första racerbilen på banan efter invigningen var en Porsche 908 som kördes av Sten Axelsson från Stockholm. Han blev den förste som provade banan i tävlingsbil. Testet skedde tisdagen den 1 juli 1969.

Flera förare har satt snabba varv runt banan. Jochen Mass från Västtyskland klämde till med 48.6 sekunder 1973 under en EM-tävling i Formel 2. Jochen vann förövrigt tävlingen. Det banrekordet stod sig 17 (!) år, till den 29 juli 1990 då Formel 3-föraren Niclas Jönsson från Bankeryd, sänkte det till 47,41 sekunder. Den tiden står sig än idag.

Stockholms Sportvagnsklubb och vår SSK-serie har alltid varit flitigt igång på Kinnekulle ring. Klubben har sedan första åren på 1970-talet arrangerat tävlingar på banan. När rallycrossbana stod klar 1974 trappade Götene MK ner på racingverksamheten till förmån för rallycrossen. Istället tog SSK över allt mer av arrangörskapet i racing. Bland många lyckade bilklasser som SSK satt på racerbanorna kan nämnas Camaro Cup som visades upp för första gången på Kinnekulle ring.

Camaro Cup har haft flera namn under årens lopp, bland annat Puss & Kram.
Camaro Cup har haft flera namn under årens lopp, bland annat Puss & Kram.

Den 1 januari 1976 tog Stockholms Sportvagnsklubb officiellt över racingverksamheten på Kinnekulle ring.

Den 1 januari 1984 gick föreningen Kinnekulle Trafikövningsplats in som ägare av området. Under senare år har, som bekant, just körövningar och där till hörande kurser och utbildningar ökat på anläggningen. Vi i Stockholms Sportvagnsklubb har fortfarande Kinnekulle ring som sin ”hemmabana” och arrangerar varje år mellan fyra till sex racingtävlingar på banan.

Den allra första publiktävlingen i Folkrace kördes på Kinnekulle ring onsdagen den 1 juli 1981. Stock Race kallades tävlingsformen förr, men senare den hösten fastställde Svenska Bilsportförbundet att namnet skulle vara Folkrace. Skaraborgaren Anders Pettersson, Fägre MK vann tävlingen i en Volvo PV inför 6.000 åskådare.

Rallycrossverksamheten svarar Götene MK för än idag. Klubben arrangerar i snitt en mästerskapstävling per år. Tidigare har man arrangerat såväl EM-deltävlingar i Rallycross, men nu är det SM-deltävlingar som klubben arrangerar på Kinnekulle ring.

Kinnekulle ring 50 år

1971 startade SSK-serien och firar 50 år säsongen 2021. Men redan 1969 invigdes Kinnekulle ring och firar 50 år 2019. För er som inte känner till historien kommer en kort resumé om banan här.

Söndagen den 10 augusti 1969 invigdes en mycket märklig motorsportanläggning i Sverige, nämligen Kinnekulle ring. Det märkliga med denna anläggning är att den inte förändrats enda meter under decennierna.

Anläggningens skapare, dåvarande markägaren Håkan Knutsson och tillika disponenten på Brattefors Kalkbruk, såg chansen att göra något bestående av det gamla skifferbrottet i Kinne-Kleva – by i Götene Kommun.

– Det var väl någon gång i mitten av 1960-talet jag började fundera på en motorbanan, har Håkan Knutsson berättat tidigare för SSK.

– Det var jag och veterinär Löfstedt i Skara som började tala om en möjligheterna att bygga en bana i brottet. Löfstedt hette Fritiof i förnamn och var känd som stor sportbilsentusiast. Bland annat minns många skaraborgare honom från veterinärsutryckningar. Han körde en Mercedes 300 SL, modellen med ”måsvingedörrar”.

– 1967 tog planerna fastare form. Vi satte oss ner och skissade på hur anläggningen skulle kunna se ut, har Knutsson berättat för oss.

I detta läge hade också Gustav Larsson i Götene MK invigts i projektet.

– Dessutom tog vi kontakt med Bertil Lundberg i Laxå. Det var väl han och jag som ritade själva banan, minns Håkan Knutsson.

Bertil Lundberg var vid denna tid styrelseledamot i Svenska Bilsportförbundet och några år senare , 1971, skulle han bli vald till förbundsordförande.

Banskiss Kinnekulle ring. Enda banan i Sverige som är intakt sedan den byggdes.
Banskiss Kinnekulle ring. Enda banan i Sverige som är intakt sedan den byggdes.

Det märkliga med Kinnekulle ring är att banan byggdes, så att säga, nedifrån botten på ett gruvbrott, så att publiken kunde se tävlingarna uppifrån. Idéen var genialisk och männen bakom banskissen lyckades få till en 2,072 meter lång slinga genom att dra upp banan på brottets kant.

När banan stod klar framåt sommaren 1969 kunde man också skämtsamt säga ”nu ligger banan på oljan”! Det motsatta förhållandet är som bekant ett stort problem för alla racerförare.

Drygt 20 år tidigare, under andra världskriget, hade denna plats utgjort Sveriges oljereserv. När vårt land var avskuret på grund av kriget, utvann staten olja ur Kinnekullebergets skiffer. Oljeverket var i drift fram till strax efter kriget. Bland annat försörjdes svenska flottan med olja från Kinnekulle.

Invigningsloppet 1969 hade en speciell höjdpunkt, nämligen Formel 3-matchen mellan Reine Wisell från Motala och Ronnie Peterson från  Örebro. 13.000 människor kom till Kinnekulle ring denna söndag. Bland annat för att få se våra två internationella stjärnor. Det blev också en match som hette duga, över 24 varv. Båda förarna var i ledning flera gånger. Inför sista varvet hade Ronnie täten, men det var ytterst nära när Reine smet förbi i allra sista kurvan före målgång. Ronnie hade även banrekordet en kort period 1971, som då löd på 50,2 sekunder.

Ronnie Peterson kom för nya duster med Reine i samband med invigningen av Sveriges nya motorbana Kinnekulle Ring.
Ronnie Peterson kom för nya duster med Reine i samband med invigningen av Sveriges nya motorbana Kinnekulle Ring.

Den första racerbilen på banan efter invigningen var en Porsche 908 som kördes av Sten Axelsson från Stockholm. Han blev den förste som provade banan i tävlingsbil. Testet skedde tisdagen den 1 juli 1969.

Flera förare har satt snabba varv runt banan. Jochen Mass från Västtyskland klämde till med 48.6 sekunder 1973 under en EM-tävling i Formel 2. Jochen vann förövrigt tävlingen. Det banrekordet stod sig 17 (!) år, till den 29 juli 1990 då Formel 3-föraren Niclas Jönsson från Bankeryd, sänkte det till 47,41 sekunder. Den tiden står sig än idag.

Stockholms Sportvagnsklubb och vår SSK-serie har alltid varit flitigt igång på Kinnekulle ring. Klubben har sedan första åren på 1970-talet arrangerat tävlingar på banan. När rallycrossbana stod klar 1974 trappade Götene MK ner på racingverksamheten till förmån för rallycrossen. Istället tog SSK över allt mer av arrangörskapet i racing. Bland många lyckade bilklasser som SSK satt på racerbanorna kan nämnas Camaro Cup som visades upp för första gången på Kinnekulle ring.

Camaro Cup har haft flera namn under årens lopp, bland annat Puss & Kram.
Camaro Cup har haft flera namn under årens lopp, bland annat Puss & Kram.

Den 1 januari 1976 tog Stockholms Sportvagnsklubb officiellt över racingverksamheten på Kinnekulle ring.

Den 1 januari 1984 gick föreningen Kinnekulle Trafikövningsplats in som ägare av området. Under senare år har, som bekant, just körövningar och där till hörande kurser och utbildningar ökat på anläggningen. Vi i Stockholms Sportvagnsklubb har fortfarande Kinnekulle ring som sin ”hemmabana” och arrangerar varje år mellan fyra till sex racingtävlingar på banan.

Den allra första publiktävlingen i Folkrace kördes på Kinnekulle ring onsdagen den 1 juli 1981. Stock Race kallades tävlingsformen förr, men senare den hösten fastställde Svenska Bilsportförbundet att namnet skulle vara Folkrace. Skaraborgaren Anders Pettersson, Fägre MK vann tävlingen i en Volvo PV inför 6.000 åskådare.

Rallycrossverksamheten svarar Götene MK för än idag. Klubben arrangerar i snitt en mästerskapstävling per år. Tidigare har man arrangerat såväl EM-deltävlingar i Rallycross, men nu är det SM-deltävlingar som klubben arrangerar på Kinnekulle ring.