Raceweek 2019 på Kinnekulle ring är över och i år bjöds det på kamp i flertalet av dom klasser som ställde upp. Publiken fick bland annat se race i Formel 4 Danmark, Shortcar, Formel basic, Aquila Synergy Cup, B Zero och SSK-serien. Här följer en rapport hur det gick i framfört allt i våra egna SSK-klasser.
I modifierade SSK Klass 3A kom det 12 förare till start, dock inte Ingemar Linuzon som är med och kämpar i topp 3 i klassen. Ingemar hade inte fått ordning på sin Audi S2 efter Falkenberg. Men Joel Thoren, Petter Wejsfelt, Lars Brandström, Robin Wärmlund, Richard Hulting, Alexzander Kristiansson, Richard Eriksson och hela gänget i Raptor Racing kom till start.
Joel Thoren var snabbast på kvalet med sin BMW och hade ett stort antal märkeskollegor efter sig. Till race 1 var Joel laddad och det var han som tog starten, efter sig hade han Petter Wejsfelt och Robin Wärmlund. Efter drygt sex varv blev det gulflagg och säkerhetsbilen kom ut och samlade ihop fältet. Robin uppmärksammade inte detta i tid och körde om Petter under gulflagg. Detta är inte tillåtet och Robin fick senare tidstillägg. Efter omstarten så försökte konkurrenterna hänga på Joel, men det gick inte, Joel drog ifrån igen och tog en ny seger i Klass 3A. Tvåa Petter Wejsfelt och trea efter tidstillägg blev Robin Wärmlund.
Till race 2 tvåa ville Petter Wejsfelt försöka hänga på Joel bättre och bytte till äldre däck. Detta blev bra inledningsvis. Joel i första led med Petter strax bakom, denna gång kom inte Robin Wärmlund till start p g a tekniska bekymmer med sin BMW. När fältet släpptes lyckades Petter ta sig förbi Joel och upp i ledning. Den ledning höll han till en början, men sedan tog däcken ut sin rätt och Petter kunde inte stå emot pressen bakifrån. Joel bromsade sig förbi och tog över ledningen. Den höll han ända in i mål. Seger till Joel, tvåa Petter Wejsfelt och trea denna gång blev Henrik Sondell, som fick gå en hård fajt med kollegorna i Raptor Racing. Alexzander Kristiansson hade fått bra ordning på sin nybyggda BMW till denna helg och körde upp sig till en fin fin fjärdeplats. Joel Thoren ligger i topp i poängtabellen för Klass 3A.
DS3 Cup Sweden körde tillsammans med Klass 3, där vann Anton Bergström dubbelt före Linus Holgersson. Även Classic Racing deltog i detta race, men där bröt Jörgen Adlén tidigt under helgen som enda förare i klassen.
Michael Eriksson från Katrineholm har vunnit samtliga race i SSK Klass 3B i år och skulle egentligen bara säkra totalsegern denna helg, men hans Volvo 240 ville annat och Michael tvingades bryta med motorproblem redan i race 1. Då stod kampen till övriga deltagare. Där lyckades Stockholmaren Sören Trygg vara bäst i race 1 med sin Seat Supercopa och tog därmed säsongens första seger. Mats Blomqvist i Nissan blev tvåa och Stefan Wettervik i Seat Supercopa blev trea.
I Race 2 var det Sören som var bäst i från startplattan, men fick senare bekymmer med sin Seat och fick släppa första platsen till Mats Blomqvist. Mats pressade på med sin Nissan 200 och hade lucka ned till Stefan Wettervik på andraplats. Detta stod sig ända in i mål. Mats vann, och tog även han första segern för säsongen. Tvåa Stefan och trea blev tillslut Sören Trygg som fick igång sin Seat igen. Michael Eriksson leder fortfarande tabellen i Klass 3B.
I Snabbaste standardbilsklassen – SSK Klass 3C kom Samuel Johansson stärkt efter dubbelsegern på hemmaplan i Västkustloppet. Samuel har gjort som så många andra deltagare i SSK-serien – byggt det mesta på sin tävlingsbil själv. Denna BMW E36 har han med hjälp av teamet utvecklat rejält under dessa två år och nu skulle det bli ytterligare framgång under Raceweek 2019. I kvalet blev han slagen av en annan snabb förare, nämligen Jocke Carlsson som kommit till rätta efter alla uppdateringar på sin Porsche 968. Jockes bästa tid blev 52,665 sek. Efter kom Samuel på 52,697 sek och Leif Börstad 54,374 sek.
Några förare gjorde inhopp i Klass 3C denna helg och bland dessa hittade vi Christoffer Bergström i V8 Thundercar Mustang, Kent Johansson i BMW, Torulf Magnusson i BMW och Hasse Grönlund i en nybyggd Chevrolet Monte Carlo. Av dessa gjorde Kent Johansson och Christoffer Bergström bäst resultat, trots att Christoffer gjorde några snurrningar under helgens båda lopp. Vi hoppas dom kommer på besök fler gånger!?
I Race 1 var det Samuel och Jocke som var snabbast iväg från startplattan och dessa åkte jämsides nästan ett halvt varv innan Samuel tog hand om ledningen. Den drygade han ut efter hand och kunde säkra sin femte (!) raka seger. Tvåa i mål blev Jocke och trea Leif Börstad.
Till race 2 var det nästa samma läge, men nu tog Jocke kommandot från start. Porschen kom ut som ledande bil från kvarnkurvan med Samuel och Christoffer Bergström efter. Christoffer försökte hänga på dom snabbaste men tog i för mycket och snurrade av. Leif Börstad tog då över tredjeplatsen. Jocke mattade på hårt i ledning för han visste att gänget låg och flåsade tät bakom. Efter en avåkning längre bak i fältet fick säkerhetsbilen komma ut och samla ihop fältet. Där trodde många att Samuel skulle få sin chans på Jocke. Men det gick inte denna gång, Jocke drog iväg direkt när grönflaggan kom och höll sin ledning hela vägen och vann race 2. Samuel in på andraplats med Börstad på tredje. Samuel Johansson fortfarande leder tabellen i Klass 3C.
I ungdomsklassen Renault Junior Cup var det precis lika tät som senast i Falkenberg. Det betyder att det var många positionsbyten under helgens båda race. I det första var det William Bengtsson, Olle Jansson, Axel Wadsten, Kalle Rikardsen och Filip Bernström som gjorde upp om pallplatserna. Den sistnämnda lyckades efter lite om och men rycka åt sig en lucka på drygt 3.2 sekunder ned till resten av fältet. Den luckan höll Filip och vann helgens första race före Kalle Rikardsen och Axel Wadsten.
I helgens andra lopp var det samma gäng som gjorde upp i topp 5 i klassen. Men nu fick Filip Bernström kämpa något hårdare för att ta en ny seger, Olle Jansson tog sig upp och utmanade ordentligt. Wadsten kom också och gav sig in leken till slut. Denna trio kämpade på riktigt bra och till slut kunde dom få en lucka till fjärdeplatsen. Filip hade ledningen när det var två varv kvar och hade drygt 1 sekund ned till Olle på andraplats. Olle försökte bra mot slutet, men räckte inte till mot Filip Bernström som tog en dubbelseger i helgen. Tvåa blev Olle Jansson och trea Axel Wadsten. Filip Bernström toppar tabellen i Renault Junior Cup.
I VolvoCupen fick vi se Sanna Andréasson från Gråbo gjorde comeback i helgen, plus att Alexander Hasselström och Anders Kjellberg gjorde sina första race i klassen denna helg, samtliga kör Volvo 850. I race 1 var det tät och tufft mellan Filipe Skagerfält, Volvo 940 och Michael Haflidason Häussler, Volvo 850. Precis så jämna race som det har varit mellan dessa två herrar flertalet gånger i år. Filipe och Michael kämpade på bra mot varandra till publikens stora förtjusning. Men efter ett tag kunde Filipe dra ifrån och säkra segern. Tvåa blev Michael, och trea direkt i sin comeback blev Sanna Andréasson.
I det andra loppet fick Michael en bra start och kunde ta ledningen med Filipe tät efter. Sanna hade till en början en kamp med Niklas Angbo, Julia Eliasson och Adam Olinson om tredjeplatsen, men Sanna tryckte till slut och fick en lucka och befäste tredjeplatsen i racet. Michael körde bra i ledningen, men när det blev varvningar blev det temporärt lite trångt på sina ställen. Filipe kom då så nära att han kunde få till ett riktigt bra omkörningsförsök på Michael. Det lyckades ut på start och målrakan. Filipe kom om på yttern och tog över ledningen. Den höll han ända in i mål. Dubbelseger för Stockholmaren! Tvåa Michael och trea, återigen Sanna. Detta innebär att Filipe och Michael har vunnit lika många race vardera i år och ligger på samma poäng i toppen av tabellen i VolvoCupen. Nästa race avgörs i Karlskoga den 6-8 september. SSK Klass 1 körde tillsammans med VolvoCupen. Där vann Celso Silva Goncalves dubbelt.
Malin Hellman från Falkenberg har fått bra flyt i körningen i SSK Klass 2. Hon har tagit många segrar och samlat mycket poäng och ligger bra till inför fortsättningen av serien. På Kinnekulle trivs hon och nu var det Richard Edberg från Jönköping som stod för det tuffaste motståndet. Båda kör med wankelmotor, Malin i BMW och Richard i Mazda RX-7. Om någon kommer ihåg så var det Antero Onkamo som körde Richards Mazda i SSK en gång i tiden.
I race 1 var det Malin och Richard som kämpade om segern. Dessa drog upp ett vansinnigt tempo och distanserade konkurrenterna med hela 22 sekunder. Malin tog till slut vara på chansen och vann det första loppet med en distans på 0.5 sekunder ned till Richard som blev tvåa. Svante Lundkvist blev trea i sin Opel Ascona. Amanda Nilsson var tillbaka med sin Ford Escort men kämpar fortfarande med tekniska problem.
I race 2 var nästan samma situation. Malin mot Richard, men nu tog Richard starten och försökte hålla Malin på avstånd. Han höll bra tempo inledningsvis. Men Malin släppte inte taget och var som en igel på hela tiden. Tillslut kom chansen och Malin tog den. Malin ny ledare i racet och höll detta in i mål. Dubbelseger för Falkenbergs snabbaste tjej! Hon hade nästan samma avstånd ned till Richard som i första racet. Richard höll undan på andraplatsen med Svante Lundkvist som dubbeltrea i helgen. Malin Hellman leder tabellen i SSK Klass 2.
Jimmy Pettersson från Hallsberg bygger på en Volvo V70 för SSK Klass 3. Det projektet är inte färdigt än och då passade Jimmy på att rasta ”gula faran”, en Volvo 142 i Classic Standard. Det gick bra för den alltid lika tävlingsglada Jimmy. Han vann båda loppen i helgen. Alla som deltagit i Classic Standard i år har samma antal poäng!
Aquila Synergy Cup bjöd som vanligt på tre fantastiska race. Fler positionsbyten går nog inte att göra under ett och samma race. William Wulf vann det första före Benjamin Friislund och Alx Danielsson. Race 2 vann Joel Granfors, som därmed tog sin första seger i klassen. Tvåa blev Benjamin Friislund och trea blev William Wulf. Joel nöjde sig inte med en seger i helgen, utan han tog på två! Genom att även vinna race 3. Här vann Joel före Kevin Suenson och Elias Adestam.
Under Raceweek fick vi se världspremiär för B-Zero Racing. Affärsmannen och racingentusiasten Bård Bergsjö skapade Formula Basic för 13 år sedan. Nu är han på gång med nästa stora racingprojekt; B-Zero Racing.
Precis som med Formula Basic är B-Zero Racing en racingklass som skall vara så billig att vem som helst skall ha råd att vara med. I England och Belgien är detta hur stort som helst och det finns flera hundra team som kör långlopp. Bård besökte Silverstone 24-timmars i våras där det deltog 99 bilar i tävlingen! I England kör man bara med 3-dörrars Citroën C1, men i Skandinavien kommer klassen att vara öppen för sex olika modeller; Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1 med både tre och fem dörrar. Alla tre bilarna är byggda på samma bilfabrik, endast emblemen skiljer dem åt.
-Man kan köpa en begagnad bil på blocket idag för ca 20 000 kr och ett racing-kit kostar 30 000 kr, säger Bergsjö. De enda modifikationerna som tillåts är störtbåge och bälten samt en modifierad framvagn för bättre väghållning. Resten av bilen skall vara helt standard. – Tanken är ju att det skall vara billigt och enkelt att hitta reservdelar på bilskroten, sa Bergsjö.
Vid helgens tävlingar på Kinnekulle Ring kördes tre bilar för första gången i Skandinavien. Fredrik Sörlie vann båda racen före Edward Sander Woldseth och Tom Hensel.
I Formel 4 Danmark vann Malthe Jakobsen tvåa race och Jonas Lindhard Nilsen ett. I Shortcar vann Lars Nordli det första och Steinar Klev det andra racet. I Formel Basic vann Daniel Kroken dubbelt. Dan Rene Larsen var ensam i Formel Ford men tog sig endast i mål i det andra loppet.
Alla race kan upplevas igen på www.sbfplay.se
Deltävling 5 i SSK-serien 2019 avgörs på Gelleråsen Arena den 6-8 september.