Info om Renault Junior Cup

Information om SSK-seriens ungdomsklass Renault Junior Cup för kommande säsonger.

Vi i SSK har fått en del frågor från aktiva och även blivande förare i Renault junior Cup om vi kommer att byta bilmodell i klassen, för att förnya. Men vi kan lugna alla, det kommer inte att ske inom dom kommande tre åren. Klassen är idag en av dom bästa ungdomsklasser för dom som vill köra riktig standardbil, så den Renault Clio RT med 1,4 liters motor på ca 85 hk kommer fortsätta som enda alternativ i denna enhetsklassen även framöver. Så är du intresserad av att delta 2020, ska du göra det. Du kan börja köra från det år du fyller 13 år fram till 18-års ålder. mer info om klassen finner du nedan.

Renault Clio fortsätter som bilmodell i Juniorklassen även i fortsättningen.
Renault Clio fortsätter som bilmodell i Juniorklassen även i fortsättningen.

Om klassen!

Renault Junior Cup är en fantastisk möjlighet för killar och tjejer som vill börja köra racerbil tidigt. Bilarna är Renault Clio RT med 1,4 liters motorer på ca 85 hk. De väger bara drygt 900 kg så det ger tillräckliga prestanda för att de unga ska känna utmaningen att lära sig hantera sitt fordon.

Genom åren har många namnkunniga förare fostrats i Renault Junior, till exempel Mattias Ekström, Edward Sandström, Alexander Graff, Ted Brink, Andreas Ahlberg, Filip Sandström och Henke Skoog som samtliga gått vidare i sina racingkarriärer och tävlat på internationell nivå.

Bilarna som används är Renault Clio RT med 1,4 liters motorer på ca 85 hk.
Bilarna som används är Renault Clio RT med 1,4 liters motorer på ca 85 hk.

Vad kostar det?

SSK arbetar hela tiden med att hålla ner kostnaderna. Reglementet ska inte tillåta en massa dyrbara ombyggnader av bilen. Principen är att du skall kunna köpa en äldre Renault Clio, bygga om den enligt reglementet och kunna vara med att slåss om pallplatserna. Det är inte plånboken eller bilen som skall påverka resultaten utan förarens skicklighet.

Startavgiften per tävling är 2 500 kronor. Oftast är det en frivillig träning på fredagen i anslutning till racehelgen. Då finns det möjlighet till att träna. Kostnader för denna träning ligger på i runda slängar 500-800 kronor beroende på antal pass som tidsschemat tillåter.

Rörliga kostnader för en racehelg är fram för allt däck och bensin. Två stycken däck kostar cirka 3 000 kronor (inkl. moms) och då detta är framhjulsdrivna bilar är det vanligtvis framhjulen som behöver ha de bästa däcken, bak kan man klara sig med betydligt sämre däck. Det är fullt möjligt att köra ett par tävlingar på samma däck så däckskontot behöver inte bli så dyrt. Bensin är ingen stor kostnad, det går kanske åt 30-40 liter på en helg. Några oljebyten, ersättning av slitna bromsbelägg med jämna mellanrum tillkommer.

Filip Bernström från Hammar blev mästare i klassen 2019.
Filip Bernström från Hammar blev mästare i klassen 2019.

Hur mycket kostar en bil?

Hur långt är ett snöre 🙂 Kostnaden för att bygga en bil beror på vad originalbilen kostar och vilka delar man använder så det är väldigt svårt att uppskatta. Att köpa en färdig bil är ju lättare, men då beror priset på utbud och efterfrågan. Eftersom klassen har ökat kraftigt i popularitet de senaste åren har priserna för de befintliga bilarna ökat. Titta under Till Salu på renaultjuniorcup.se eller kanske det finns någon på Blocket?

Reglemente

Det tekniska reglementet tillåter nästan bara modifieringar för att höja säkerheten och därmed hålls både bygg- och driftkostnader på en rimlig nivå. För att börja köra behöver man, förutom bilen, en förarlicens och SSK håller med jämna mellanrum licenskurser. Där får man lära sig all viktig teori och det ingår även praktiska övningar för att man ska förstå grunderna i racing. Alla kurser annonseras på SSK’s hemsida.

Kontakta SSK om du vill veta mer. Eller känn dig varmt välkommen till våra tävlingar och träffa de som kör och mekar!

kontakta SSK (Stockholms Sportvagnsklubb) för besked om dispens om du inte fyllt 13 år än och vill köra i klassen.