Intervju med Robin Wärmlund

Robin Wärmlund från Karlstad tävlar i SSK Klass 3A, framförallt för nöjesskull. Under 2021 gjorde han bra resultat och har utvecklades som förare, enligt honom själv. Läs en intervju med Robin här nedan:

Namn: Robin Wärmlund

Ålder: 23 år

Bostadsort: Karlstad

Klubb: Karlskoga MF

Yrke: Servicerådgivare på en bilverkstad auktoriserad för amerikanska bilar

Tävlingsklass: SSK Klass 3A

Tävlingsbil: BMW E36

Äter helst: En redig köttbit

Dricker gärna: Det mesta

Tittar helst på: Motorsport

Tre viktigaste prylarna: Bilen, mobilen, och racinglicensen förstås

Robin Wärmlund (mitten) har vunnit några race genom åren i SSK Klass 3A.
Robin Wärmlund (mitten) har vunnit några race genom åren i SSK Klass 3A.

Hej Robin, du slutade totalt tvåa i SSK Klass 3A 2021, är du nu i efterhand nöjd med ditt resultat?

–  Absolut är jag nöjd med det, efter två missade tävlingar och en DNS får man vara väldigt nöjd med det resultatet.

Du körde inte finaltävlingen, var det ett beslut du tog tidigt?

–  Man kan väl säga att det var en kombination av kalender ändring med kort varsel och andra sommarintressen som gjorde att jag inte körde finalen.

Hade du som målsättning att vinna SSK Klass 3A i år?

–  Nej det hade jag inte, jag har aldrig riktigt kört för någon slutplacering i serien sen jag började med banracing. Vi kör för att det är roligt och få ta del av gemenskapen bland likasinnade i depån.

Hur har du utvecklats som förare jämfört med tidigare år?

–  En hel del skulle jag säga, det märks både på varvtider som kryper neråt för varje år som går och även bättre känsla för bilen ju fler varv jag lägger i den.

Vad behöver du träna mer på?

–  Inget specifikt direkt känner jag, tycker vi har riktigt bra koll på bilen och körsätt.

Du tävlar med en BMW E36, har du tävlat med fler bilmodeller?

–  Nej, detta är första, och enda tävlingsbil som jag kört.

Vem/vilka har byggt bilen du tävlar med?

–  Bilen var redan ombyggd till långloppsbil vid inköp, sedan har den modifierats en del efter varje år. Mestadels är det min klurige far som utvecklat och förbättrat bilen under vinterhalvåren, med fokus på både viktminskning av bilen och bättre köregenskaper.

Robin i sin BMW E36.
Robin i sin BMW E36.

Gjorde du några uppdateringar på bilen till årets säsong?

–  Just inför denna säsong gjordes det mest uppdateringar på karossen, bränsletanken flyttades lägre ner samt längre fram i bilen och i samband med detta gjordes den lite lättare, detta visade även resultat tidsmässigt då nytt personbästa sattes även i år.

Du tävlar ju även i Modsport i SPVM, vad blev slutställningen där i år?

–  I år körde vi endast en deltävling i Knutstorp tidigare i sommar. Där första racet slutade i en DNF med havererad bakvagn. Efter en natts skruvande var vi igång till Race 2 och det slutade med en vinst från sista startruta, ett mer än godkänt resultat på en bana vi aldrig kört på innan.

Hur många race helger brukar det bli under en säsong?

–  Ca 4-6 st, beroende lite på hur kalendern krockar med andra evenemang.

Körde du själv någon tävling utanför Sverige 2021?

–  Nej!

Vad är det bästa med att tävla i just SSK Klass 3A?

–  Jag skulle nog säga en combo av trevliga medtävlanden, gemenskapen i depån och fantastiskt trevliga funktionärer/organisatörer, det är sällan man ser sura miner under en tävlingshelg.

Din absolut bästa tävling 2021?

–  Det är nog Race 2 i Knutstorp. Rolig bana, bra resultat, många omkörningar 🙂

Din/dina tuffaste konkurrenter 2021, både SSK och övriga klasser?

–  Den närmaste konkurrenten jag har är ju Joel Thoren, vi har relativt liknande bilar och är otroligt jämna fartmässigt, jag har även tampats med Richard Eriksson i tidigare säsonger, men i år har han och brodern Michael inte riktigt haft flytet med sig i den nya bilen, hoppas på mer fight nästa år 🙂

Joel Thoren, Falkenbergs MK är en tuff konkurrent.
Joel Thoren, Falkenbergs MK är en tuff konkurrent.

Din pappa Per hänger med på alla race, har han någon egen racingkarriär?

–  Oj! Haha. Han har levt bland bilar och motorer hela sitt liv. Han har varit båda kartläsare i Rally och dragracing mekaniker. Ingen banracing (vad jag vet). Han tävlade i Gokart samtidigt som mig när jag var yngre, men insåg väl efter en stund att chaufför titeln i familjen passade mig bäst (hans egna ord :-)) så han lade hjälmen på hyllan och blev mekaniker för mig istället, och så jobbar vi även idag.

Många ser racehelgerna även som en minisemester, hur ser du på den saken?

–  Absolut är det så, vi gör ju detta för att det är roligt!

Hur många säsonger har du tävlat i SSK-serien?

–  Har för mig att detta var min 4:e säsong.

Har du någon förebild inom motorsporten?

–  Nej det skulle jag nog inte säga att jag har.

När gjorde du tävlingsdebut (år och klass)?

–  2005, Cadetti.

Vad väckte ditt intresse för motorsport?

–  Det var absolut mina föräldrars förtjänst, det började väl med ett gammalt gokart chassi med en motorsågsmotor, några koner från Biltema och en tripp till Karlstads gamla flygfält, detta var väl ca 20 år sen så det säger ju en del.

SSK-serien fyller 50 år 2021, vilket är ditt första minne från serien?

–  Inget som jag direkt kommer på som sticker ut.

Vilka är dina främsta racingmeriter?

–  Just racing meriter är inte så många då jag inte kört så länge, men det har ju blivit en hel del pallplatser sen vi började så det känns riktigt bra!

Vilken är din favoritbanan och varför?

–  Kinnekulle, tycker den banan passar just bilen väldigt bra, får en bra känsla och åker riktigt snabba tider. Men gillar förstås även hemmabanan Gelleråsen med, 2 olika banor som båda är kul på sitt sätt.

Robin trivs på Kinnekulle.
Robin trivs på Kinnekulle.

Vilket föredrar du, stillastående eller rullande start?

–  Rullande! Stillastående start hör inte hemma i våra klasser (tycker jag).

Hur laddar du upp inför race?

–  Inget speciellt jag gör, försöker se till att ha druckit mycket vatten och har huvudet på rätt ställe, fokus är viktigt.

Är du lugn eller aggressiv bakom ratten när du kör?

–  Jag skulle nog säga att jag är ganska lugn.

Sämsta bil du kört?

–  Jag fick in en kund bil en gång när jag jobbade som bilmekaniker på Mekonomen.
En Daihatsu Charade, 3 cylindrig förgasarmotor. Det enda positiva med den var att avgassystemet gått av så den lät betydligt snabbare än vad den var.

Bästa bil du kört?

–  BMW:n såklart 🙂

Vem ger dig tips och råd inför race?

–  Oftast mina föräldrar då de är med mig på alla race.

Vilken racingklass är drömmen att få köra?

–  Känns som att vi har hittat rätt där vi är, möjligtvis om vi får för oss att bygga om bilen helt för att ev. gå upp i SSK Klass 3C, men det återstår att se.

Vad är målsättningen inför 2022?

–  Som de andra åren, försöka förbättra både mig och bilen så det går snabbare även nästa år.