Rapport från Kinnekulle Historic Meeting

Underbar racehelg på Kinnekulle Ring med rekordstort deltagande i Historiska Racing Cupen.

Stockholms Sportvagnsklubb stod som arrangör när årets första deltävling i historisk racing genomfördes på Kinnekulle Ring. Helgen bjöd på ett blandat väder. Lördagen innehöll regnskurar mest hela dagen. Det var något heat som lyckades klara sig undan, men i stort sett var det regndäck på för de allra flesta. Söndagen hotade med tidvis mörka moln, men alla race kördes på torr bana. Det var glädjande att se att det var en del publik som hade letat sig till banan.

Formel Vee

Formel Vee är fortsatt den största klassen i RHK och inför årspremiären hade man laddat ordentligt. 24 bilar kom till start. Richard ”Lillen” Persson surfade bäst i regnet och tog pole före Pontus Bencsik och Anders Tjärnlund (B). I första racet var Bencsik mest på hugget och tog ledningen på första varvet. Johan Lund kämpade med influensa i kroppen, men lyckades ta sig upp till andraplatsen efter en blyg startplats (6:a). Håkan Green låg trea och tampades med Jan Lindqvist. Dessa fyra bildade tätklungan. Efter drygt halva loppet tappade Magnus Rugsveen ut sin olja i en lång sträng längs banan. Säkerhetsbilen kallades ut, men det fanns ingen chans att hinna sanera innan racet var över, varför racet avslutades bakom säkerhetsbilen. Det var väl inte riktigt den avslutningen Bencsik hade önskat sig, men faktum kvarstod att han nu äntligen fick ta sin första seger i Formel Vee! Han var själaglad där han brände av sitt största filmstjärneleende på prispallen. Tjärnlund vann B-klassen före Rasmus Bencsik och Tommy Bencsik.

Äntligen höll det hela vägen till seger i Formel Vee för Pontus Bencsik.
Första segern i Formel Vee för Pontus Bencsik.

I andra racet var det trion Pontus Bencsik, Lund och Lindqvist som drog ifrån det övriga fältet och bildade en tätklunga. Tyvärr krokade några bilar ihop mot slutet av racet och tvingade återigen fram säkerhetsbilen. Det var så få varv kvar att man inte hann starta om racet varför man ännu en gång tvingades avsluta racet bakom säkerhetsbilen med Bencsik som vinnare före Lund och Lindqvist. – Det var min räddning att säkerhetsbilen kom ut, annars hade jag aldrig orkat till målet, sade den febrige Johan Lund. Tjärnlund vann B-klassen före Rugsveen och Rasmus Bencsik.

Pontus Bencsik tar målflaggan för andra gången som segrare samma dag i Formel Vee.
Pallen efter andra Formel Vee-racet med Pontus Bencsik som segrare före Johan Lund och Jan Lindqvist.

1000cc Cupen

1000cc Cupen hade ett par tuffa år under pandemin, men nu är man tillbaka med full kraft och i helgen kunde de också stoltsera med 24 bilar på griden! Hans Beckert tog pole före Jan Christians, i år i en Austin Cooper och Reinhold Daubner. Beckert hade ett tufft körprogram i helgen där han körde med tre olika ”kojor” i tre olika klasser. Hans målsättning var givetvis att ta sex klassegrar, även om han insåg att det skulle bli tufft.

Beckert inledde bra, för han stack som en avlöning så fort racet hade kommit igång. Han vann med 14 sekunder före Jonas E Pölda! Daubner kom trea. Gustaf Stenquist vann E-klassen före Mats Berglind och Tobias Svanberg. Niklas Enander höll på att göra en ”Berglindare” då han kom upp på två hjul in i Kvarnsvängen. Men med hans ”Thaikwondoreflexer” lyckades han styra emot och fick ned bilen på alla fyra igen, visserligen hamnade han långt ut i sandfållan, men han kunde fortsätta loppet. Beckert ledde klart i det andra racet när plötsligt en ventil gick av och han tvingades parkera. Jan Christians stod upp och körde för han hade gett sig katten på att ta sig ikapp Beckert, men han såg honom aldrig. Det var en mycket förvånad Christians som utropades som segrare före Pölda och E-föraren Stenquist! Per Ola Persson kom trea i F och Berglind kom tvåa i E före Svanberg.

Hans Beckert tog kommandot i 1000cc Cupen.
En förvånad Jan Christians efter seger i det andra heatet i 1000cc Cupen före Jonas E Pölda och Gustaf Stenquist.

Som vanligt kördes en rad andra klasser också inom RHK denna helg. Läs mer på hemsidan:

Välkommen till Racerhistoriska Klubben

Efter denna trevliga inledning på säsongen ser vi fram emot Velodromloppet Historic GP som körs på Gelleråsen Arena den 18-19 juni.