Rapport från Raceweek på Kinnekulle

Den 30-31 juli avgjordes SSK:s klassiska Raceweek på Kinnekulle. Ett evenemang som bjöd på många bra race, bra väder, många glada skratt, god mat, bra musik och ett 50-års jubileum. Nedan följer en kort rapport från SSK-klasserna…

SSK-serien skulle firat 50-års jubileum 2021 men på grund av pandemin flyttade man det till i år. På lördagskvällen fanns det möjlighet att läsa gamla böcker, se gamla filmer, bilder och även några äldre tävlingsbilar. Den som stack ut ur mängden och som fanns på plats utanför tältet var Kjell Frykås Ford Anglia. En bil som fanns med i SSK tidigt 70-tal. Många tog bilder och pratade med teamet. Flera personer som funnits med i SSK:s organisation sedan starten fanns också på plats under jubileumshelgen för att prata gamla minnen. Samtliga fick även en jubileumsbroschyr som tyckts upp i begränsad upplaga där man kan läsa om SSK-serien från 1971-2021.

Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK. 50-års jubileum.
Raceweek på Kinnekulle Ring med SSK. 50-års jubileum.

Renault Junior Cup

Ungdomarna i Renault Junior bjöd som vanligt på två underhållande race där det fanns många nervösa föräldrar på läktaren. 🙂

Kampen om topplaceringarna i helgen stod mellan Oscar Klingström, Linköpings MS, Alexander Björk, Karlskoga MF, Harley Andersson, Tjörn MF och Lucas Hillström, SMK Västerås. I helgens första lopp var det otroligt jämnt mellan samtliga in i första kurvan. Men alla höll sig på banan och visade respekt för varandra, något man också hade pratat om innan helgen. Oscar Klingström som inte fick med sig några poäng från Falkenberg var pressad att vinna för att ens ha en chans att hänga på serieledande Alexander Björk. Oscar gjorde vad som krävdes i första loppet och gick ut hårt i ledning men Alexander och Harley jagandes bakom. Oscar fick aldrig någon chans att slappna av utan fick kolla i backspegeln hela tiden när kopplet av förare låg tätt inpå hela tiden. Men han lyckades med det och höll alla konkurrenterna bakom sig och vann med Alexander på andraplats och Harley på tredje.

Race 2 blev även det en nagelbitare med flera tuffa fajter att följa, men topp 3 slutade på samma placeringar som i det första. Oscar vann med Alexander på andra och Harley på tredjeplats. Extra beröm till flera debutanter som börjar hitta mer fart och självsäkerhet i sin bilar…

Alexander Björk toppar tabellen.

Starten i Renault Junior Cup.
Oscar Klingström vann dubbelt på Kinnekulle.
Alexander Björk blev tvåa i båda loppen, men toppar fortfarande tabellen.
Från vänster. Alexander Björk, Oscar Klingström och Harley Andersson.

VolvoCupen

Bröderna Rikardsen som tillhör toppskiktet i VolvoCupen saknades denna helg vilket gjorde att andra förare tog flera kliv upp i tabellen. Serieledande Jonas Börjesson, BMK hade nu chansen att rycka lite i tabelltoppen. Något han också lyckades med. Jonas som gick ut och satte en bra tid direkt på kvalet sparande inte på krutet sen när det blev race. Jonas tog kommandot direkt efter starten och höll märkeskollegorna bakom sig. Men Benno Andreasson, MK Väst och Philip Björk, Falkenbergs MK har blivit allt snabbare under andra halvan av säsongen och kommer allt närmare en seger. Men den kom inte idag, för Jonas höll för pressen och vann det första loppet i sin Volvo S70. Tvåa slutade Benno och trea Philip, båda i Volvo 850.

Race 2 blev riktigt spännande, här startade nu Jonas och Philip i första led och båda gjorde en riktigt bra start. Philip som fått mer självförtroende i bilen laddade hårt och utmanade både Jonas, Benno och Jan Johansson. Philip låg sida vid sida med Jonas och kämpade om första platsen. Philip tog sig upp i ledning och kämpade emot tåget av förare som flåsade i naken. Här trodde många att Jonas till slut skulle ta sig förbi då han hade flera lägen, men så lätt var det inte. Philip körde smart och hade marginalerna på sin sida idag. När två varv återstod var det många som var nervösa på läktaren, då Philip aldrig vunnit något race i VolvoCupen tidigare. Men han höll undan och tog därmed sin första seger! Givetvis superglad efter målgång. Tvåa slutade Jonas Börjesson och trea Jan Johansson. Philip gick upp på en andraplats i tabellen och Jan Johansson upp på tredje.

Jonas Börjesson toppar tabellen.

Jonas Börjesson mot seger i race 1.
Philip Björk mot sin första seger i VolvoCupen.
Från vänster, Jonas Börjesson, Philip Björk och Jan Johansson.

SSK Klass 2

Malin Hellman, Falkenbergs MK fick inte med sig någon seger i från Västkustloppet och var taggad för revansch i sin BMW. Men hon fick lägga mycket tid på att hitta delar till Jacob Jonsson, Åtvidabergs MK som körde sönder sin Volvo 242. Att dom tävlande i SSK hjälper varandra är inget nytt, så har det alltid varit och så ska det fortsätta. När det är race ska alla vara med!…

Jacob fick tillslut tag på delar (ny bakaxel) till sin Volvo och kunde vara med när det blev race. Men Malin var otroligt snabb i helgens båda lopp, vilket gjorde att grabbarna fick klia sig i huvudet och fundera på vilka inställningar man skulle ha!? Svante Lundkvist, Bohus Racing försökte ge henne en match i sin BMW, men det var inte så lätt att hänga på, så Svante fick istället sikta in sig på att försvara andraplatsen och säkra viktiga poäng, för bakom låg Jacob och även Ingvar Nilsson, Hällefors MK i BMW. Malin skapade tillslut en lucka på mer än nio sekunder och vann övertygande race 1 före Svante på andra med Jacob på tredjeplats. Malin gjorde sina fans nöjda genom att även vinna race 2 med god marginal. Även här slutade Svante på andra med Jacob på tredjeplats.

Malin Hellman toppar tabellen.

Malin Hellman tog dubbelseger i SSK Klass 2.
Jacob fick tillslut tag på delar till sin Volvo och och tog två tredjeplatser.
Från vänster. Svante Lundkvist, Malin Hellman och Jacob Jonsson.

SSK Classic

I Classic Racing var det två Ford-förare som gjorde upp om förstaplatsen. Nämligen Stefan Axelsson, MK Team Westom och Jörgen Adlén, SSK. Stefan var den som hade bäst fart och vann helgens båda lopp övertygande i sin Ford Escort.

Jörgen Adlén är för övrigt en förare som varit SSK trogen sedan sjuttiotalet. Den Ford Escort han kör är samma bil sedan då, med samma lack och dekor. Jörgen har tävlat i Classic Racing sedan SSK startade klassen 2003. Vi hoppas han fortsätter många är till…

Classic Racing är öppen för gamla SSK-bilar, men även till för andra äldre tävlingsbilar. Läs mer under klasser på startsidan.

Stefan Axelsson toppar tabellen.’

Stefan Vann dubbelt i sin Ford.
Jörgen Adlén tog två andraplatser.

SSK Klass 3A

Kjell Zetterström, KAK körde sönder sin Honda redan på testet, vilket gjorde att Robin Wärmlund, Karlskoga MF var ensam kvar i klassen med sin BMW E36. Robins bil höll hela helgen och tog därmed en dubbelseger.

Kjell och Robin delar på förstaplatsen i tabellen.

Robin i sin BMW.
Robin på prispallen.

SSK Klass 3B

Tore Buer, Dals MK som tidigare tävlat i Classic Racing med en Volvo 242 hade nu köpt en BMW M3 och hoppat över till Klass 3B. Detta blev en testtävling för Tore för att utvärdera bilen, så det kommer med all säkerhet gå snabbare framöver. Mats Blomqvist, SVKG som tävlat i klassen ett par år vann helgens båda lopp i sin Nissan 200 med god marginal.

Mats Blomqvist toppar tabellen.

Mats vann dubbelt i B-klassen.
Tore i sin nya BMW M3.

SSK Klass 3C

I Klass 3C har det tillkommit flera snabba förare. På Raceweek körde bland annat Kenneth Axemark, Skene MS sin första tävling i SSK med en Chevrolet Monte Carlo. Anders Gustavsson, Östgöta BF körde första tävlingen i Falkenberg med sin nybyggda BMW och blir allt snabbare. Så även Julia Eliasson, Bohus Racing i sin Ford Mustang. På Raceweek gjorde Kjell Frykås, SSK comeback med sin Ford Anglia. En bil som hans far Leif tävlat med i SSK redan tidigt 70-tal. Kjell visade även upp bilen under jubileumskvällen (läs tidigare i reportaget).

Race 1 blev en dramatisk historia. Kenneth Axemark överraskade genom att ta starten och gå upp i ledning med sin Chevrolet. Bakom låg Anders Gustavsson och Julia Eliasson. Därefter var det kamp om fjärdeplatsen mellan John-Erik Öberg och Kjell Frykås. Martin Jarl, SSK gjorde comeback i klassen i Falkenberg och skulle nu få bättre fart i sin BMW M3 GTR, det fick han, men tyvärr blev det skrot av bilen denna helg. Martin tappade fästet i kvarnkurvan och for med full fart upp i jordvallen och rullade. Säkerhetsbilen kom ut under bärgningsarbetet som pågick några minuter. Martin fick åka med ambulansen till sjukhus för kontroll. När tävlingen startade igen var det bara ett varv kvar. Men då kom nästa incident. Kenneth Axemark som hade ledningen fick slut på bränsle och tvingades bryta, snöpligt slut för Stockholmaren som var besviken efteråt! När omstarten gick var Anders Gustavsson i ledning med Julia Eliasson på andra och John-Erik Öberg på tredjeplats. Den ställningen stod sig, och därmed tog Anders sin första seger i sin nybyggda BMW E36.

Race 2 blev något lugnare. Nu hade Kenneth fyllt på med bränsle i sin bil och var med direkt från start. Han gick upp i en betryggande ledning med Anders och Julia bakom. Kenneth kämpade på och det såg ut att bli seger med god marginal. Men Anders som låg tvåa har stor rutin med flera år i bland annat SSK-serien och Ginetta, så han mattade på, varv efter varv och tog in på Kenneth hela tiden. När det var två varv kvar var Anders ifatt. Nu trodde många att han skulle köra om och vinna. Men Kenneth stod emot och höll Anders bakom sig fram till målgång. Därmed vann han sitt första race i SSK med sin Chevrolet Monte Carlo. Anders i mål som nöjd tvåa. Julia körde i mål på tredjeplats, som förövrigt tog så mycket poäng att hon nu tar över förstaplatsen i tabellen när Leif Andersson från Årjäng ej kom till start i sin Sunbeam GT44. Se serietabeller på startsidan.

Julia Eliasson toppar tabellen.

Kjell Frykås gjorde comeback i SSK med sin Ford Anglia.
Anders Gustavsson i sin BMW E36.
Kenneth Axemark tog sin första seger i SSK med sin Chevrolet Monte Carlo.
Julia Eliasson tog en andra- och en tredjeplats och toppar nu tabellen i 3C.
Pallen race 1. Från vänster: Julia Eliasson, Anders Gustavsson och John-Erik Öberg.

Vi ses på Gelleråsen Arena den 13-14 augusti.